• Anonym (Gbg)

Han är känslomässigt otillgänglig

Jag har träffat en man som är charmig, intelligent och snygg. Vår kontakt har utökats och det finns ett ömsesidigt intresse. Kändes det som... han blir upprörd och går till attack eller flyr undan om jag frågat vad han känner för mig. I det här skedet är det enligt mig en normal sak att fråga. Han är väldigt sporadisk i sin kontakt med mig, och mycket sker på hans villkor. Jag vet att han åtrår mig sexuellt, och där är han inte undvikande, utan jag upplever det tyvärr som ända gången han är väldigt tillgänglig.

Vi är väldigt olika som personer, jag vill ha mycket närhet och kontakt, han är precis tvärtom. Ändå föll jag för honom och han föll nog för mig, på sitt sätt.

Jag har läst om detta och det ser ut som att handla om olika anknytningsmönster, ambivalent och undvikande.

Är det nån som mött en känslomässigt otillgänglig person som det fungerat med, trots svårigheter?

Jag blir ledsen av att han känner stress och press när jag efter månader av kontakt frågar en enkel fråga som "Vad känner du för mig?". Han kallar mig dramatisk. Han har uppenbarligen problem med känslomässig närhet och jag tror inte han vill inse det. Det är ofta fel på alla andra. När jag berättar om mina känslor är jag dramatisk.

Jag skulle troligen må bäst av att avsluta kontakten, men jag är så attraherad av honom och sexuellt är det dessutom bland det bästa jag upplevt. Och hoppet är verkligen det sista som överger mig.

• Svar på tråden Han är känslomässigt otillgänglig
  • Anonym (Gbg)
    Core skrev 2026-03-09 21:00:08 följande:

Det är väl så där nästan alla som sitter här inne och skriver om hur dåliga män är börjar. Man blundar för det negativa, sen kryper sig bitterheten på när glöden har slocknat och man är i en vardag och kanske även har skaffat familj. Så länge du vet att en människa är en paketdeal är det ju bara att väga det onda mot det goda, om du däremot tror att det kommer en personlighetsförändring helt plötsligt efter ett tag tillsammans tror du fel.

Det kan så klart vara att han skärper sig om du försöker bryta, men en uppskärpning är sällan långvarig! Med det sagt, du köper grisen i säcken vem du än binder dig med, välj rätt gris bara

Vi har verkligen inte kommit så långt, men jag förstår vad du menar. Man kan ju egentligen fråga sig om det finns nån rätt gris eller om man bara borde nöja sig. Jag känner att jag lite har börjat ge upp att hitta "den rätta" (grisen). 
  • Anonym (Gbg)
    TL12 skrev 2026-03-09 22:31:54 följande:

Du är säkert rätt snygg och det räcker för honom 
    han vill nog bara ha dig till en sak
    resten skitar han i , vi män kan vara rätt nöjda med bara den saken , att få pippa 

Ja, det KAN vara så, men det är en rätt komplex man, och jag är inte helt säker på att det faktiskt är så i det här fallet.
  • Anonym (Gbg)
    Anonym (Nog enklare än så) skrev 2026-03-09 23:55:56 följande:

Kvinnor tror ofta på komplicerade svar som "anknytningsmönster" men sannolikt är karln gift. Därför är han "otillgänglig".

Jag tror det är ett standardsvar på dylika funderingar kvinnor kan ha i liknande situationer "Han är redan gift, därför".

Nej Gud nej, han är inte gift. I det fallet är det nog inte ett standardsvar, han är speciell och vi fungerar på olika sätt. Jag undrar om jag kan ha varit för intensiv och han är väldigt försiktig, vilket kan ha gjort att han backat. Han är överlag en väldigt lugn person och inte jag.
  • Anonym (?)
    Anonym (Gbg) skrev 2026-03-10 08:06:54 följande:
    Nej Gud nej, han är inte gift. I det fallet är det nog inte ett standardsvar, han är speciell och vi fungerar på olika sätt. Jag undrar om jag kan ha varit för intensiv och han är väldigt försiktig, vilket kan ha gjort att han backat. Han är överlag en väldigt lugn person och inte jag.
    Inled inte något seriöst med någon som är speciell och inte funkar som du. Speciellt om det redan nu skapar frustration och osäkerhet hos dig och allt sker på hans vilkor.

Pressar du honom kommer han säkert göra något för att ska bli nöjd för stunden men sen kommer det upprepa sig år efter år. 

Ni har haftdet kul en stund och kan säkert fortsätta ha det. Men vill du leta efter något seriöst som har förutsättningar att funka får du leta vidare
  • Anonym (Gbg)
    Anonym (?) skrev 2026-03-10 08:18:15 följande:
    Inled inte något seriöst med någon som är speciell och inte funkar som du. Speciellt om det redan nu skapar frustration och osäkerhet hos dig och allt sker på hans vilkor.

Pressar du honom kommer han säkert göra något för att ska bli nöjd för stunden men sen kommer det upprepa sig år efter år. 

Ni har haftdet kul en stund och kan säkert fortsätta ha det. Men vill du leta efter något seriöst som har förutsättningar att funka får du leta vidare
    Du har så rätt. Men jag går sönder av att försöka döva mina känslor. Trots olikheten så har jag fastnat totalt för honom.
  • Anonym (?)
    Anonym (Gbg) skrev 2026-03-10 08:23:17 följande:
    Du har så rätt. Men jag går sönder av att försöka döva mina känslor. Trots olikheten så har jag fastnat totalt för honom.
    ", jag vill ha mycket närhet och kontakt, han är precis tvärtom. "

"
    Han är väldigt sporadisk i sin kontakt med mig, och mycket sker på hans villkor. "

"
    jag mår dåligt över att allt är så otroligt ovisst."

• Anonym (Mmm)
    Anonym (?) skrev 2026-03-10 08:40:00 följande:
    ", jag vill ha mycket närhet och kontakt, han är precis tvärtom. "

"Han är väldigt sporadisk i sin kontakt med mig, och mycket sker på hans villkor. "

"jag mår dåligt över att allt är så otroligt ovisst."
    Det låter som ett självskadebeteende att vara tillsammans med honom.
  • En glad tjej
    Ezmeraldah skrev 2026-03-10 12:55:22 följande:

He's just not that into you. 

Exakt så!
    En intresserad man gör allt för att visa sina känslor och skulle definitivt inte bli arg om han får frågan om vad han känner för en. En intresserad man skulle vara tillgänglig även om han inte får sex. 

Nej, TS, det här kommer nog tyvärr inte sluta som du vill.
  • Queen81

Min tolkning; han är helt enkelt inte tillräckligt intresserad av dig. Gå vidare.

• Ezmeraldah
    En glad tjej skrev 2026-03-10 13:17:11 följande:
    Exakt så!
    En intresserad man gör allt för att visa sina känslor och skulle definitivt inte bli arg om han får frågan om vad han känner för en. En intresserad man skulle vara tillgänglig även om han inte får sex. 

Nej, TS, det här kommer nog tyvärr inte sluta som du vill.
    Precis. Han är inte kär i TS och han är inte intresserad av en kärleksrelation. Att han inte använder uttrycket kk handlar nog om att han är rädd att TS drar sig ur om han säger rakt ut att han bara vill ha sex. Att han säger att han "tar lång tid på sig att få känslor" handllar nog om att han vill ha längre tid på sig att träffas för sex utan krav och ultimatium. För genom att säga så ger han TS hopp. Och hon fortsätter att ha sex ned honom i väntan på att han eventuellt ska bli kär i henne nån gång och vilja inleda ett förhållande. 
  • En glad tjej
    Ezmeraldah skrev 2026-03-10 14:32:00 följande:
    Precis. Han är inte kär i TS och han är inte intresserad av en kärleksrelation. Att han inte använder uttrycket kk handlar nog om att han är rädd att TS drar sig ur om han säger rakt ut att han bara vill ha sex. Att han säger att han "tar lång tid på sig att få känslor" handllar nog om att han vill ha längre tid på sig att träffas för sex utan krav och ultimatium. För genom att säga så ger han TS hopp. Och hon fortsätter att ha sex ned honom i väntan på att han eventuellt ska bli kär i henne nån gång och vilja inleda ett förhållande. 
    Ja, detta är "farligt" eftersom TS utvecklat känslor som han inte har. 

Har du fått pratat med honom TS? Jag tror tyvärr han utnyttjar situationen. Sluta analysera honom, hade han varit intresserad hade han sagt det. Hade han varit förälskad i dig hade du märkt det. 
Svar på tråden Han är känslomässigt otillgänglig