• Anonym (Fundersam sambo)

behöver jag oroa mig eller är det mina egna hjärnspöken?

Behöver objektiva infallsvinklar, för vet inte om jag oroar mig i onödan eller om min magkänsla stämmer.. 

för att göra det hela kort, 
    jag och min sambo har varit tsm i drygt 2 år. För några veckor sedan så fick hon kontakt med en ny vän via en community sida på facebook (ingen dejtingsida så, där man enbart söker relation utan kan vara nya vänskaper också) 
    inget konstigt med det kanske, att hon träffat en ny vän men väldigt plötsligt konstant/ regelbunden kontakt. mest via text och några få gånger via tlf. Dessutom planerat att dom ska träffas (den andra personen bor 4 timmar bort (!) ) 

har rakt ut frågat min sambo om hon är intresserad mer än vänskap och hon har sagt, absolut inte. Jag vill vara med dig.Det är BARA vän. 

så, varför säger min magkänsla annat? 

vi har haft upp och nedgångar i vår relation, men vi har försökt prata och lösa problemen och visst har blivit bättre. Men långt ifrån. Dessutom frågade hon mig häromdagen att hon var nyfiken på öppet förhållande. Tappade hakan. Var tydlig i början att jag är väldigt monogam av mig, och hon menade bara på att hon var ?nyfiken?. en Slump att hon säger så i samband med hon ?lärde känna? denne vän :/ 

vill inte framstå som svartsjuk, är verkligen inte det och min sambo får träffa hur många nya vänner som helst. Men med tanke på att jag även vet om lite hennes historik så blir jag en aning misstänksam. (hon har tidigare lärt känna en vän Samtidigt som hon varit tsm med någon. sen när den relationen tagit slut, så plötsligt har hon inlett ny relation med denne vännen) 
    så tänker, varför skulle jag vara undantaget? 

ja har tagit upp detta med henne också, men hon insisterar på att detta absolut inte gäller mig. Men tänker samtidigt, skulle hon erkänna om det vore så? :/ 

då vet hon att det är slut mellan oss direkt, och just Den vanan och bekvämligheten vill hon inte bli av med. inte just nu. 

så, utifrån sett, hur ser ni på detta? Överdriver jag och är bara mina hjärnspöken eller kan min magkänsla stämma av att detta för henne ?kanske i framtiden? blir mer än vän? som en plan b typ. 

• Svar på tråden behöver jag oroa mig eller är det mina egna hjärnspöken?
  • Tecum
    Anonym (Fundersam sambo) skrev 2026-03-10 18:55:55 följande:
    Försöker tänka så också, men väldigt många här lutar åt det negativa hållet. Just pga hon tog upp nyfikenhet ang öppet förhållande. Oskyldigt eller inte, ingen aning 
    kanske dumt av mig, men har tom frågat om hon blivit småkär/ förälskad i kompisen. Svaret då varit såklart nej. Svårt att tro man skulle erkänna det 
    Att hon nämnde öppet förhållande är så misstänkt att jag nästan tvivlar  på tråden
    Snacka om att avslöja sig.
    .
  • Anonym (Jag)

Tycker du ska lita på din magkänsla. 

Sen kan jag säga att jag aldrig hade varit okej med att min sambo skaffade en ny kvinnlig vän via nätet, att de hade konstant kontakt och planerade att träffas.  Aldrig

Anonym (Jag) skrev 2026-03-11 07:57:08 följande:

Tycker du ska lita på din magkänsla. 

Sen kan jag säga att jag aldrig hade varit okej med att min sambo skaffade en ny kvinnlig vän via nätet, att de hade konstant kontakt och planerade att träffas.  Aldrig

nej så känner jag också. Enl henne är det för hon behöver åka iväg .. dvs ?egentid? dvs träffa vänner själv utan mig. för hon inte har andra vänner..
    Att det kan vara bra i ett förhållande. Så man inte sitter ihop 
    ja det är väl okej, men förklarade att jag kände mig grymt obekväm i själva situationen i sig. Helt ny random vän från nätet 
    Anonym (T) skrev 2026-03-10 21:53:36 följande:
    Men hon överkompenserar dig med vänlighet, ifall den här killen som bor 4 timmar bort inte är så bra som hon hoppas på. Vakna upp! Hon testar honom nu, men vill inte göra slut med dig förräns hon är säker på att hon vill ha honom och han vill ha henne. 

Hade det bara varit vänskap som hon var ute efter med den andra killen så hade hon föreslagit att ni skulle göra en resa till hans stad under en långhelg, och då passat på att träffa honom tillsammans.

Hade jag också tyckt 
    men enl henne så behöver hon ?åka bort? , få ?egentid? (tolkar det som ifrån mig) för att det kan vara bra i relationen att träffa vänner utan sin partner 
    eh ja? Men inte första gången , speciellt inte i denna situation? 

tog upp med att jag känner mig grymt obekväm i detta.
    men då tycker hon att jag var kontrollerande
    frågade henne om det hade varit tvärtom om, om hon hade tyckt det var okej? Om det var jag. Hon svarade ja 

• Anonym (Camilla)

Är den nya vännen också gay? Som av en slump då eller?  Varför söker hon vänner på hbtq-forum? 

Anonym (Camilla) skrev 2026-03-12 04:00:03 följande:

Är den nya vännen också gay? Som av en slump då eller?  Varför söker hon vänner på hbtq-forum? 

Vet inte om vännen är gay eller bi, men något av det. Vet inte om det är en slump.. 
    det är en bra fråga! ska faktiskt ställa den till henne 
    kan tänka mig får som svar att hon vill lära känna nya gay vänner? 
    men som sagt. Min magkänsla säger något annat 
    förstår inte hur det kan vara så svårt att bara erkänna att hon fattat stort intresse / nyfikenhet på denne vän .. mer än vän 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Fundersam sambo) skrev 2026-03-12 08:02:19 följande:
    Vet inte om vännen är gay eller bi, men något av det. Vet inte om det är en slump.. 
    det är en bra fråga! ska faktiskt ställa den till henne 
    kan tänka mig får som svar att hon vill lära känna nya gay vänner? 
    men som sagt. Min magkänsla säger något annat 
    förstår inte hur det kan vara så svårt att bara erkänna att hon fattat stort intresse / nyfikenhet på denne vän .. mer än vän 
    Vad spelar det för roll för henne vilken läggning vännerna har? Om hon nu ville hitta nya vänner så är det väl sammanträffande att den nya vännen bara råkar vara singel och attraherad av tjejer? Och om jag förstår dig rätt var det samma sak i hennes förra relation att hon lärde känna en lesbisk singeltjej som hon först var kompis med sen blev ihop med när det tog slut med flickvännen? 
  • Anonym (Camilla)

Har din tjej berättat för den nya vännen att hon har en sambo? 

Anonym (Camilla) skrev 2026-03-12 08:35:40 följande:
    Vad spelar det för roll för henne vilken läggning vännerna har? Om hon nu ville hitta nya vänner så är det väl sammanträffande att den nya vännen bara råkar vara singel och attraherad av tjejer? Och om jag förstår dig rätt var det samma sak i hennes förra relation att hon lärde känna en lesbisk singeltjej som hon först var kompis med sen blev ihop med när det tog slut med flickvännen? 

Nej det kanske inte spelar någon roll. Vet som sagt inte om det är en slump eller inte, men tänker spontant att sannolikheten ökar av att lära känna gay personer på just sånna forum. Så inte så mycket av en slump ändå 

ja exakt precis så. Tagit upp det med henne också gällande det, men hon ?försäkrar? om att det inte är sådär nu med mig. Hmm.. 
    enligt henne behöver hon ?egentid? från vårt förhållande dvs träffa vänner själv utan mig(då hon inte har några vänner numera) så tänker, ja det behovet kanske hon har? men varför inte inkludera mig något i denna nya vänskap? min slutsats är att det är mer än bara vän intresse.. 
    just pga det är väldigt viktigt för henne att svara vännen snabbt, intensiv kontakt, när denne vännen har en dålig dag så påverkar det min flickvän. uppfattar som det är full fokus åt det hållet...  när jag tar upp det med henne så är hennes anledning att ?ja men det har hänt något och jag bryr mig, vill inte hon ska må dåligt?. Alltså, dom har aldrig träffats! Och haft kontakt i bara några veckor . Är det bara jag som tycker det är skumt? 

ja enligt min flickvän så vet denna vännen att hon är sambo med mig? 
    men jag vet inte vad hon sagt till henne.. kanske att hon är på väg att göra slut med mig? Varför har denne vännen sånt intresse tillbaka med någon som är upptagen? Bara för att skaffa nya vänner? 

för mig är allt bara så konstigt 

• Anonym (...)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-03-12 08:35:40 följande:
    Det finns trots allt inte så väldigt många homosexuella människor (och som dessutom lever ut det). Därför ÄR det ett ganska konstigt sammanträffande, om en homosexuell person råkar hitta en "bästis" av samma kön som också är homosexuell... Jag ser i alla fall en kommunistarmé marcherande med röda flaggor här...

För övrigt anser jag att det inte är okomplicerat när heterosexuella personer skaffar sig "bästisar" av det motsatta könet heller. Skulle du VERKLIGEN tycka det själv, om din man började umgås på tu man hand med en ny tjej (jag menar: en som han inte varit vän med sedan typ skoltiden), och ägna massor av tid åt att chatta med henne på nätet? För man kan ha allmänna åsikter, men sedan när det är man själv det gäller så är det inte lika enkelt och okomplicerat längre.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (...) skrev 2026-03-15 14:02:05 följande:
    Det finns trots allt inte så väldigt många homosexuella människor (och som dessutom lever ut det). Därför ÄR det ett ganska konstigt sammanträffande, om en homosexuell person råkar hitta en "bästis" av samma kön som också är homosexuell... Jag ser i alla fall en kommunistarmé marcherande med röda flaggor här...

För övrigt anser jag att det inte är okomplicerat när heterosexuella personer skaffar sig "bästisar" av det motsatta könet heller. Skulle du VERKLIGEN tycka det själv, om din man började umgås på tu man hand med en ny tjej (jag menar: en som han inte varit vän med sedan typ skoltiden), och ägna massor av tid åt att chatta med henne på nätet? För man kan ha allmänna åsikter, men sedan när det är man själv det gäller så är det inte lika enkelt och okomplicerat längre.

Ja, det är ju exakt det jag menar? Du upprepar exakt det jag försöker få fram. Du har alltså inte förstått mitt inlägg överhuvudtaget?! Jag ifrågasätter ju just detta att hon aktivt söker vänner med en viss läggning och bara "råkar" bli "kompis" med en tjej som också är gay, i samma ålder och singel. Och exakt samma sak "råkade" även hända i hennes förra relation. Det är ju exakt det jag reagerar på? Varför håller du på och försöker övertyga mig? Jobba på din läsförståelse istället så sparar du tid. 
    Öh, det är ju just det jag säger? Förstår inte varför du skriver detta till mig??? Alltså jag orkar inte. 

• Anonym (Camilla)
    Queen81 skrev 2026-03-15 13:38:01 följande:
    Jag frågade det i den andra tråden och ts visste minsann iiiingenting om denna tråd 🙄
    Haha, på allvar?! 
  • Anonym (How does it feel)

Hej Ts! 

Jag vill bara berätta om en personlig erfarenhet. Det gör jag för att varna dig lite. Men först vill jag citera vad någon annan skrev: 

"Tänker att ni inte har varit tillsammans alltför länge heller, så de sidorna kanske funnits men att de tryckts tillbaka när ni varit i en "ny" relation, och nu när ni lever en vardag tillsammans så kan de ta plats på ett annat sätt." 

Om ni bara varit tillsammans i två år, så finns det mycket en kanske inte hunnit uppfatta hos en partner. Men du verkar dock vara uppmärksam och jag undrar om inte din magkänsla är sann. Att din sambo känner mer än vänskap för denna "nya vän" som dessutom bor 4 timmar därifrån. 

Jag fick kontakt med en kvinna i början av januari (är själv kvinna) och denna kvinna var fruktansvärt intensiv i sin kontakt. Hon sade sig bry sig om mig, vara förälskad i mig, att hon tänkte på mig, saknade mig, längtade efter mig, ja hon sade allt fint som fick mig att tro på henne och att hon verkligen menade det hon sa. Ironiskt nog bodde hon med 4 timmar från mig (med tåg och snabb bilfärd) i ungefär en månad matades jag av att tro på hennes ord. När jag sen väl kom dit hon bodde förändrades allt. Hon slutade svara mig lika gulligt som hon gjorde förut. Hon slutade fråga mig saker. Slutade höra av sig. På ett psykologiskt språk kallas detta beteende för att "ghaslighta". Jag blev förälskad på riktigt i den här kvinnan. Hennes ord. Och varenda minut kretsade kring henne. Mådde hon dåligt ville jag "fixa" henne, stötta henne osv. Ofta sade hon sig må dåligt av ilika orsaker. Först senare förstod jag att detta troligen var något hon körde med för att binda mig till sig, för att jag skulle tycka synd om henne. Hon sökte massor av bekräftelse. Sent förstod jag att hon även sökte bekräftelse av massa andra människor. Jag var bara en i mängden. Men hon fick mig "på kroken". 

Det kan vara så att din flickvän och sambo har råkat ut för en sådan person som ovan. När du beskriver hur din sambo pratar om henne så låter det som så. Hon verkar också vilja hjälpa henne när hon mår dåligt osv. Jag vill säga till dig att ta din oro och din magkänsla på allvar. Att hon pratar så intensivt med den här kvinnan, dom skriver till varandra, låter precis som den kvinnan jag nämner. En person i stort behov av bekräftelse och som även ljuger mycket och inte bryr sig att hon gör det, eller att hon skadar andra. Med andra ord menar jag att hon inte bryr sig om att du är hennes sambo. Hon ska ha vad hon vill ha. Säger inte att den din sambo pratar med intensivt, är sådan, men det finns en risk. Det finns även en risk att din sambo kommer att bli oerhört sviken och utnyttjad av den här "vännen". Finns risk att det intensiva kommer att försvinna, att personen slutar skriva, och kvar står din sambo och undrar vad som hände och hamnar i sorg, samtidigt som du med är involverad eftersom du är hennes sambo och älskar henne. 

Självklart har man som sambo eller partner ingen rätt att gå igenom telefon eller annat, men sin magkänsla bör en lita på. Det är mycket märkligt att din flickvän inte vill involvera dig i den nya vännen utan verkar vilja dölja saker. Om det vore vanlig vänskap hade hon kunnat bjuda hem vännen till er. Låta dig bli delaktig.

Hemlighetsmakeri och att dölja saker är aldrig en bra relation överhuvudtaget. Samt deras  "vänskap" börjar med intensitet och massa känslor. 

Jag känner med dig väldigt mycket TS! Hoppas du ska få reda på sanningen  om vad din sambo känner för den här personen. Du är värd att respekteras och att leva i en bra och sund relation. Utan lögner, hemlighetsmakeri, och så vidare. Hoppas det ska lösa sig för dig. 

• Anonym (How does it feel)

Hej igen TS! 

Vågar du möjligen sätta ut initialerna på din sambos nya "vän" eller vart i landet ni bor? 
    Anonym (How does it feel) skrev 2026-03-15 18:07:27 följande:

Hej Ts! 

Jag vill bara berätta om en personlig erfarenhet. Det gör jag för att varna dig lite. Men först vill jag citera vad någon annan skrev: 

"Tänker att ni inte har varit tillsammans alltför länge heller, så de sidorna kanske funnits men att de tryckts tillbaka när ni varit i en "ny" relation, och nu när ni lever en vardag tillsammans så kan de ta plats på ett annat sätt." 

Om ni bara varit tillsammans i två år, så finns det mycket en kanske inte hunnit uppfatta hos en partner. Men du verkar dock vara uppmärksam och jag undrar om inte din magkänsla är sann. Att din sambo känner mer än vänskap för denna "nya vän" som dessutom bor 4 timmar därifrån. 

Jag fick kontakt med en kvinna i början av januari (är själv kvinna) och denna kvinna var fruktansvärt intensiv i sin kontakt. Hon sade sig bry sig om mig, vara förälskad i mig, att hon tänkte på mig, saknade mig, längtade efter mig, ja hon sade allt fint som fick mig att tro på henne och att hon verkligen menade det hon sa. Ironiskt nog bodde hon med 4 timmar från mig (med tåg och snabb bilfärd) i ungefär en månad matades jag av att tro på hennes ord. När jag sen väl kom dit hon bodde förändrades allt. Hon slutade svara mig lika gulligt som hon gjorde förut. Hon slutade fråga mig saker. Slutade höra av sig. På ett psykologiskt språk kallas detta beteende för att "ghaslighta". Jag blev förälskad på riktigt i den här kvinnan. Hennes ord. Och varenda minut kretsade kring henne. Mådde hon dåligt ville jag "fixa" henne, stötta henne osv. Ofta sade hon sig må dåligt av ilika orsaker. Först senare förstod jag att detta troligen var något hon körde med för att binda mig till sig, för att jag skulle tycka synd om henne. Hon sökte massor av bekräftelse. Sent förstod jag att hon även sökte bekräftelse av massa andra människor. Jag var bara en i mängden. Men hon fick mig "på kroken". 

Det kan vara så att din flickvän och sambo har råkat ut för en sådan person som ovan. När du beskriver hur din sambo pratar om henne så låter det som så. Hon verkar också vilja hjälpa henne när hon mår dåligt osv. Jag vill säga till dig att ta din oro och din magkänsla på allvar. Att hon pratar så intensivt med den här kvinnan, dom skriver till varandra, låter precis som den kvinnan jag nämner. En person i stort behov av bekräftelse och som även ljuger mycket och inte bryr sig att hon gör det, eller att hon skadar andra. Med andra ord menar jag att hon inte bryr sig om att du är hennes sambo. Hon ska ha vad hon vill ha. Säger inte att den din sambo pratar med intensivt, är sådan, men det finns en risk. Det finns även en risk att din sambo kommer att bli oerhört sviken och utnyttjad av den här "vännen". Finns risk att det intensiva kommer att försvinna, att personen slutar skriva, och kvar står din sambo och undrar vad som hände och hamnar i sorg, samtidigt som du med är involverad eftersom du är hennes sambo och älskar henne. 

Självklart har man som sambo eller partner ingen rätt att gå igenom telefon eller annat, men sin magkänsla bör en lita på. Det är mycket märkligt att din flickvän inte vill involvera dig i den nya vännen utan verkar vilja dölja saker. Om det vore vanlig vänskap hade hon kunnat bjuda hem vännen till er. Låta dig bli delaktig.

Hemlighetsmakeri och att dölja saker är aldrig en bra relation överhuvudtaget. Samt deras  "vänskap" börjar med intensitet och massa känslor. 

Jag känner med dig väldigt mycket TS! Hoppas du ska få reda på sanningen  om vad din sambo känner för den här personen. Du är värd att respekteras och att leva i en bra och sund relation. Utan lögner, hemlighetsmakeri, och så vidare. Hoppas det ska lösa sig för dig. 

Ja, jag har själv haft dom tankarna faktiskt att den vännen är mycket för stöttning/ bekräftelse från min partner och min partner vill ju finnas där/ vara tillgänglig osv iom hon tänkt att hon fått en ny vän. Kul, spännande och hopp om en genuin ny vän man kan lita på. 
    vännen vet tydligen att min flickvän är tillsammans och sambo med mig, undrar hon inte varför min sambo alltid är tillgänglig och inte umgås med mig alls? 
    min Sambo är väldigt glad över den nya vänskapen, nästan så hon blivit nyförälskad. IOM hon inte har några andra vänner kvar så förstår jag ju det. 
    vet inte hur jag ska handskas med situationen bara. Att jag blir misstänksam osv hjälper inget. Har frågat rakt ut om det bara en vän eller mer, och fått som svar att det bara en vän. Så får lita på hennes ord. är bara rädd att vi ska glida isär och att denne vännen uppslukar bara all tid och energi hos min sambo, då jag känner mig grymt osynlig och oviktig.  
    jag har ju mina intressen, vänner på mitt håll som jag kan ge all fokus på såklart medans hon håller på med sin nya vän. men hur ska jag sedan hantera om det nu visar sig vara att vännen utnyttjar henne enbart för bekräftelse? 

Anonym (How does it feel) skrev 2026-03-15 18:07:27 följande:

Hej Ts! 

Måste tillägga att enl min sambo så är den vännen absolut inte i heller intresserad av henne? dvs flirtiga kommentarer som saknad osv (vet inte 100% , bara vad hon sagt) . Men jag undrar vad denne vännen får ut av att skriva konstant med en upptagen person? varför denna ständiga bekräftelsen från just min partner? 
    Anonym (How does it feel) skrev 2026-03-15 22:12:17 följande:

Hej igen TS! 

Vågar du möjligen sätta ut initialerna på din sambos nya "vän" eller vart i landet ni bor? 
    Ja jag vet vem det är och var hon bor. Om det var det du menade? 
Svar på tråden behöver jag oroa mig eller är det mina egna hjärnspöken?