• Anonym (elena)

18000 kr efter skatt, hur klarar man sig?

Jag måste bara undra. Särskilt i storstadsområdena.

• Svar på tråden 18000 kr efter skatt, hur klarar man sig?
  • Anonym (Granbarr)

Jag klarar mig alldeles utmärkt på dom pengarna.  Allt handlar om inställning och prioriteringar.  

Och kanske också för att man inte har något val än klara sig. Man rättar mun efter matsäcken.  

• Anonym (H)
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-03-08 14:23:29 följande:

Jag klarar mig alldeles utmärkt på dom pengarna.  Allt handlar om inställning och prioriteringar.  

Och kanske också för att man inte har något val än klara sig. Man rättar mun efter matsäcken.  

Vilken bostadskostnad har du i storstad?
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (H) skrev 2026-03-08 14:33:26 följande:
    Vilken bostadskostnad har du i storstad?
    8300 kr i hyra 
  • Anonym (H)
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-03-08 14:36:15 följande:
    8300 kr i hyra 
    Toppen! 
  • Anonym (H)

Med låg boendekostnad skulle jag klara mig. Leva det liv jag vill leva? Absolut inte.

• Anonym (elena)
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-03-08 14:23:29 följande:

Jo, men liksom, vad prioriterar man? Vad prioriterar man bort? Jag fattar ju att olika gör olika, men ändå. Och hur hittar man ens en bostad i storstadsregionerna? Jag hörde i bekantskapskretsen att en släkting till en har så låg inkomst, och hyra på nästan 10, plus sen el och andra räkningar. Det blir ju inga pengar kvar att göra något alls för.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (elena) skrev 2026-03-08 14:39:35 följande:
    Jo, men liksom, vad prioriterar man? Vad prioriterar man bort? Jag fattar ju att olika gör olika, men ändå. Och hur hittar man ens en bostad i storstadsregionerna? Jag hörde i bekantskapskretsen att en släkting till en har så låg inkomst, och hyra på nästan 10, plus sen el och andra räkningar. Det blir ju inga pengar kvar att göra något alls för.

Så kan det vara. Men det är ju inte omöjligt att ta sig ur. Byta jobb, billigare lägenhet. 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (elena) skrev 2026-03-08 14:39:35 följande:
    Jag flyttade från en kommun till en annan och sökte bostad i ett område där det finns ledigt och trots mina typ 30 poäng var jag den enda som tackade ja till lägenheten och fick den.   8300 i hyra.  Jag har även bil och den prioriterar jag då jag har en sjuk pappa som ilnte ängre kör bil så då är jag där och kör ärenden etc. 

Jag har inga dyra vanor . Mina hobbys är gratis.   Går inte på krogen.  Nyttjar inte tobak.  Bara där har jag "tjänat" en slant som många människor annars ser som "nödvändigt ".. 

Har 30 tv-kanaler men noll streamingtjönster , lägsta surfhastighet/kostnad . Köper inga appar eller prenumerationstjänster på appar. 

Trots att jag är kvinna så har jag inga shopping-vanor eller sminkbehov , jag älskar kläder och utseende men ser inte varken vitsen eller behovet shoppa hela tiden . 

Visst kan jag unna mig nåt onödigt ibland eller betala nån dyr biljett till ett evenemang men jag har inga problem att leva snålt dom gånger jag gör det. 
  • Anonym (Maria)

Det beror väl på boendekostnad samt om man har barn. Ensam med boendekostnad på under 10 000 ska det väl gå hyfsat. Säg 4000 för mat, 2000 för övrigt, 1000 för kläder och 1000 sparande. Med barn att försörja blir det ju genast mycket värre.

• Anonym (veranika savenka)
    Anonym (Maria) skrev 2026-03-08 15:59:31 följande:

Det beror väl på boendekostnad samt om man har barn. Ensam med boendekostnad på under 10 000 ska det väl gå hyfsat. Säg 4000 för mat, 2000 för övrigt, 1000 för kläder och 1000 sparande. Med barn att försörja blir det ju genast mycket värre.

Menar du 1000 kronor i månaden för kläder? Det är ju jättemycket! vem köper ens kläder varje månad? så mycket räcker ett år eller mer för kläder.

men 18000 i månaden är ju ganska mycket väl, hyra, räkningar, mat och så har man det man behöver väl.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-03-08 16:09:03 följande:
    Menar du 1000 kronor i månaden för kläder? Det är ju jättemycket! vem köper ens kläder varje månad? så mycket räcker ett år eller mer för kläder.

men 18000 i månaden är ju ganska mycket väl, hyra, räkningar, mat och så har man det man behöver väl.
    Ja, det går väl att dra ner lite absolut. Jag tycker dock bra skor är viktigt när man ska leva snålt, promenader är toppen även för att spara pengar. Jag sliter ut minst ett par bra gymnastikskor om året.

Annars beror det väl på vad man har idag. Har man gott om kläder kan man absolut klara sig på nästan 0 i klädbudget, är mycket halvt utslitet behöver potten vara högre. 
  • Anonym (veranika savenka)
    Anonym (Maria) skrev 2026-03-08 17:44:53 följande:
    Ja, det går väl att dra ner lite absolut. Jag tycker dock bra skor är viktigt när man ska leva snålt, promenader är toppen även för att spara pengar. Jag sliter ut minst ett par bra gymnastikskor om året.

Annars beror det väl på vad man har idag. Har man gott om kläder kan man absolut klara sig på nästan 0 i klädbudget, är mycket halvt utslitet behöver potten vara högre. 
    Oj, jag har haft samma skor året runt i 8 år. men ja är det mycket kläder som är trasiga eller väldigt slitna så då kan man behöva nytt det håller jag med om.
  • Anonym (Tanten)

Man klarar sig alldeles utmärkt om man har gjort en budget.

• Anonym (...)

Det är jättelätt.
    Jag köper inte onödigt mycket kläder och mat. Man gör inga resor. Har ingen bil och inget körkort. 
    Har länge haft ca 4000 kvar efter alla räkningar är betalda, och det räcker gott och väl. 

Men då lever jag ensam...

• AlienMomma

Hade klarat oss lätt på den lönen o då är vi 5 i familjen.
    I julas fick min man bara 4000 kr i lön för han va sjuk månaden innan. Jag är fl o fick ca 5000 kr. Va tvungen att sälja några ringar för att ha råd med allt då det var julklappar och bilskatt på samma månad.

• Anonym (Tilly)

Inkomst Totalt:

18 551 kr
    FASTA KOSTNADER
    Hyra: 7 500 kr
    Parkering: 151 kr
    Olycksfallsförsäkring: 59 kr
    Hemförsäkring: 131 kr
    Bilförsäkring: 537 kr
    barnkonto 200 kr -buffert
    månadspeng  700 kr
    barnbudget 550 kr -buffert
    barnförsäkring 375 kr
    Internet: 299 kr
    Elbudget: 444 kr
    Streaming (Netflix/HBO min del): 104 kr
    Mobil: 250 kr
    Comviq: 64 kr
    Sonens mobil (min del): 54,50 kr
    Tandvårdsförsäkring: 250 kr
    Abonemang: 85 kr
    Totalt fasta kostnader:
    11 753,50 kr
    AVSÄTTNINGAR -spar
    Bilreserv: 500 kr
    Linser / medicin / batterier: 400 kr
    Totalt reserver:
    900 kr
    PENGAR KVAR EFTER FASTA OCH RESERVER
    ? 11 753,50
    =5 897,50 kr
    RÖRLIGA BUDGETAR
    Mat:
    700 kr per vecka
    ? 3 010 kr per månad
    Bensin:
    1 200 kr
    Övrigt:
    1 600 kr

Tog bara och kopierade över min budget helt rakt av, men då har jag min son på 16år boende här på alla helger och lov.

Så det går... Skrattande inga utsvävningar, men man överlever. Mycket går att spara om man inte har bilen med.
  • Fjäril kär

Det går alldeles utmärkt bara man börjar med att tänka att man inte kan ha en viss levnadsstandard för dom pengarna.  
    Det är nog där många från början tappar det då man är van en viss nivå på sin vardag.  

Svar på tråden 18000 kr efter skatt, hur klarar man sig?