• Anonym (bb)

Sambos vän skriver att hen nog ska begå självmord

Min sambos barndomsvän har börjat skicka sms om att hen ska begå självmord, men hen svarar ej på samtal. 
    Förr umgicks jag med hens partner men tror inte att de ihop längre. De har även barn ihop men vi kom ifrån varann helt och hållet. Var säkert 3 år sen vi hade kontakt. Varför jag säger det är för att jag annars hade tagit kontakt med hen ang detta. 

De har inga direkta gemensamma vänner, eller det finns men de verkar inte ha så mkt kontakt, varken nån av dem. 
    min sambo har erbjudit sig att åka dit, att hen ska söka hjälp m.m. men sms fortsätter. 

igår natt kom ett sms om att hen är nära att göra slag i saken nu. Dessa sms har kommit under två veckors tid men några dagars mellanrum. 
    men vad gör man när hen inte svarar utan svarar på sms långt senare. 
    denna person har aldrig skrivit sånt förr utan är mer en som "biter ihop" 

kan handla om precis vad som helst detta men hen mår inte bra
  • Svar på tråden Sambos vän skriver att hen nog ska begå självmord
  • Anonym (K)

Man åker dit/tar kontakt med henne familj/vänner. Man hjälper hen att få vård. Man skiter inte bara i det och väntar på nästa sms! Herregud, det är ju ett rop på hjälp!

• fornminne

Vet din sambo var vännen bor? Kan din sambo åka dit och knacka på? Eller kontakta anhöriga till vännen.

Jag håller med ovanstående om att man i ett sådant läge inte bara kan sitta och vänta, utan måste agera på något sätt. Sen är det inte så lätt att "hjälpa någon att få vård", men något måste din sambo kunna göra.

• Anonym (Kvinna med koll)

Man ringer 112 och berättar att på adressen "Lillgatan 14 i Småstad" finns en person som just nu hotar med att ta sitt liv.
    Om suicidrisken är verklig kommer personen att bli upphämtad och komma in på akutpsyk och få vård.
    Är självmordshoten bara en del av ett manipulativt beteende är det förmodligen rejält avskräckande om det plötsligt står polis/ räddningstjänst/ ambulans vid ytterdörren. 

• Anonym (bb)
    Anonym (K) skrev 2026-03-10 06:11:23 följande:

Man åker dit/tar kontakt med henne familj/vänner. Man hjälper hen att få vård. Man skiter inte bara i det och väntar på nästa sms! Herregud, det är ju ett rop på hjälp!

sambon har ju försökt åka dit men kompisen har då skrivit att hen inte är hemma. du lägger alltså skulden på min sambo eller vad??
  • Anonym (bb)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2026-03-10 08:50:39 följande:

Man ringer 112 och berättar att på adressen "Lillgatan 14 i Småstad" finns en person som just nu hotar med att ta sitt liv.
    Om suicidrisken är verklig kommer personen att bli upphämtad och komma in på akutpsyk och få vård.
    Är självmordshoten bara en del av ett manipulativt beteende är det förmodligen rejält avskräckande om det plötsligt står polis/ räddningstjänst/ ambulans vid ytterdörren. 

när hen skrivit sms och svarat har kompisen sagt att hen inte är hemma utan på en helt annan ort, vi har ingen aning om vart hen är. tydligen har kompisen berättat för sina föräldrar med fick jag veta. 
    och vad gör man när kompisen inte svarar alls? kompisen befinner sig på olika ställen oftast v
  • Anonym (bb)

sambon mår jättedåligt över detta, först pga hen inte visste hur dåligt kompisen mår men att hen känner sig matlös. orättvist att skriva att vi bara sitter och väntar på nästa sms som att vi inte bryr oss. 

de är inte så jättenära varandra längre heller och vet inte lika mkt om honom. 
    inte så enkelt att ringa 112 till en adress man inte vet om kompisen befinner sig på när hen inte svarar eller säger att hen är på helt annan ort. 
     sen som att ni tycker att det är sambons ansvar att ta hand om honom. 

självklart gör man något, men svårt att hjälpa nån som kanske är oförmögen att ta hjälp. sambon ringer kompisen ofta och skickar sms. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (bb) skrev 2026-03-10 10:17:27 följande:

sambon mår jättedåligt över detta, först pga hen inte visste hur dåligt kompisen mår men att hen känner sig matlös. orättvist att skriva att vi bara sitter och väntar på nästa sms som att vi inte bryr oss. 

de är inte så jättenära varandra längre heller och vet inte lika mkt om honom. 
    inte så enkelt att ringa 112 till en adress man inte vet om kompisen befinner sig på när hen inte svarar eller säger att hen är på helt annan ort. 
     sen som att ni tycker att det är sambons ansvar att ta hand om honom. 

självklart gör man något, men svårt att hjälpa nån som kanske är oförmögen att ta hjälp. sambon ringer kompisen ofta och skickar sms. 

Fast om ni ringer 112 så kommer de att ta över. De åker till adressen och de kan kolla med grannarna osv. Du vet ju inte om kompisen ljuger eller inte. Då har ni gjort något. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mia) skrev 2026-03-10 10:36:05 följande:
    Fast om ni ringer 112 så kommer de att ta över. De åker till adressen och de kan kolla med grannarna osv. Du vet ju inte om kompisen ljuger eller inte. Då har ni gjort något. 
    Tillägg. Polisen kan även spåra telefonen, så de ser var han befinner sig.
  • Anonym (G)
    Anonym (bb) skrev 2026-03-10 02:10:00 följande:
    Sambos vän skriver att hen nog ska begå självmord Min sambos barndomsvän har börjat skicka sms om att hen ska begå självmord, men hen svarar ej på samtal. 
    Förr umgicks jag med hens partner men tror inte att de ihop längre. De har även barn ihop men vi kom ifrån varann helt och hållet. Var säkert 3 år sen vi hade kontakt. Varför jag säger det är för att jag annars hade tagit kontakt med hen ang detta. 

De har inga direkta gemensamma vänner, eller det finns men de verkar inte ha så mkt kontakt, varken nån av dem. 
    min sambo har erbjudit sig att åka dit, att hen ska söka hjälp m.m. men sms fortsätter. 

igår natt kom ett sms om att hen är nära att göra slag i saken nu. Dessa sms har kommit under två veckors tid men några dagars mellanrum. 
    men vad gör man när hen inte svarar utan svarar på sms långt senare. 
    denna person har aldrig skrivit sånt förr utan är mer en som "biter ihop" 

kan handla om precis vad som helst detta men hen mår inte bra
    Det finns ju flera ställen som en människa som är direkt självmordsbenägen kan ringa till, även nattetid .

De är listade på 1177 och andra sjukvårdssidor. Eftersom den självmordsbenägna inte svarar på telefon, är det enda som ni kan göra är att skicka de telefonnumren till henne! Ni kan inte ta fullständigt ansvar för hennes liv.

Sedan måste personen söka vård. Via 1277 kan man skriva en egenremiss till psykiatrin. Om hon inte får hjälp därq, så har många vårdcentraler terapeuter anställda så att man kan få en serie samtal när man är i kris. Hon kan också få ett läkarbesök, om det är depression så är läkarna på vårdcentralen vana med det tillståndet.

Händer inget, så hota med att göra en orosanmälan till Socialtjänsten gällande barnens situation, om personen inte söker stöd och vård. 
  • Anonym (Ring)

Håller med övriga. Ni får helt enkelt ringa 112. 

• Anonym (Kvinna med koll)
    Anonym (G) skrev 2026-03-10 10:37:07 följande:
    Händer inget, så hota med att göra en orosanmälan till Socialtjänsten gällande barnens situation, om personen inte söker stöd och vård. 
    Jag tycker att TS med sambo ska göra en orosanmälan ändå. Här finns ett eller flera barn som lever med (?) en förälder som mår psykiskt dåligt och är självmordsbenägen, alternativt använder självmordshot för att manipulera andra. Oavsett är det skadligt för barnet/barnen och de behöver stöd!
  • Anonym (bb)
    Anonym (G) skrev 2026-03-10 10:37:07 följande:
    Det finns ju flera ställen som en människa som är direkt självmordsbenägen kan ringa till, även nattetid .

De är listade på 1177 och andra sjukvårdssidor. Eftersom den självmordsbenägna inte svarar på telefon, är det enda som ni kan göra är att skicka de telefonnumren till henne! Ni kan inte ta fullständigt ansvar för hennes liv.

Sedan måste personen söka vård. Via 1277 kan man skriva en egenremiss till psykiatrin. Om hon inte får hjälp därq, så har många vårdcentraler terapeuter anställda så att man kan få en serie samtal när man är i kris. Hon kan också få ett läkarbesök, om det är depression så är läkarna på vårdcentralen vana med det tillståndet.

tack så väldigt mycket 🙏
  • Anonym (bb)
    Anonym (Mia) skrev 2026-03-10 10:37:00 följande:
    Tillägg. Polisen kan även spåra telefonen, så de ser var han befinner sig.
    Aha...ja det är ju sant 
  • Anonym (K)
    Anonym (bb) skrev 2026-03-10 10:08:14 följande:
    sambon har ju försökt åka dit men kompisen har då skrivit att hen inte är hemma. du lägger alltså skulden på min sambo eller vad??
    Nej, jag lägger inte skulden på din sambo? Jag säger bara att man inte kan sitta och vänta bara utan att man måste agera. Förstod det som att din sambo smsar och ringer bara, men i övrigt inte gör nåt. Nu har du ju fått en massa bra tips i råden, ta till er av dom
  • Anonym (Ge stöd och uppmuntran att hen söker hjälp...)

Jag tror att personen inte orkar prata i telefon utan därför väljer att smsa till er  istället. Svara att jag förstår att du mår jättedåligt just nu men håll ut, ta en dag i taget och ta all hjälp du kan få och hänvisa till numren som finnns. Att det finns många som mår dåligt men att det kan vända.... 
    Säg att du är värdefull och unik ingen kan fylla din plats på jorden.... och att du du önskar att hon/han ska må bättre......
    Ring och rådfråga 1177 hur ni kan göra, dem kan ge råd och tips....

• Anonym (bb)
    Anonym (Ge stöd och uppmuntran att hen söker hjälp...) skrev 2026-03-10 14:58:59 följande:

Jag tror att personen inte orkar prata i telefon utan därför väljer att smsa till er  istället. Svara att jag förstår att du mår jättedåligt just nu men håll ut, ta en dag i taget och ta all hjälp du kan få och hänvisa till numren som finnns. Att det finns många som mår dåligt men att det kan vända.... 
    Säg att du är värdefull och unik ingen kan fylla din plats på jorden.... och att du du önskar att hon/han ska må bättre......
    Ring och rådfråga 1177 hur ni kan göra, dem kan ge råd och tips....

❣️❣️
Svar på tråden Sambos vän skriver att hen nog ska begå självmord