• Anonym (brun labbe)

Försäkring till gammal hund

Min labrador är 13 år gammal, han har artros och hör inte mycket längre men är förutom det skapligt pigg. Veterinären tror inte att han har jättelänge kvar att leva, delvis pga begynnande demens men också att artrosen blir värre och värre.

Hans försäkring kostar 800 kr i månaden, ska jag säga upp den? Vi kommer inte att göra några operationer eller liknande på honom utan det sista vi gör blir nog att avliva honom. Om vi väljer att kremera honom kan vi få 1000 kr tillbaka från Agria men det är ju bara en månadsavgift så den summan kan ju kvitta.

Missar jag något? Vi vill förstås att hans sista tid ska bli bra och han äter diverse mediciner (som inte går på försäkringen) men utöver det kan jag inte se att vi kommer att utnyttja försäkringen.

• Svar på tråden Försäkring till gammal hund
  • TL12

Ta bort försäkringen direkt 
    Din underbara vovve har levt ett underbart liv och börjar nu gå in på övertid , ställ in dig mentalt på det, och när hunden inte mer klarar av själv att äta , dricka , sova gå ut å kissa så är tiden mogen att låta den somna in. 

har haft många vovvar och har 3 just nu 
    4mån , 5år , 8år , 
    och en som lämnade för 1 år sen , blev 13 år 
    ❤️

• Anonym (brun labbe)
    TL12 skrev 2026-03-09 22:24:31 följande:

Ta bort försäkringen direkt 
    Din underbara vovve har levt ett underbart liv och börjar nu gå in på övertid , ställ in dig mentalt på det, och när hunden inte mer klarar av själv att äta , dricka , sova gå ut å kissa så är tiden mogen att låta den somna in. 

har haft många vovvar och har 3 just nu 
    4mån , 5år , 8år , 
    och en som lämnade för 1 år sen , blev 13 år 
    ❤️

Hjärta
  • Anonym (M)

Jag vet inte hur det fungerar med Agria, men i IF kan man ta bort veterinärdelen för äldre hundar. Man har då kvar livförsäkringen vilket innebär mindre kostnad för avlivning och tex kremering. (Vilken har blivit dyrt nuförtiden)

• Anonym (Buffert)

Hade jag varit du hade jag lagt undan motsvarande summa varje månad till en liten buffert. Även äldre hundar kan drabbas av små skråmor som kostar att fixa men som inte är grund för avlivning. En klo som fastnar eller en öroninflammation till exempel. Har man tur så har man en summa pengar över när hunden sen går bort, men även avlivning kan bli dyrt om det sker på jourtid.

• Anonym (Jag)

Tveksamt.
    Han kan fortfarande råka ut för en skada, ett brutet ben, avsliten klo. Öroninflammation o.s.v.

Lägg isåfall undan samma summa själva så att ni har om nåt händer.

Svar på tråden Försäkring till gammal hund