• villevallekulle

Digital spargris för barn – hade ni velat ha en?

Hej!
    De flesta av oss hade en spargris som barn. Man hörde mynten skramla, man skakade den för att känna hur tung den var. Men hur gör man det när barnen knappt ser kontanter längre?
    Jag jobbar på en produkt och skulle vilja ha feedback från andra föräldrar.
    Det är en liten fysisk enhet med skärm och LED-ljus som visar barnets sparande, kopplad till en app där man som förälder enkelt lägger in veckopeng eller småpengar i vardagen.
    Jag tänker mig att den fungerar i två faser:
    För de yngre (3?5 år) ? det är mer en upplevelse än ett verktyg. Ljuset blinkar, det piper, det händer något roligt när pengarna kommer in. Barnet behöver inte förstå kronor för att förstå att sparande är något positivt.
    För de lite äldre (6?10 år) ? då blir det på riktigt. Barnet sätter upp ett eget sparmål, följer progressen på skärmen och när de väl når målet får de köpa det de sparat till.
    Viktigt att veta: pengarna i appen är fiktiva. Ingen koppling till bankkonto eller Swish ? det är ett pedagogiskt verktyg för att göra sparande synligt och motiverande.
    Några frågor:
    ? Hur gör ni med barnens sparande idag? Kontant? Bankkonto?
    ? Tror ni era barn hade uppskattat något sådant här ? i någon av de här åldrarna?
    ? Vad skulle vara viktigast för er ? att barnet ser saldot, eller att de kan sätta egna mål?
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Digital spargris för barn – hade ni velat ha en?
  • Anonym (Uppsjö)

Vad är meningen med en spargris om den inte är kopplad till sparande? Det lider inte direkt brist på saker som blinkar och låter.

• villevallekulle

Bra fråga! Tanken är att det är ett pedagogiskt verktyg snarare än ett sparkonto. Det som skiljer från saker som blinkar och låter är att barnet har ett konkret mål de jobbar mot och kan följa progressen visuellt. Kopplingen till sparande är att barnet lär sig att vänta, prioritera och till slut få det de sparat till - utan att det kräver ett bankkonto. 

Det är precis den här typen av feedback jag är ute efter, är det för otydligt vad värdet är? 

Svar på tråden Digital spargris för barn – hade ni velat ha en?