• Anonym (456)

Vad händer om en person lämnat falskt alibi, hur bevisa?

Hur svårt är det att bevisa att en person lämnat falskt alibi?

Det är en närstående som gett alibit, hävdar att han var med henne när brottet skulle skett. Jag vet att det inte var så. Den misstänkta ska ha lämnat mobil hemma så att inga digitala spår lämnats. 
    Han är bla misstänkt för misshandel. Jag är målsägande och känner nu att det inte är någon ide att medverka mer, känns också som att man blir misstrodd även fast jag vet att närstående alibi kanske inte är så starkt alibi.
    Blir det bara ord mot ord av det hela då?

• Svar på tråden Vad händer om en person lämnat falskt alibi, hur bevisa?
  • Anonym (J)

Vad finns det för andra bevis, skador, dna, fingeravtryck, vittnen? 

Var det nyligen? 
    Anmälde du i direkt anslutning till brottet?
    Har de uppgifter du lämnat till polisen varit sanna och du har inte undanhållit något?
    Har du hållit fast vid det du berättar? 

• Anonym (456)
    Anonym (J) skrev 2026-03-09 09:32:07 följande:

Vad finns det för andra bevis, skador, dna, fingeravtryck, vittnen? 

Var det nyligen? 
    Anmälde du i direkt anslutning till brottet?
    Har de uppgifter du lämnat till polisen varit sanna och du har inte undanhållit något?
    Har du hållit fast vid det du berättar? 

Det var i år men inte så nyligen.

Det ända som finns från detta tillfälle är skador såvitt jag vet. Dna finns från andra tillfällen.
    Jag kommer inte ihåg hur lång tid efter det skedde som jag anmälde, samma dag. 
    Såvitt jag vet har jag inte undanhållit något. Jag har hållt fast vid det. 
  • Anonym (J)
    Anonym (456) skrev 2026-03-09 10:06:15 följande:
    Det var i år men inte så nyligen.

Det ända som finns från detta tillfälle är skador såvitt jag vet. Dna finns från andra tillfällen.
    Jag kommer inte ihåg hur lång tid efter det skedde som jag anmälde, samma dag. 
    Såvitt jag vet har jag inte undanhållit något. Jag har hållt fast vid det. 
    Är skadorna dokumenterade av sjukvården?
    Vad är det för DNA bevis polisen har och ledde det till åtal? 

Kortfattat: Om det finns tydliga dokumenterade skador, bra vittnesmål från polis som kom till plats, någon form.av koppling mellan dig och gärningsmannen och att du har en trovärdig historia kan han bli fälld trots alibi från en närstående. 
  • Anonym (456)
    Anonym (J) skrev 2026-03-09 10:23:10 följande:
    Är skadorna dokumenterade av sjukvården?
    Vad är det för DNA bevis polisen har och ledde det till åtal? 

Kortfattat: Om det finns tydliga dokumenterade skador, bra vittnesmål från polis som kom till plats, någon form.av koppling mellan dig och gärningsmannen och att du har en trovärdig historia kan han bli fälld trots alibi från en närstående. 
    Dokumenterade av polis.

Dna bevisen är i form av sperma, är pågående utredning. Finns väldigt mycket dokumenterade skador och kontakt med bla sjukhus och vårdcentral. 
    Det finns definitivt koppling mellan oss men våra historier skiljer sig ju åt såklart; ord mot ord.

Jag har fått hintar av polis att han misstänks för fler saker men vad det är får jag ju inte reda på. 
  • Anonym (J)
    Anonym (456) skrev 2026-03-09 10:29:08 följande:
    Dokumenterade av polis.

Dna bevisen är i form av sperma, är pågående utredning. Finns väldigt mycket dokumenterade skador och kontakt med bla sjukhus och vårdcentral. 
    Det finns definitivt koppling mellan oss men våra historier skiljer sig ju åt såklart; ord mot ord.

Jag har fått hintar av polis att han misstänks för fler saker men vad det är får jag ju inte reda på. 
    Då finns det goda förutsättningar för en fällande dom trots alibi från en närstående 
  • Anonym (Hmmmm.....)

Den närstående riskerar åtal för mened när lögnen om alibi kommer fram. För det kommer det förmodligen göra.

• Anonym (456)
    Anonym (Hmmmm.....) skrev 2026-03-09 15:09:07 följande:

Den närstående riskerar åtal för mened när lögnen om alibi kommer fram. För det kommer det förmodligen göra.

Men hur?

Han sa att ingen kommer tro mig, att många är lojala mot han. Jag ska på förhör igen men vet inte om jag vågar berätta att han liksom hotat mig igen. Han kanske säger att han har alibi igen. Jag är rädd bara.
  • Anonym (J)
    Anonym (456) skrev 2026-03-09 22:49:53 följande:
    Men hur?

Han sa att ingen kommer tro mig, att många är lojala mot han. Jag ska på förhör igen men vet inte om jag vågar berätta att han liksom hotat mig igen. Han kanske säger att han har alibi igen. Jag är rädd bara.
    Prata med ditt målsägandebiträde.

Det är stor sannolikhet att domstolen inte fäster någon större vikt vid ett alibi från en närstående när det finns så passa mycket annan bevisning och en sammahängande och trovärdig berättelse från dig. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Hmmmm.....) skrev 2026-03-09 15:09:07 följande:

Närstående svär ingen ed i rätten och får alltså "lov" att ljuga. Det innebär också att vittnesmålet har längre grad av bevisvärde.

Jag vittnade till min mans fördel i "ord mot ord". Han vann i tingsrätten men hovrätten valde att vikta bevisen annorlunda så att han fälldes.

Jag ljög inte.
Svar på tråden Vad händer om en person lämnat falskt alibi, hur bevisa?