• Anonym (TS)

Långtidsamning , svårare att bli gravid?

Vårt andra barn har nyligen fyllt 1 och vi funderar på att föröka få ett syskon. Jag blev gravid med henne när jag fortfarande ammade sonen som var strax över 2 men då ammade jag mycket mindre än jag gör nu.

Jag ammar fortfarande flera gånger på nätterna och mycket på dagarna också. Hon äter mat men dricker ingen välling eller ersättning och är inte så pigg på att dricka vatten heller än så hon dricker mest bröstmjölk. 

Jag fick tillbaks mensen när hon var tre månader trots helamning men den är fortfarande inte helt regelbunden. Det kan ju göra det svårare också. Sista cykeln var 31 dagar och den innan var 25 dagar. Och den har varit både kortare och längre. 

Det jag funderar på är om amningen kan göra det svårare att bli gravid och kanske till och med öka risken för missfall om jag skulle bli det (har läst det någonstans). Isåfall väntar vi hellre tills jag ammar mindre. Jag är 38 men jag kan leva med om det inte skulle bli ett barn till , hellre det än att stressa med att sluta med amningen. 

Undrar lite vad ni har för erfarenheter? Undrar alltså inte om man kan bli gravid , det vet jag att man kan :) Men om det blir svårare eller om ni också har hört om eller har erfarenhet av ökad risk för missfall. Helst skulle jag nog egentligen vilja vänta lite till, letar kanske lite efter ursäkter att göra det :)

• Svar på tråden Långtidsamning , svårare att bli gravid?
  • Anonym (Babsan)

Med oregelbunden mens ligger det ju nära till hands att du faktiskt inte har ägglossning varje månad och därför inte längre är lika fertil som förr. 

Du har ju också åldern att tänka på , du är ju liksom där i åldern att fertiliteten minskar just pga ålder även om du skulle ha regelbunden mens. 

Kanske din kropp signalerar att det räcker?  

Är du mer inne på att inte bli gravid just nu eller inte alls så lyssna på den rösten och fundera på skydd istället? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Babsan) skrev 2026-03-10 12:18:53 följande:

Med oregelbunden mens ligger det ju nära till hands att du faktiskt inte har ägglossning varje månad och därför inte längre är lika fertil som förr. 

Du har ju också åldern att tänka på , du är ju liksom där i åldern att fertiliteten minskar just pga ålder även om du skulle ha regelbunden mens. 

Kanske din kropp signalerar att det räcker?  

Är du mer inne på att inte bli gravid just nu eller inte alls så lyssna på den rösten och fundera på skydd istället? 

Tror den oregelbundna mensen beror mer på amning än ålder (men kan såklart inte veta säkert). Hade oregelbunden mens när jag ammade sonen också. Men det är ju mycket möjligt att jag inte har ägglossning varje månad. Jag ammar mycket fortfarande.

Jag vill nog ha ett barn till men skulle helst vänta ett halvår eller ett år med att försöka egentligen. Kan som sagt leva med om det inte skulle bli något. Så att fertiliteten minskar på grund av ålder ser jag väl inte som ett jätteproblem, jag är medveten om det och vet att om vi försöker så är inget garanterat. 

Just nu kör vi avbrutet och kondom ibland.  Vet att avbrutet inte är 100% men i kombination med amning tror jag att det fungerar ganska bra. Efter att vi fick sonen körde vi också avbrutet och det funkade , sedan blev jag gravid direkt när vi slutade med det. Vill helst inte använda preventivmedel med hormoner när jag ammar och jag har svårt att ha kopparspiral på grund av rikliga blödningar. 

• Anonym (M.)

Orsaka missfall har jag aldrig hört, men självklart är det svårare att bli gravid medan man ammar. Helamning är ju en preventivmetod, helammar man inte utan bara delammar så är det inte säkert (om man INTE vill bli gravid), men såklart svårare att bli gravid än i vanliga fall.

I primitiva kulturer har kvinnor ofta ammat i flera år, just för att det funkar som preventivmetod. Även om det inte är helt säkert, så sprider det i alla fall ut syskonen mera över tid, än om de inte skulle använt någon metod alls. 

• Anonym (X)

Om ni vill ha barn så försök, det kan ju ta lite längre tid när du har oregelbunden mens, men har ni samlag hyfsat regelbundet så tar det sig nog förr eller senare. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-10 13:30:07 följande:

Orsaka missfall har jag aldrig hört, men självklart är det svårare att bli gravid medan man ammar. Helamning är ju en preventivmetod, helammar man inte utan bara delammar så är det inte säkert (om man INTE vill bli gravid), men såklart svårare att bli gravid än i vanliga fall.

I primitiva kulturer har kvinnor ofta ammat i flera år, just för att det funkar som preventivmetod. Även om det inte är helt säkert, så sprider det i alla fall ut syskonen mera över tid, än om de inte skulle använt någon metod alls. 

Tack för svar! Nej det där med missfall googlade jag faktiskt på nu och det står att helamning ökar risken något (från ca 15% till 35% stod det att någon studie hade visat) på grund av hormonerna men att delamning inte ska öka risken. 

Men ja precis , jag tror också att det är svårare att bli gravid, det känns ju rimligt. Och att det kanske är meningen att det ska vara så också. Det skadar ju inte att försöka ändå men jag tror att vi kanske väntar ett halvår eller så.  Jag vill gärna amma länge .. Jag ammade sonen som var 2 en bit in i förra graviditeten men det gjorde ont att amma när jag var gravid. Då var det ändå naturligt att minska ner och  , han var ju ett år äldre än dottern är nu. 

• Anonym (TS)
    Anonym (X) skrev 2026-03-10 14:31:08 följande:

Om ni vill ha barn så försök, det kan ju ta lite längre tid när du har oregelbunden mens, men har ni samlag hyfsat regelbundet så tar det sig nog förr eller senare. 

Ja det är sant , skadar ju inte att försöka :) Men isåfall tror jag att vi bara skulle skippa skydd och strunta i att försöka pricka in ägglossning , det känns inte som så stor mening när mensen är lite oregelbunden och det inte ens är säkert att jag alltid har ägglossning, blir nog bara stressigt. 

Tror nog iförsej ändå att vi väntar i några månader eller ett halvår kanske. 
Svar på tråden Långtidsamning , svårare att bli gravid?