De misstänker att jag har Crohns...
Jag är 40+ och har enligt journaler klagat på magbesvär i minst 12 år... Det har aldrig undersökts utan jag har fått generella kostråd, undvik vissa läkemedel, undvik triggers osv. För 5-6 år sedan sa en läkare att det inte lät som magkatarr (vilket jag fått höra innan) utan sannolikt var ett vilande magsår som var väldigt reaktivt. Men inget kollades upp.
Senaste året/åren (mitt 2025 var så jävligt att det är ett blurr, därav kan denna period även omfatta större delen av 2024) har magen blivit värre, jag har ofta haft smärtor och fått magsårsmedicin utskriven/förnyad utan undersökningar. Jag har även haft blod i avföringen. Ibalnd ofta och mycket, ibland mindre och mer sällan. Ofta koplat till perioder med mer smärtor.
Fick äntligen träffa en läkare som lyssnade och undersökte osv. Det beställdes prover. Nu har svaren kommit och nu blir det remiss till kolonoskopi för provsvaren tyder på Crohns sjukdom.
I sena tonåren hade jag en nära bekant/ungdomsledare som led av Crohns och sedermera avled pga det/följdsjukdomar innan hen fyllde 30.
Jag har sån panik över detta, och ifall ni inte redan gissat det så ger stress mig kraftiga magsymptom, så jag mår verkligen skit just nu och har ingen att prata med. Jag har varit däckad i förkylning sedan läkaren ringde (var redan innan, så läkaren tyckte nog jag var väldigt trögtänkt. Min bästa vän kämpar med en bråkande tand som ska opereras ut imorgon, så hon är på så starka smärtlindrande att hon inte vet vad hon heter och... ja, jag har som inte fler. Min mamma dig 2025 och det visade tydligt vilka som fanns där i ur och skur. Det var inte många. Inte ens den jag är gift med. Hon dog dessutom i tarmcancer som upptäcktes av misstag när hon opererades akut pga brusten tarm (som aldrig undersöktes orsaken till då huvudfokus blev på cancern, men hon hade problem med tarmen de 5 år hon överlevde den persen)
Är det någon här som lever med Crohns och kan berätta om hur de fick veta, hur är livet med det osv?