• Anonym (Harry F Hansson)

Minns du dina ligg?

Du kan ha haft sex 100 eller 2000 gånger, med samma eller med några olika. Men hur mycket minns du av dina ligg? Var var ni? Vem var det? Hur var hens kropp? Hur bra var hen i sängen? Vilka ligg var skönast?

Jag minns några ligg, som på en skärgårdsklippa i solens sken, i ett omklädningsrum i ett ungerskt badhus, mitt allra första. Men hur skönt det var minns jag inte. Jag är 70+ och tycker att varje kärleksstund är fantastisk, kanske skönaste någonsin.

Jämför du nånsin nuvarande sexpartner med såna du tidigare haft? Och vem vann i jämförelsen?

• Svar på tråden Minns du dina ligg?
  • Anonym (S)

Jag minns på olika sätt. 

Klustersex - dvs flera likvärdiga händelser med samma person

De ggr som verkligen stack ut, ex storlek, plats, situation och känslan. 

• Anonym (norrmannen)

Minns några, och några inte.  Ett och annat vill man helst glömma.

• Anonym (S)
    Anonym (norrmannen) skrev 2026-03-12 20:57:33 följande:

Minns några, och några inte.  Ett och annat vill man helst glömma.

Av nyfikenhet, exempel på sånna du vill glömma?
  • Anonym (Vintergäck)

Jag minns bara lite av de första nu, men det är väl klart för att det var 40 år sen. 

Jag minns första gångerna pga fysiskt obehag och blodigt lakan innan det blev något av det alls.
    Jag minns första pinsamma försöket till BDSM med ett färgglatt badrocksskärp- bara nej...
    Jag minns första utesexet och maratonsexet och katastrofsexet med en avvikande katolik.

Jag minns inte så mycket av det som bara funkade bra och stabilt i sex år. Solid insats, men inget som direkt stack ut och vårt sovrum vid tiden var trångt och fult med bara sängbottnar på golvet så det drog ner och begränsade.

Sen blev det nya tider. Äntligen säng med metallram, lite rep och kedjor. Många bra stunder under många år men någonstans blev det slentrian och sedan torka.

Sen klimakteriet. Crazy times. Hela topp-10-ligg-listan raderad av nya erfarenheter. Mitt bästa sex händer efter 50 och jag vaknar förvånad varje dag.

• Anonym (Nä)

Jag minns en hel del men långt ifrån alla. Hade en period när jag hade många sexpartners under ett par år. Minns tillbaka ibland på vissa som jag upplevt extra sköna av olika anledningar eller som varit rent av dåliga. Där emellan är många i glömska men så dyker det upp ibland. Kan vara av att jag känner en doft eller något annat. 

• Anonym (norrmannen)
    Anonym (S) skrev 2026-03-12 21:22:48 följande:
    Av nyfikenhet, exempel på sånna du vill glömma?
    Väl, det har varit lite olika.  Flera mogna (äldre) kvinnor som har sett rätt ok ut med sexiga kläder och fin smink, i dämpad belysing och lite onykter.                            Så när kläderna åker av, så blir man mycket besviken och vill därifrån. När bh`n åker av, så rullar taxöronen ut. Man får bara blunda, och fantasera så bäst man klarar av. 

Och det har varit de som doftar illa, eller varit så stora och feta att det har varit som att ha sex med en val. Eller när jag vaknade med min brors fd. svärmor.
  • Anonym (vissa)

Jag minns första gången. Eller, inte själva ligget men det innan, när den slaknade varje gång kondomen kom på och han tillslut övertygade mig om att gå med på utan. I övrigt minns jag från honom att han alltid ville ha musik på, helst någon smördrypande kärleksballad eller BHG "Animal Song". På repeat one, oavsett vilken låt han valde. Och att om jag inte var helt torr kände jag inte ens om han var inne i mig. nästan 6 år och jag fattade inte varför folk tjafsade så mycket om sex.

Besviken att jag inte minns själva ligget med den som hade så stor att fingrarna inte nådde runt den. Men det var en "all nighter" eller vad man nu kallar det när det börjar efter krogstängning och pågår tills folk ringer på och undrar var en är för restauranglunchen... Kunde inte sitta på 3 dagar. Men minns mest känslan av att det var värt det. Nu fattade jag vad folk pratade om.

Första gången efter första barnet. Så dåligt.Vi blev avbrutna mitt i men det gjorde inget. Från barnafadern minns mest hur den var böjd och själva känslan och att vi var väldigt synkade. 

Siste man ut kompenserade det han saknade i utrustning med fingerfärdighet. Tills han inte gjorde det mer. Minns första gången som epic fail då vi uppenbarligen gått in i sovrummet med väldigt olika förväntningar på varandra, men det blev bättre med tiden. Tills han tappade intresset. Jag minns sista gången att jag tänkte "Det där är ju inget att sakna" efter att ha väntat i månader på att han skulle ha lust. Han gick från att ha magiska fingrar till att knappt veta vilken kroppsdel de skulle vara på...

Sen kan något enstaka ligg utmärka sig pga plats eller liknande, men det är inte många. Kanske för att jag med ett undantag varit i långvariga förhållanden där det mesta följt ganska samma mönster.

• Anonym (Hmmm)

M1: ons, förlorade oskulden, 21 år gammal, skulle fylla 22.
    M2: sommarromans, hade kunnat utvecklas till mer men han ville avsluta pga avstånd då jag pluggade på annan ort (vilket han visste från start)
    E: första riktiga relationen. Varade i ca 6 månader. Fortsatte att vara vänner efteråt och strulade lite då och då.
    D: träffades på dejtingsida. Strulade lite.
    F: Ds kompis. Strulade en del, otroligt charmig. Påminde mig alldeles för mycket om E.
    M3: träffades på dejtingsida. Var tillsammans i drygt 20 år.
    E: ja, samma E som ovan. I samma veva som jag och M separerade hade han separerat. Vi hade haft sporadisk kontakt under många år men återfick då kontakten. Nu varit tillsammans i snart 2 år, särbos.

Anonym (Vintergäck) skrev 2026-03-12 21:37:24 följande:

Jag minns bara lite av de första nu, men det är väl klart för att det var 40 år sen. 

Jag minns första gångerna pga fysiskt obehag och blodigt lakan innan det blev något av det alls.
    Jag minns första pinsamma försöket till BDSM med ett färgglatt badrocksskärp- bara nej...
    Jag minns första utesexet och maratonsexet och katastrofsexet med en avvikande katolik.

Jag minns inte så mycket av det som bara funkade bra och stabilt i sex år. Solid insats, men inget som direkt stack ut och vårt sovrum vid tiden var trångt och fult med bara sängbottnar på golvet så det drog ner och begränsade.

Sen blev det nya tider. Äntligen säng med metallram, lite rep och kedjor. Många bra stunder under många år men någonstans blev det slentrian och sedan torka.

Sen klimakteriet. Crazy times. Hela topp-10-ligg-listan raderad av nya erfarenheter. Mitt bästa sex händer efter 50 och jag vaknar förvånad varje dag.

Underbart att höra. Något liknande här. Ser det som ett mirakel att vi har så bra sex ännu kring 70 år. Minns senaste helgen... oj...

En kompis frågade om jag inte var rädd att - ursäkta franskan - "dö på hålet". Nej, det vore väl ett perfekt slut, sa jag.
    Anonym (Hmmm) skrev 2026-03-12 23:34:10 följande:

M2: sommarromans, hade kunnat utvecklas till mer men han ville avsluta pga avstånd då jag pluggade på annan ort (vilket han visste från start)
    E: första riktiga relationen. Varade i ca 6 månader. Fortsatte att vara vänner efteråt och strulade lite då och då.
    F: Ds kompis. Strulade en del, otroligt charmig. Påminde mig alldeles för mycket om E.
    E: ja, samma E som ovan. I samma veva som jag och M separerade hade han separerat. Vi hade haft sporadisk kontakt under många år men återfick då kontakten. Nu varit tillsammans i snart 2 år, särbos.

Men... själva älskogen då?
    Anonym (vissa) skrev 2026-03-12 23:24:56 följande:

Jag minns första gången. Eller, inte själva ligget men det innan, när den slaknade varje gång kondomen kom på och han tillslut övertygade mig om att gå med på utan. I övrigt minns jag från honom att han alltid ville ha musik på, helst någon smördrypande kärleksballad eller BHG "Animal Song". På repeat one, oavsett vilken låt han valde. Och att om jag inte var helt torr kände jag inte ens om han var inne i mig. nästan 6 år och jag fattade inte varför folk tjafsade så mycket om sex.

Besviken att jag inte minns själva ligget med den som hade så stor att fingrarna inte nådde runt den. Men det var en "all nighter" eller vad man nu kallar det när det börjar efter krogstängning och pågår tills folk ringer på och undrar var en är för restauranglunchen... Kunde inte sitta på 3 dagar. Men minns mest känslan av att det var värt det. Nu fattade jag vad folk pratade om.

Första gången efter första barnet. Så dåligt.Vi blev avbrutna mitt i men det gjorde inget. Från barnafadern minns mest hur den var böjd och själva känslan och att vi var väldigt synkade. 

Siste man ut kompenserade det han saknade i utrustning med fingerfärdighet. Tills han inte gjorde det mer. Minns första gången som epic fail då vi uppenbarligen gått in i sovrummet med väldigt olika förväntningar på varandra, men det blev bättre med tiden. Tills han tappade intresset. Jag minns sista gången att jag tänkte "Det där är ju inget att sakna" efter att ha väntat i månader på att han skulle ha lust. Han gick från att ha magiska fingrar till att knappt veta vilken kroppsdel de skulle vara på...

Sen kan något enstaka ligg utmärka sig pga plats eller liknande, men det är inte många. Kanske för att jag med ett undantag varit i långvariga förhållanden där det mesta följt ganska samma mönster.

Ja, hur gör man kärleksstunderna minnesvärda?
  • Anonym (vissa)
    Anonym (Harry F Hansson) skrev 2026-03-13 08:55:04 följande:
    Ja, hur gör man kärleksstunderna minnesvärda?
    Ett sätt är ju att göra dem episkt dåliga...
    Skämt och sido, med två av mina partners minns jag inte de enskilda tillfällena för att de var väldigt lika, med ena konstant underväldigande men jag trodde det skulle vara så, och med den andra genreellt riktigt bra.
  • Anonym (DJ)

Några som poppar upp är dels när jag hamnade hemma hos ett par i Umeå där jag fick hoppa in och förlusta mig med frun medans mannen låg bredvid - en rolig grej att minnas.

Spontant nere i Falkenberg eller Varberg, kmr inte riktigt ihåg men på stranden en bit ut i vattenbrynet träffade jag en tjej och vi fick en skön kontakt, efter en stund, bara som en ingivelse så närmade jag mig henne där i vattnet och hon hade inget emot det, tvärtom. Det blev hångel och vi kände på varandras kön och hon runkade av mig där och då. Det var en varm eftermiddag, vi var på samma sköna våglängd och vi var båda runt 26-28 nånstans. Vi bytte tel nr men det blev aldrig någon fortsättning...

Mitt första ligg, en liten bit in i skogen bakom en sportstuga i södra sthlm där vi hade klassfest. Inte så glamouröst men rätt så roligt.

Följde med en tjej hem efter en sen natt, visade sig att hon var inneboende så vi försökte vara lite diskreta. Dock svårt eftersom hon sov i en våningssäng i hallen i en lgh hos en barnfamilj och vi kom inte hem förrän 6-7 på morgonen. Det blev lite rörigt och vi fick avsluta det vi påbörjat så lugnt och stilla det bara gick där under täcket. Smög iväg lite senare i ett obevakat ögonblick... ;)

Det var ett axplock. Idag är jag 59.

• Anonym (Vimmel)

Minns inte varje ligg, och om jag skulle rada upp sexpartners i kronologisk ordning skulle säkerligen en del falla bort. Men jag tror de finns där, i minnesarkivet. Rätt som det är så påminner något mig om en viss person, plats eller händelse och då kommer det tillbaka. 

De förhållanden jag varit i längre perioder i livet blir det lite av en "grå massa" av tillfällen, med några undantag för särskilda tillfällen när det funnits någon extra anmärkningsvärd komponent (plats eller tillfälle, exempelvis) alternativt att allt gått käpprätt åt helsike några gånger. 

Jag minns ju särskilt min första gång, sen är det några väldigt bra och några väldigt dåliga som sticker ut, och så såna där alldeles speciella tillfällen som man vårdar av andra anledningar. Som när jag tog min första pojkväns svendom, gången jag och P blev påkomna, eller när sonen blev till. 

Sen minns jag liksom fragment av annat, hur J luktade när han svettades, synen av P när han i en paus lutade sin nakna kropp ut genom fönstret för hela innergårdens beskådan, bilden av mig och M i den stora barockspegeln... Såna saker. 

Ah... Tack för promenaden längs med Memory Lane!

• UngGubbeinorr

Minns dem alla, även om deras namn kan ha bleknat i minnet. Jämföra är lite vanskligt eftersom alla är underbar på sitt sätt. Särskilt kvinnorna med starka orgasmer av penetrerande sex gjorde tydliga minnen.

• Anonym (norrmannen)
    UngGubbeinorr skrev 2026-03-13 12:49:50 följande:

Minns dem alla, även om deras namn kan ha bleknat i minnet. Jämföra är lite vanskligt eftersom alla är underbar på sitt sätt. Särskilt kvinnorna med starka orgasmer av penetrerande sex gjorde tydliga minnen.

Ja, håller med. Och just där, tycker jag mogna/äldre kvinnor är i särklass. Glansen i deras ögon efteråt är obeskrivlig, måste upplevas för att fatta.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Harry F Hansson) skrev 2026-03-13 08:51:36 följande:
    Tja.... det är bara en jag återkommit till efter att det tog slut... 

Men bäst var E och F. 
  • LFF
    Anonym (Hmmm) skrev 2026-03-12 23:34:10 följande:

Anonym (Harry F Hansson) skrev 2026-03-13 08:51:36 följande:

Men, för att spalta upp det:

M1: meh
    M2: meh, ville helst att jag skulle göra jobbet.
    E: yum och användes ofta i fantasier efter  att det tagit slut. Den första som fick mig att inse att jag går igång 100% mer när han tar kontrollen (behöver inte alltid vara den som tar initiativet)
    D: helt ok
    F: nästan lika bra som E
    M3: helt ok de första 10 åren sedan påverkade annat och det var mer meh när det blev av.
    E andra vändan: yum...  och då är vi båda ca 50 numera. 
Svar på tråden Minns du dina ligg?