18000 kr efter skatt, hur klarar man sig?
Jag måste bara undra. Särskilt i storstadsområdena.
Jag måste bara undra. Särskilt i storstadsområdena.
Jag klarar mig alldeles utmärkt på dom pengarna. Allt handlar om inställning och prioriteringar.
Och kanske också för att man inte har något val än klara sig. Man rättar mun efter matsäcken.
Jag klarar mig alldeles utmärkt på dom pengarna. Allt handlar om inställning och prioriteringar.
Och kanske också för att man inte har något val än klara sig. Man rättar mun efter matsäcken.
Med låg boendekostnad skulle jag klara mig. Leva det liv jag vill leva? Absolut inte.
Så kan det vara. Men det är ju inte omöjligt att ta sig ur. Byta jobb, billigare lägenhet.
Det beror väl på boendekostnad samt om man har barn. Ensam med boendekostnad på under 10 000 ska det väl gå hyfsat. Säg 4000 för mat, 2000 för övrigt, 1000 för kläder och 1000 sparande. Med barn att försörja blir det ju genast mycket värre.
Det beror väl på boendekostnad samt om man har barn. Ensam med boendekostnad på under 10 000 ska det väl gå hyfsat. Säg 4000 för mat, 2000 för övrigt, 1000 för kläder och 1000 sparande. Med barn att försörja blir det ju genast mycket värre.
Man klarar sig alldeles utmärkt om man har gjort en budget.
Det är jättelätt.
Jag köper inte onödigt mycket kläder och mat. Man gör inga resor. Har ingen bil och inget körkort.
Har länge haft ca 4000 kvar efter alla räkningar är betalda, och det räcker gott och väl.
Men då lever jag ensam...
Hade klarat oss lätt på den lönen o då är vi 5 i familjen.
I julas fick min man bara 4000 kr i lön för han va sjuk månaden innan. Jag är fl o fick ca 5000 kr. Va tvungen att sälja några ringar för att ha råd med allt då det var julklappar och bilskatt på samma månad.
Inkomst Totalt:
inga utsvävningar, men man överlever. Mycket går att spara om man inte har bilen med.Det går alldeles utmärkt bara man börjar med att tänka att man inte kan ha en viss levnadsstandard för dom pengarna.
Det är nog där många från början tappar det då man är van en viss nivå på sin vardag.