• Anonym (TS)

Skuldsanering och skatteåterbäring

Någon som vet om man får behålla sin skatteåterbäring om man har skuldsanering? Min återbäring är inget belopp som väsentligen förbättrar min ekonomi.

• Svar på tråden Skuldsanering och skatteåterbäring
  • Anonym (TS)

Jo, jag vet vad Google säger, men jag skulle gärna vilja höra det konkret från någon som har eller haft sanering och verkligen vet.

• Anonym (D)

Du kan få indragen skuldsanering om du gör fel. Så du behöver ringa fogden för det beror på var i processen du är i din skuldsanering och hur stor summan är. 

Återbäringen går direkt från Skatteverket till fogden om du inte har rätt till den. 

Man får oftast behålla om man redan fått sin skuldsanering dvs om det vunnit laga kraft och om summan inte är väldigt betydande. 

• Micro81

Ja du får behålla återbäringen när du har skuldsanering. Om det ligger på över 10.000 kr måste du kontakta din handläggare och så tar dom ett beslut om du får behålla mer än 10.000 kr. 

• Anonym (TS)

Jag har en väldigt stor skuld i min skuldsaner. 2 år avklarade. Ska få 1000 kronor i återbäring. Betalar 0 kronor på min skuldsanering på grund av min för låga inkomst. Behöver jag kontakta Kronofogden och kolla då?

• Micro81
    Anonym (TS) skrev 2026-03-12 22:06:26 följande:

Jag har en väldigt stor skuld i min skuldsaner. 2 år avklarade. Ska få 1000 kronor i återbäring. Betalar 0 kronor på min skuldsanering på grund av min för låga inkomst. Behöver jag kontakta Kronofogden och kolla då?

Nej det behöver du inte då det understiger 10.000 kr.
    Har själv skuldsanering och väldigt höga skulder och betalar 0 kr. 
    Gå med i gruppen "Kronofogden, inkasso och skulder!" på Facebook. Där svämmar det över av samma fråga och svaren är detsamma som jag ger dig.
    Ska också tillägga att jag ringde in första gången jag fick återbäring och svaret från handläggaren är samma som jag ger dig.
  • elmadumle
    Micro81 skrev 2026-03-12 21:41:48 följande:

Ja du får behålla återbäringen när du har skuldsanering. Om det ligger på över 10.000 kr måste du kontakta din handläggare och så tar dom ett beslut om du får behålla mer än 10.000 kr. 

Vi fick tillbaka mer än det och behöll det utan att kontakta någon, det var då ingen som sa något om att vi skulle fråga de. 
  • Anonym (D)
    elmadumle skrev 2026-03-14 00:30:35 följande:
    Vi fick tillbaka mer än det och behöll det utan att kontakta någon, det var då ingen som sa något om att vi skulle fråga de. 
    Det är nog fler än ni. Men upptäcker man det så kan man få hela skuldsaneringen upphävd. 
  • Anonym (D)
    elmadumle skrev 2026-03-14 00:30:35 följande:
    Om du läser ditt beslut så står det klart och tydligt att DU är skyldig att hålla koll på inkomstförändringar. 
  • elmadumle
    Anonym (D) skrev 2026-03-14 10:42:53 följande:
    Om du läser ditt beslut så står det klart och tydligt att DU är skyldig att hålla koll på inkomstförändringar. 
    Ja och som de sa då, det ska vara bestående förändringar på minst 4000 i månaden har jag för mig det var då, en skatteåterbäring är inte en bestående inkomstförändring. En rejäl lotteri vinst kan ev räknas in där om det handlar om stora summor. 
Svar på tråden Skuldsanering och skatteåterbäring