• Anonym (förtvivlad)

Får inte tandvård på min ort

Hej! Jag är sjukskriven sen flera år och har stora problem med att klara av diverse läkarbesök och sånt och ligger redan efter med olika saker med problem med kroppen. Nu har jag fått en kallelse i ett brev från Folktandvården där det står att det igen är dags för kontroll av tänderna men att de har inte resurser på mottagningen här utan jag ska boka i en annan stad som de hänvisar! Det tar nästan 2 timmar med kollektivtrafiken till den orten! Jag orkar ju knappt ens ta mig till vården som är nära! Känns helt hopplöst

Vad ska göra snälla hjälp mig

• Svar på tråden Får inte tandvård på min ort
  • Anonym (f)

Ta det med mottagningen. Det lär vara mer automatisk kallelse än att just personen som skickade är medveten om dina begränsningar.

• Goneril

Då måste du ansöka om sjukresa eller Riksfärdtjänst. Ett glesbygdsproblem, alla som flyttar till landet kan drabbas av detta och liknande. Man har heller inte valfrihet när det gäller att lista sig på vårdcentral. Vår samhällsservice är inte utbyggd att omfatta landsorten.                                                                                                                                                                                                      Nu har miljöpartisterna föreslagit att fok i glesbygd ska kunna köpa elbil, skattesubventionerad, säkert många röster på det!  Överhuvudtaget lever sagda partis företrädare inte i verkligheten, inte i vår verklighet i alla fall. Nu förstår jag det som att TS inte är bilburen, men miljöpartisterna vill inte att någon åker bil. Häst och vagn? Det lär finnas något som heter Närtrafik, på vissa orter; man beställer då resa ungefär som en taxi, men till priset av kollektivtrafikens.

• Anonym (f)
    Goneril skrev 2026-03-12 17:23:27 följande:

Då måste du ansöka om sjukresa eller Riksfärdtjänst. Ett glesbygdsproblem, alla som flyttar till landet kan drabbas av detta och liknande. Man har heller inte valfrihet när det gäller att lista sig på vårdcentral. Vår samhällsservice är inte utbyggd att omfatta landsorten.                                                                                                                                                                                                      Nu har miljöpartisterna föreslagit att fok i glesbygd ska kunna köpa elbil, skattesubventionerad, säkert många röster på det!  Överhuvudtaget lever sagda partis företrädare inte i verkligheten, inte i vår verklighet i alla fall. Nu förstår jag det som att TS inte är bilburen, men miljöpartisterna vill inte att någon åker bil. Häst och vagn? Det lär finnas något som heter Närtrafik, på vissa orter; man beställer då resa ungefär som en taxi, men till priset av kollektivtrafikens.

Vad vet du som inte står i tråden? Varför skulle TS bo i glesbygden?

Men visst kan TS undersöka sjukresealternativ om problemet inte går att ordna med hemorten.
  • Anonym (Åtminstone)

Var glad att du åtminstone fär en tid. Här får man bara en tid snabbt om man har akut tandvärk eller behöver dra ut en ond/trasig tand. I annat fall får man ingen tid på flera år och vill man sätta in en brygga kostar det multum.

• Anonym (B)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2026-03-12 16:20:58 följande:

Hej! Jag är sjukskriven sen flera år och har stora problem med att klara av diverse läkarbesök och sånt och ligger redan efter med olika saker med problem med kroppen. Nu har jag fått en kallelse i ett brev från Folktandvården där det står att det igen är dags för kontroll av tänderna men att de har inte resurser på mottagningen här utan jag ska boka i en annan stad som de hänvisar! Det tar nästan 2 timmar med kollektivtrafiken till den orten! Jag orkar ju knappt ens ta mig till vården som är nära! Känns helt hopplöst

Ring dem och förklara. Så får man hoppas att de kan göra ett undantag.Erbjud dig att vänta lite längre på en tid.
  • Goneril
    Anonym (f) skrev 2026-03-12 17:34:46 följande:

Men visst kan TS undersöka sjukresealternativ om problemet inte går att ordna med hemorten.
    Kan ju knappast vara i storstadsregioner när man måste åka flera timmar kollektivt.
  • Anonym (Smörblomma)

På två timmar med buss kommer man minimum 8 mil och säkert mer så det är väl rimligt att anta att TS närområde inte är nerlusat med tandläkare då, eller?

Är du hemma annars?
  • Goneril

Förstår du inte det? Att vanligt folk inte fattar hur det är att bo i glesbygd är så vanligt; värre att inte våra politiker inte begriper det.
  • Yllop
    Anonym (förtvivlad) skrev 2026-03-12 16:20:58 följande:

Kan de inte ta emot dig för att de har ont om personal eller att du behöver någon typ av vård som inte kan erbjudas på din ordinarie mottagning?

Om du inte kan ta dig till tandläkaren med kollektivtrafik har du rätt till sjukresa.

Svar på tråden Får inte tandvård på min ort