• Anonym (Ledsen mamma)

Mitt barn har fått munsår...

Kan någon lugna mig att deras barn råkat ut för det och att det inte var så farligt?

Min treåring har fått ett, vad jag tror, munsår på läppen. Såg det nu på morgonen.

Har själv "alltid" haft munsår, fick det som bebis, och har därför genomgående varit noga nu med barnen, inte pussat på dem när jag haft munsår, haft munsårsplåster på dygnet om eftersom de gärna snor mina glas och dricker av och så. Verkligen ansträngt mig att eliminera risker.

Men nu har han ändå ett sår som kan vara munsår. Det kan ju vara från förskolan med, det vet jag inte.

Känner mig ju hemsk. Har läst trådar här på FL där kvinnor anklagar männen för att vara vidriga för att de har munsår och är så sorgsen för min sons framtid nu om han får den stämpeln för det.

• Svar på tråden Mitt barn har fått munsår...
  • Anonym (X)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2026-03-10 11:33:00 följande:
    Jo, jag vet att det är två sorter. Jag har munherpes.

Och ja, det är ju sant att det är svårt att skydda när 70% -80% av alla människor bär på viruset. Men ändå. Har verkligen VERKLIGEN försökt. Så fort det känts minsta pirr har jag avstått alla pussar på sambo och barn, tagit på munsårsplåster och hållt muggar och sånt borta från barnen. Tom druckit ur drickaflaskor själv utan att nudda korken för att undvika att sprida smitta dit om nåt barn skulle sno vattenflaskan vilket de gärna gör.

Så det känns ju som jag gjort allt i onödan liksom och kämpat så mkt för inget. Lite bittert minst sagt.
    Det går inte  att säga om ditt barn fått munsåret från dig eller från någon annan. 

Nu finns det där, du vet vad det innebär, bar att gå vidare.

På sikt - både män och kvinnor med munsår hittar någon och bildar familj.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (X) skrev 2026-03-10 11:38:13 följande:
    Det går inte  att säga om ditt barn fått munsåret från dig eller från någon annan. 

Nu finns det där, du vet vad det innebär, bar att gå vidare.

På sikt - både män och kvinnor med munsår hittar någon och bildar familj.
    Nä. Jag har dock precis haft ett utbrott, men har hela detta utbrott varit supernoga med att inte dela något med barnet och absolut inte pussa på munnen. Ställt undan muggar i vasken direkt, tvättat händerna ofta, hållt munnen helt borta vid lek. Haft munsårsplåster. You name it.

Men ja, det är ju vad det är oavsett. Jag får bara hoppas att min fantastiska unge får det bra ändå. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2026-03-10 11:55:49 följande:
    Nä. Jag har dock precis haft ett utbrott, men har hela detta utbrott varit supernoga med att inte dela något med barnet och absolut inte pussa på munnen. Ställt undan muggar i vasken direkt, tvättat händerna ofta, hållt munnen helt borta vid lek. Haft munsårsplåster. You name it.

Men ja, det är ju vad det är oavsett. Jag får bara hoppas att min fantastiska unge får det bra ändå. 
    Har du haft ett bra liv trots munsår?
    Vet du andra med munsår som har bra liv?
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (X) skrev 2026-03-10 11:57:42 följande:
    Har du haft ett bra liv trots munsår?
    Vet du andra med munsår som har bra liv?
    Ja, det har jag.  Men gör en googling du på Familjeliv så ser du flera inlägg där folk pratar väldigt illa om de som har munsår, hur de aldrig skulle kunna vara ihop med någon med munsår, hur äckligt det är, hur det tyder på dålig moral och lössläppthet. 

Så den sidan finns med.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2026-03-10 12:13:30 följande:
    Ja, det har jag.  Men gör en googling du på Familjeliv så ser du flera inlägg där folk pratar väldigt illa om de som har munsår, hur de aldrig skulle kunna vara ihop med någon med munsår, hur äckligt det är, hur det tyder på dålig moral och lössläppthet. 

Så den sidan finns med.
    Om du googlar kommer du hitta folk som inte vill vara ihop med kort, rödhåriga, långa, idrottsintresserade, överviktiga, ickeakademisker, akademiker, Stockholmare, skåningar osv.

Samt har folk på anonyma forum en tendens att avsiktligen skriva elaka och provocerande saker.

Om du googlar mindre kommer du ha midre att oror dig för!
  • Anonym (Skaffa perspektiv)

Så den sidan finns med.
    Fast om du läser på FL så påstås det att korta killar inte får tjejer, att bara rika män får tjejer osv. Varför inte se dig omkring i verkliga livet istället, så du får lite perspektiv. 

Min systerdotter sitter i rullstol, min syster och hennes man skulle vara överlyckliga om hon bara hade munsår. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Skaffa perspektiv) skrev 2026-03-10 12:27:57 följande:
    Fast om du läser på FL så påstås det att korta killar inte får tjejer, att bara rika män får tjejer osv. Varför inte se dig omkring i verkliga livet istället, så du får lite perspektiv. 

Min systerdotter sitter i rullstol, min syster och hennes man skulle vara överlyckliga om hon bara hade munsår. 
    Jo, så är det ju såklart. Men jag får så dåligt samvete om det är jag som gjort det.
  • Anonym (D)

Så den sidan finns med.
    Finns många som är lite oinformerade här i världen.

Det du kan göra är att stärka ditt barns immunförsvar med en vettig kost. Och lära barnet så småningom hur man stoppar ett munsår.

Du låter som en ansvarsfull mamma. Om det värsta du gjort mot ditt barn är att ev. har gett det munsår kan du vara väldigt nöjd med hur du har varit som förälder!

Man  behöver vara en  "good enough mother" som barnpsykologer brukar säga. Inte perfelt. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2026-03-10 17:04:33 följande:
    Jo, så är det ju såklart. Men jag får så dåligt samvete om det är jag som gjort det.
    Du kommer aldrig få veta om det var du som smittade eller inte.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (D) skrev 2026-03-10 17:13:50 följande:
    Finns många som är lite oinformerade här i världen.

Det du kan göra är att stärka ditt barns immunförsvar med en vettig kost. Och lära barnet så småningom hur man stoppar ett munsår.

Du låter som en ansvarsfull mamma. Om det värsta du gjort mot ditt barn är att ev. har gett det munsår kan du vara väldigt nöjd med hur du har varit som förälder!

Man  behöver vara en  "good enough mother" som barnpsykologer brukar säga. Inte perfelt. 
    Tack. Jag gör allt för mina barn, de är det bästa som någonsin hänt mig. Jag skulle lätt göra precis allt för dem. Det låter så himla klyschigt när man säger det men allt jag vill är liksom att de ska få det bra. Så allt jag gör som blir mindre än perfekt för dem känns som jag misslyckas lite. 

Tror munsår för mig är lite triggande med eftersom jag tidvis skämts så mkt för när jag haft dem, just pga elaka kommentarer folk fällt. Så jag vill inte att mina barn ska känna så.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (X) skrev 2026-03-10 17:45:08 följande:
    Du kommer aldrig få veta om det var du som smittade eller inte.
    Nä förvisso. 

Jag skulle mest önska nån kom på medicin som tog bort detta, så man slapp besväret.
  • Anonym (D)

Jag skrev fel sort förut, var inte hemma och kunde kolla. Det är Echinaforce av märket A. Vogel som hjälper om man tar dropparna precis när det börjar pirra i läppen, och sedan fortsätter med det flera gånger om dagen i flera dagar. Det blir inget utbrott eller också blir det bara ett litet. Man måste ha det hemma så att man kan börja direkt man känner något.

Sedan gör den speciella salvan från apoteket att om det blir ett litet utslag, så läker det snabbare. Det är ett speciellt antiviralt ämne i salvan. 

Jag är beroende av att använda det för jag har ett jobb där man träffar många människor. 

• Anonym
    Anonym (D) skrev 2026-03-10 23:17:08 följande:

Jag skrev fel sort förut, var inte hemma och kunde kolla. Det är Echinaforce av märket A. Vogel som hjälper om man tar dropparna precis när det börjar pirra i läppen, och sedan fortsätter med det flera gånger om dagen i flera dagar. Det blir inget utbrott eller också blir det bara ett litet. Man måste ha det hemma så att man kan börja direkt man känner något.

Sedan gör den speciella salvan från apoteket att om det blir ett litet utslag, så läker det snabbare. Det är ett speciellt antiviralt ämne i salvan. 

Jag är beroende av att använda det för jag har ett jobb där man träffar många människor. 

För mig har inget annat är Valaciklovir/Valtrex hjälp. Men tack Gud för den medicinen!

Tar man det precis när man anar att utbrottet är på väg så går det tillbaka. Alltid.
    Skulle man bli lite sen så blir utbrottet ändå extremt mycket mildare.

Apotekens salvor har haft noll effekt på mig.

Jag har haft eländet så länge jag kan minnas men när jag blev äldre har det avtagit avsevärt. Men jag är äldre än ts, har barnbarn i skolåldern.

Det brukar avta när man närmar sig 50 läste jag en gång, och det stämde iaf för mig.

Vet inte i vilken ålder man rekommenderas Vala*, för vuxna är det iaf inga problem.
  • Anonym (D)

Echinaforce har anitvirusverkan också (finns forskning) , det är därför det faktiskt fungerar. Men de receptbelagda tabletter som du tar kanske har ännu starkare verkan. 

• Anonym
    Anonym (D) skrev 2026-03-11 08:50:33 följande:

Echinaforce har anitvirusverkan också (finns forskning) , det är därför det faktiskt fungerar. Men de receptbelagda tabletter som du tar kanske har ännu starkare verkan. 

På mig har det inte fungerat, men alla är ju olika.
    Säger inte att det inte funkar för andra.

Min medicin kändes som ett mirakel när jag fick den!
Svar på tråden Mitt barn har fått munsår...