• Anonym (Uppfattningar)

Upprördhet över folk med andra uppfattningar på FL

Det kan ju bli väldigt känslosamma och upprörda diskussioner här när de diskuterande är av motsatta eller andra uppfattningar..

Därför undrar jag hur pass irriterande det egentligen kan upplevas med någon som håller fast vid sin ståndpunkt utan att ta in vad de svarande skriver?

Du som tycker att andra är obstinata och "stela" i sina åsikter, hur pass obstinat är du själv när det gäller någon fråga/ ett ämne du är verkligt engagerad i/ intresserad av?

Och hur förhåller du dig till det faktum att en skribent på FL inte kommer ändra sig pga vad du tycker och känner? Dvs vetskapen om att din motdebattör kommer att fortsätta ha sin uppfattning och sitt beteende?

• Svar på tråden Upprördhet över folk med andra uppfattningar på FL
  • Embla twopointoh

Jag diskuterar inte för att jag vill övertyga meningsmotståndare med min briljanta argumentering, utan för att jag genom en diskussion får förståelse för hur andra människor tänker och resonerar. Jag tycker det är både roligt och givande att diskutera saker med någon som inte håller med mig, under förutsättning att samtalet är någorlunda sakligt. Blir jag trött eller till och med uppförd av en diskussion, är det oftast inte på grund av andra åsikter, utan saker som personliga påhopp, oförmåga att skilja på sak och person, användandet av logiska felslut, och så vidare. 

Jag räknar liksom med att ingen kommer att ändra åsikt bara för att jag presenterar rationella motargument. Det är inte därför jag skriver här. 

• Anonym (Uppfattningar)
    fultextad användarhandbok skrev 2026-03-10 19:32:35 följande:

I många kedjor handlar nog inte konflikter bara om själva problemet, utan om människors behov av att framstå som rationella.

Precis. Och många som uppfattar sig som rationella är ofta inte det när känslorna svallar över. Jag upplever överlag FL som ett väldigt "känslomässigt" forum.Ibland är det så att man känner av vissa skribenters upprördhet och bestörthet "genom skärmen".
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Uppfattningar) skrev 2026-03-10 19:36:17 följande:
    Precis. Och många som uppfattar sig som rationella är ofta inte det när känslorna svallar över. Jag upplever överlag FL som ett väldigt "känslomässigt" forum.Ibland är det så att man känner av vissa skribenters upprördhet och bestörthet "genom skärmen".
    Att vilja visa att man är förnuftig kan leda till försvar av ståndpunkten istället för själva ämnet. Det beror på ämne och forum med. Det här forumets specialitet är väl ändå att vilket ämne som helst kan börja handla om något helt annat och blir en vendetta. Och så givetvis män kontra kvinnor.😂
  • Embla twopointoh
    Anonym (Uppfattningar) skrev 2026-03-10 19:36:17 följande:
    Problemet är att man som läsare lägger in mycket av sin egen tolkning i andras text. Eftersom vi inte kan höra tonfallet och se kroppsspråket, uppstår det lätt missförstånd. Därför tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med att klistra på andra känslor och tankar som man "läser mellan raderna", och man ska absolut inte svara med saker som "nu blev du upprörd, va?", "nu trampade jag visst på en öm tå", för jag kan i princip garantera att i hälften av fallen har man som läsare fel i sin tolkning. Och även om man skulle ha rätt, så är det otroligt onödigt att gå på person istället för sak.
  • Anonym (KK)
    Anonym (Gör båda) skrev 2026-03-10 18:53:21 följande:

Jag brukar skriva också när jag tummar upp och ner. Hur vet du att det inte är de som svarar i tråden, som också tummar ner och upp?

Fler tummar än inlägg.
  • Anonym (KK)
    fultextad användarhandbok skrev 2026-03-10 19:54:26 följande:
    Att vilja visa att man är förnuftig kan leda till försvar av ståndpunkten istället för själva ämnet. Det beror på ämne och forum med. Det här forumets specialitet är väl ändå att vilket ämne som helst kan börja handla om något helt annat och blir en vendetta. Och så givetvis män kontra kvinnor.😂
    Väldigt mycket så...
  • fultextad användarhandbok

En plats för pedagogiskt martyrskap, där det finns ett djupt ansvar att "utbilda" den som har fel. Det är lätt att gå i fällan varje gång om man inte kan låta en "felaktig" åsikt stå oemotsagd, då kan ju uppdraget som moraliska kompasser svikas. Nä men nu ska jag inte göra fler utläggningar här, ta hand om er.😊 

• Postman

Är här för att diskutera och surra om allt möjligt. Tycker det är skoj och givande så länge det inte börjar urarta med personangrepp eller att det blir pajkastning. 

• Anonym (KK)
    Embla twopointoh skrev 2026-03-10 20:04:42 följande:
    Problemet är att man som läsare lägger in mycket av sin egen tolkning i andras text. Eftersom vi inte kan höra tonfallet och se kroppsspråket, uppstår det lätt missförstånd. Därför tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med att klistra på andra känslor och tankar som man "läser mellan raderna", och man ska absolut inte svara med saker som "nu blev du upprörd, va?", "nu trampade jag visst på en öm tå", för jag kan i princip garantera att i hälften av fallen har man som läsare fel i sin tolkning. Och även om man skulle ha rätt, så är det otroligt onödigt att gå på person istället för sak.
    Good point. Dessutom tenderar trådarna att bli infekterade av inlägg efter inlägg med argument skrivna i affekt och där man tar på sig rollen som den som minsann vet bäst och kan visa på mest moral och förnuft. Kanske också samtidigt omedvetna om att alla har sina egna erfarenheter i mångt och mycket...
    Upplagt för missförstånd och tuppfäktning.
  • Tow2Mater
    Anonym (Uppfattningar) skrev 2026-03-10 15:02:41 följande:
    Ja, fast klarar man inte att motivera sin nedtumning och förklara varför man tummar ned så saknar man uppenbart förmåga att diskutera/ debattera och då är det alldeles säkert en rent känslomässig, irrationell och subjektiv reaktion.
    Felaktiga förutfattade meningar som du har är irriterande.
Svar på tråden Upprördhet över folk med andra uppfattningar på FL