-
Hej allihopa. Jag skriver här för att jag ärligt talat inte har någon annanstans att vända mig utan att spränga hela mitt sociala liv i luften. Jag känner mig som världens sämsta människa, men jag tror att jag har fallit för min flickväns bror.Jag och min tjej har varit tillsammans i snart två år. Vi har det bra, vi planerar att flytta ihop till hösten och jag älskar henne verkligen. Men det senaste halvåret har allt blivit så komplicerat. Hennes bror (låt oss kalla honom "M") flyttade tillbaka till stan efter plugget och vi har börjat umgås alla tre ganska mycket.I början tänkte jag bara att det var skönt att jag kom så bra överens med hennes familj. Vi har samma humor, exakt samma musiksmak och kan prata om allt mellan himmel och jord i timmar. Men de senaste månaderna har jag börjat märka att jag söker hans bekräftelse mer än hennes. Jag blir nervös när han ska komma över på middag, jag väljer kläder med omsorg och jag märker hur jag sitter och hoppas att min tjej ska gå och lägga sig tidigt så att han och jag kan sitta kvar och snacka.Det värsta är att jag ibland får för mig att det är ömsesidigt. Det är de där små sakerna ? en blick som stannar kvar lite för länge, hur han alltid sätter sig bredvid mig, eller hur han skickar memes som bara vi fattar. Samtidigt hatar jag mig själv för att jag ens letar efter tecken. Han är min tjejs bror. Det är den mest förbjudna zonen som finns.Jag mår illa varje gång jag ser min tjej i ögonen nu. Jag vill inte förlora henne, men jag kan inte heller stänga av det jag känner för M. Det känns som att jag lever ett dubbelliv i mitt eget huvud.Finns det någon som har varit i en liknande sits? Hur i hela friden hanterar man det här utan att förstöra deras syskonrelation eller krossa min flickväns hjärta? Borde jag bara bryta helt och hoppas att det går över?Tacksam för alla råd jag kan få -
Svar på tråden Förälskad i min tjejs bror – vad gör jag ens nu?
-
Vad du ska göra? Slut, såklart. Finns det några andra alternativ menar du?
-
Jag vet att det låter så enkelt när man ser det utifrån, och tro mig, jag säger samma sak till mig själv varje morgon framför spegeln. 'Gör slut bara'.Anonym (Slut) skrev 2026-03-10 20:32:26 följande:Vad du ska göra? Slut, såklart. Finns det några andra alternativ menar du?
Men det som gör det så jävla svårt är att jag faktiskt älskar min tjej också. Vi har byggt upp ett liv ihop, våra familjer känner varandra och vi har precis börjat titta på lägenheter. Om jag gör slut nu, utan en 'bra' anledning (för jag kan ju knappast säga sanningen), så kommer jag krossa henne totalt.
Och om jag gör slut... vad händer sen? Jag kan ju ändå aldrig bli tillsammans med hennes bror utan att förstöra hela deras familjerelation för evigt. Det känns som att oavsett vad jag väljer så blir det katastrof. Jag försöker bara hitta ett sätt att 'stänga av' känslorna för M så att jag kan gå tillbaka till att vara den partner hon förtjänar. Går det ens? -
Ja, hon kommer att bli ledsen, men det går över. Och nej, du kan självklart inte inleda något med hennes bror. Att du ens tänker tanken...
-
Du behöver backa undan från hennes bror. Totalt vansinne att umgås på tu man hand ..
Respektera ditt eget förhållande, respektera hennes bror och framförallt PRIORITERA ditt förhållande.
Har ni haft det tufft på oliks sätt så LÖS det istället för att fly till en tillfällig förälskelse som kanske inte ens är på riktigt. Prata med en kurator, tala med din flickvän , ta tag i problemen vad det nu än har hänt. LÄR dig hantera svårigheter för annars kommer du kanta hela ditt liv av flyktbeteende och otrohet.
Du ska därmed INTE göra slut för det är också att fly.. Agera vuxet och ta ansvar. -
Tack för de hårda orden, jag behöver nog höra det. Men det som gör allt så jävla svårt att hantera är att jag aldrig någonsin känt så här för en kille förut. Jag har alltid trott att jag är straight. Det är som att hela min världsbild har vänts upp och ner på några månader, och jag vet inte ens hur jag ska börja prata med en kurator eller min tjej om det här utan att outa mig själv innan jag ens vet vad jag känner.Anonym (Volvo) skrev 2026-03-10 20:55:33 följande:Du behöver backa undan från hennes bror. Totalt vansinne att umgås på tu man hand ..
Respektera ditt eget förhållande, respektera hennes bror och framförallt PRIORITERA ditt förhållande.
Har ni haft det tufft på oliks sätt så LÖS det istället för att fly till en tillfällig förälskelse som kanske inte ens är på riktigt. Prata med en kurator, tala med din flickvän , ta tag i problemen vad det nu än har hänt. LÄR dig hantera svårigheter för annars kommer du kanta hela ditt liv av flyktbeteende och otrohet.
Du ska därmed INTE göra slut för det är också att fly.. Agera vuxet och ta ansvar.
-
Det enda du ska tala med din flickvän om är att tillsammans stötta varandra genom tuffa tider, att oavsett vad som har varit svårt så ställer man upp för varandra och finns där oavsett. Vad ni än gått igenom så står man kvar som vuxen och lär sig något av det . Det är att lära sig kommunikation och att visa sig pålitlig.Anonym (Philip) skrev 2026-03-10 20:59:18 följande:Tack för de hårda orden, jag behöver nog höra det. Men det som gör allt så jävla svårt att hantera är att jag aldrig någonsin känt så här för en kille förut. Jag har alltid trott att jag är straight. Det är som att hela min världsbild har vänts upp och ner på några månader, och jag vet inte ens hur jag ska börja prata med en kurator eller min tjej om det här utan att outa mig själv innan jag ens vet vad jag känner.
Tuffa känslor som uppkommer i samband med jobbiga händelser måste man kunna prata om eller vända sig till en kurator.
Min pappa tex har obotlig cancer.. jag pratar med min partner om det och känslor jag inte kan hantera får jag ta med mig till samtalsstöd. Jag går givetvis inte och kärar ner mig i nån annan för att det är lite jobbigt i livet. -
Var du förälskad i din flickvän från början? En förälskelse varar som längst i 2 år, om man har möjlighet att umgås under den tiden. Sedan övergår förälskelsen i bästa fall till vardagskärlek (med små korta förälskelsefaser som kan återkomma någon gång ibland).Anonym (Philip) skrev 2026-03-10 20:25:24 följande:Förälskad i min tjejs bror ? vad gör jag ens nu?Hej allihopa. Jag skriver här för att jag ärligt talat inte har någon annanstans att vända mig utan att spränga hela mitt sociala liv i luften. Jag känner mig som världens sämsta människa, men jag tror att jag har fallit för min flickväns bror.Jag och min tjej har varit tillsammans i snart två år. Vi har det bra, vi planerar att flytta ihop till hösten och jag älskar henne verkligen. Men det senaste halvåret har allt blivit så komplicerat. Hennes bror (låt oss kalla honom "M") flyttade tillbaka till stan efter plugget och vi har börjat umgås alla tre ganska mycket.I början tänkte jag bara att det var skönt att jag kom så bra överens med hennes familj. Vi har samma humor, exakt samma musiksmak och kan prata om allt mellan himmel och jord i timmar. Men de senaste månaderna har jag börjat märka att jag söker hans bekräftelse mer än hennes. Jag blir nervös när han ska komma över på middag, jag väljer kläder med omsorg och jag märker hur jag sitter och hoppas att min tjej ska gå och lägga sig tidigt så att han och jag kan sitta kvar och snacka.Det värsta är att jag ibland får för mig att det är ömsesidigt. Det är de där små sakerna ? en blick som stannar kvar lite för länge, hur han alltid sätter sig bredvid mig, eller hur han skickar memes som bara vi fattar. Samtidigt hatar jag mig själv för att jag ens letar efter tecken. Han är min tjejs bror. Det är den mest förbjudna zonen som finns.Jag mår illa varje gång jag ser min tjej i ögonen nu. Jag vill inte förlora henne, men jag kan inte heller stänga av det jag känner för M. Det känns som att jag lever ett dubbelliv i mitt eget huvud.Finns det någon som har varit i en liknande sits? Hur i hela friden hanterar man det här utan att förstöra deras syskonrelation eller krossa min flickväns hjärta? Borde jag bara bryta helt och hoppas att det går över?Tacksam för alla råd jag kan få
Efter två år brukar man ha utvecklat en slags djupare anknytning till den andra personen i en relation.
Nu verkar du ha glidit in i en förälskelsefas med en ny person.
Det kan hända även om man är inne i ett långvarigt förhållande med en anknytning till sin partner. Och ger upphov till samma väldigt olyckliga känsla när det händer. För två olika typer av känslor finns samtidigt inom en själv.
En del som är i fasta förhållanden stryper förälskelsekänslan, men det kostar på och man hamnar i en minidepression ett tag efteråt. För förälskelser är starka ibland. Men de personerna har en stark ankytning till sin gamla partner och kanske även barn, så man tar sig igenom det svåra.
Andra följer sin känsla och lämnar sitt fasta förhållande och går vidare med den nya. Ibland håller det nya förhållandet och ibland inte.
Har sett just det här som du är inne i för länge sedan. Då gällde det en ung kvinna som blev förälskad i hennes killes bror.
Det slutade med förskräckelse när hon gjorde slut med sin kille och direkt blev ihop med hans bror. Hemnes fd kille gjorde ett självmordsförsök (men klarade sig). Kvinnans och broderns förhållande klarade inte detta riktigt, utan det blev slut. Jag tror att hon hade väldigt svårt att glömma brodern, trots att det blev slut.
Så jag tror att om du var blivit osäker på ditt nuvarande förhållande och på din sexuella läggning så kanske det rätta är att göra slut med din flickvän? Separera er för att du ska kunna känna efter vad du egentligen vill och känner. Inte för att direkt bli ihop med brodern, utan för att känna sig fri från alla band och kunna betrakta sina känslor lite i lugn och ro.
För är du inte bara bisexuell utan mer homosexuell, så riskerar du att bli olycklig i ett heterosexuellt förhållande, hur fin din flickvän än är som person. -
Vilka tuffa tider? De hade det bra och sedan blev TS kär i brorsan. TS bör prata igenom detta med en utomstående.Anonym (Volvo) skrev 2026-03-10 21:07:53 följande:Det enda du ska tala med din flickvän om är att tillsammans stötta varandra genom tuffa tider, att oavsett vad som har varit svårt så ställer man upp för varandra och finns där oavsett. Vad ni än gått igenom så står man kvar som vuxen och lär sig något av det . Det är att lära sig kommunikation och att visa sig pålitlig.
Tuffa känslor som uppkommer i samband med jobbiga händelser måste man kunna prata om eller vända sig till en kurator.
Min pappa tex har obotlig cancer.. jag pratar med min partner om det och känslor jag inte kan hantera får jag ta med mig till samtalsstöd. Jag går givetvis inte och kärar ner mig i nån annan för att det är lite jobbigt i livet. -
Tillägg: Om du med tiden kommer fram till att du mest är homosexuell, så kommer din nuvarande flickvän troligen ha större förståelse för varför du gjorde slut med henne.
Men i de fria tider som vi lever i nu kan en person komma fram till att de kan bli förälskade i både män och kvinnor.