• Anonym (Släktingen)

Hur ”lura” dement till boende?

Lura och lura är väl fel ord egentligen, men hur har ni gjort när en dement släkting vägrar flytta till demensboendet fast behovet är uppenbart tydligt? Vi anhöriga går på knäna och är helt slutkörda. Vi orkar inte mer nu. Tyvärr är den här släktingen otroligt krävande. Finns det något sätt att få personen att bli tryggare med att flytta till boende?

• Svar på tråden Hur ”lura” dement till boende?
  • Anonym (S)
    Goneril skrev 2026-03-15 01:26:53 följande:
    Se mina böcker och sidenblusar som symbol för min personliga integritet, den som vi alla har rätt till ända till livets slutskede, dementa eller ej. Som påpekats här finns ingen egentlig lagstiftning som skyddar dementa som till exempel befarar att bli "satta på hem" mot sin vilja. Huruvida någon är dement ska bedömas av biståndshandläggare och läkare, men görs dessa kontroller vid upprepade tillfällen för att följa utvecklingen eller endast en gång? Är beslutsfattarna objektiva eller kan de påverkas av släktingar?                                                                                                                                                                                                                        Det talas här om olika sätt att lura iväg de äldre släktingarna till boenden; viss förståelse har jag för akuta situationer där de dementa riskerar att skada sig. Ambitionen från samhällets sida måste dock vara att de äldre så länge som möjligt ska bo i sina hem i sin vanda miljö. Trygghetslarm, spis som stängs av automatiskt och utökad hemtjänst måste kunna erhållas.                                                                                                                        Enligt forskning kan demens fördröjas; fysisk aktivitet, nyttig mat och kognitiv träning kan hålla den på avstånd. I stället för att klaga på den äldre släktingen, ta med den på bio, teater eller fotbollsmatcher! Ställ krav! Ge morsan eller farsan böcker och säg att nästa gång ni ses ska ni diskutera boken!' Bjud på goda middagar där ni diskuterar världshändelser, politik men inte berör sjukdomar! Många äldre har en umgängeskrets men kan ha svårt med rörligheten; underlätta de äldres umgänge genom att köra dem till vännerna! Detta ska ske innan demensen är oåterkallelig, kan den fördröjas blir det fler friska och förhoppningsvis lyckliga år för den gamla släktingen!
    Så länge den äldre personen kan bo hemma får de också göra det. Problemet är inte att dementa tvingas in på boenden i förtid utan tvärtom. Det är väldigt dyrt och man väntar in i det längsta innan man kan få en plats. Man ger istället hemtjänst, spisvakt mm så långt det bara går. När personen väl har fått ett beslut kan det också dröja en längre tid på grund av kö. Din inställning verkar något verklighetsfrånvänd. 
  • Anonym (Anhöriga)
    Goneril skrev 2026-03-14 17:11:23 följande:
    Hur ?lura? dement till boende?Bra! Ett ord i rättan tid! Nog finns det släktingar som överdriver vårdbehovet! Och nog tror jag att demens i vissa fall kan försvåras i en helt ny och främmande miljö! Att bedöma huruvida någon är dement eller ej ska göras av kvalificerad sjukvårdspersonal, inte av anhöriga som i sämsta fall har ett intresse av att den äldre försämras varpå arvet nalkas fortare.                                                                                                                            Var går gränsen mellan glömska och demens? Är det helt klart? Man kan ju fråga de yngre släktingarna om de minns det de läst i skolan för sådär en 20 år sedan, eller de dikter de senare lärt sig utantill, eller om de ens kan "Du gamla du fria". Om inte, är de väl dementa och borde förpassas till närmsta äldreboende? Så kan man tänka också, saker är inte självklara.                                                                                                                                    För egen del kommer jag att kämpa med näbbar och klor om någon vill förpassa mig till ett boende, en mardröm att äta tillsammans med virriga åldringar. Jag flyttar inte utan ALLA mina böcker och INGEN tvättar mina sidenblusar i + 60 C. Hoppas jag retat någon nu, det var avsikten, men även att vinkla frågan från ett annat håll.
    Du behöver inte ängslas så mycket, det är ofta långa köer till demensboende och där hamnar ingen utan relevant utredning och diagnos.

Som anhörig har man exakt 0 inblandning i den processen. 
  • Goneril
    Anonym (Anhöriga) skrev 2026-03-15 08:57:05 följande:
    Du behöver inte ängslas så mycket, det är ofta långa köer till demensboende och där hamnar ingen utan relevant utredning och diagnos.

Som anhörig har man exakt 0 inblandning i den processen. 
    Jag andas ut, inte för att det ligger runt hörnet, men tiden går ju ...Nu tror jag att vi som är lite "knepiga", läser Shakespeare i timmar varje dag, eller mina forna IT-kollegor, djupt inne i alghoritmerna, kommer att känna oss främmande på boendena. Å andra sidan, är vi redan inne i dimmornas värld, konstaterat, så störs vi kanske inte så mycket.
  • Anonym (Anhöriga)
    Goneril skrev 2026-03-15 15:03:42 följande:
    Jag andas ut, inte för att det ligger runt hörnet, men tiden går ju ...Nu tror jag att vi som är lite "knepiga", läser Shakespeare i timmar varje dag, eller mina forna IT-kollegor, djupt inne i alghoritmerna, kommer att känna oss främmande på boendena. Å andra sidan, är vi redan inne i dimmornas värld, konstaterat, så störs vi kanske inte så mycket.
    Klockan tickar för mig i alla fall som har det i familjen. Hoppas det dröjer 20 år till innan jag eventuellt går samma väg som min mamma. Den sjuke är i dimmornas värld ja, och störs inte så mycket. 
  • Anonym (nu)
    Goneril skrev 2026-03-14 17:11:23 följande:
    Bra! Ett ord i rättan tid! Nog finns det släktingar som överdriver vårdbehovet! Och nog tror jag att demens i vissa fall kan försvåras i en helt ny och främmande miljö! Att bedöma huruvida någon är dement eller ej ska göras av kvalificerad sjukvårdspersonal, inte av anhöriga som i sämsta fall har ett intresse av att den äldre försämras varpå arvet nalkas fortare.                                                                                                                            Var går gränsen mellan glömska och demens? Är det helt klart? Man kan ju fråga de yngre släktingarna om de minns det de läst i skolan för sådär en 20 år sedan, eller de dikter de senare lärt sig utantill, eller om de ens kan "Du gamla du fria". Om inte, är de väl dementa och borde förpassas till närmsta äldreboende? Så kan man tänka också, saker är inte självklara.                                                                                                                                    För egen del kommer jag att kämpa med näbbar och klor om någon vill förpassa mig till ett boende, en mardröm att äta tillsammans med virriga åldringar. Jag flyttar inte utan ALLA mina böcker och INGEN tvättar mina sidenblusar i + 60 C. Hoppas jag retat någon nu, det var avsikten, men även att vinkla frågan från ett annat håll.
    Så länge man inte belastar sina släktingar så får man ju såklart leva som man vill. Men när det börjar falla på släktningar att rädda situationen för den äldre hela tiden så måste de ju agera. Både för sin egen och för den äldres skull. 

Det är biståndsbedömare som bestämmer om boende, men släktingar kan ju beskriva situationen. och även anhöriga kan såklart vara utbildad sjukvårdspersonal, eller hur?
  • Anonym (nu)
    Goneril skrev 2026-03-15 01:26:53 följande:
    Se mina böcker och sidenblusar som symbol för min personliga integritet, den som vi alla har rätt till ända till livets slutskede, dementa eller ej. Som påpekats här finns ingen egentlig lagstiftning som skyddar dementa som till exempel befarar att bli "satta på hem" mot sin vilja. Huruvida någon är dement ska bedömas av biståndshandläggare och läkare, men görs dessa kontroller vid upprepade tillfällen för att följa utvecklingen eller endast en gång? Är beslutsfattarna objektiva eller kan de påverkas av släktingar?                                                                                                                                                                                                                        Det talas här om olika sätt att lura iväg de äldre släktingarna till boenden; viss förståelse har jag för akuta situationer där de dementa riskerar att skada sig. Ambitionen från samhällets sida måste dock vara att de äldre så länge som möjligt ska bo i sina hem i sin vanda miljö. Trygghetslarm, spis som stängs av automatiskt och utökad hemtjänst måste kunna erhållas.                                                                                                                        Enligt forskning kan demens fördröjas; fysisk aktivitet, nyttig mat och kognitiv träning kan hålla den på avstånd. I stället för att klaga på den äldre släktingen, ta med den på bio, teater eller fotbollsmatcher! Ställ krav! Ge morsan eller farsan böcker och säg att nästa gång ni ses ska ni diskutera boken!' Bjud på goda middagar där ni diskuterar världshändelser, politik men inte berör sjukdomar! Många äldre har en umgängeskrets men kan ha svårt med rörligheten; underlätta de äldres umgänge genom att köra dem till vännerna! Detta ska ske innan demensen är oåterkallelig, kan den fördröjas blir det fler friska och förhoppningsvis lyckliga år för den gamla släktingen!
    Det där är ju bra innan demens bryter ut, men när det väl är faktum så finns inte mycket kvar att göra. Det får ju vara den enskildas ansvar också, att leva och umgås som de vill. 

Det är när de där extra systemen inte räcker till som boende måste övervägas.
  • Anonym (Pia)

TS, något som fungerade ibland med min pappa var att prata om att det var bättre att flytta strax innan han behövde hjälp så att när han väl behövde tillsyn hela tiden hade har redan sitt boende. Och han insåg att han blev ju varken yngre eller piggare. Han behövde redan flytta när vi pratade om detta, men det ville han ju inte inse eller erkänna. Vi framställde det som att man tar ju en försäkring innan det behövs. Han var ofta med på det resonemanget, men inte alla dagar. 

Vi hade ett möte med honom, hemtjänsten, distriktssköterska och distriktsläkare. Pappa berättade då att han brukade äta kakor och bullar till frukost (nej, han åt alltid en ostsmörgås och filmjölk) och brukade duscha ute i trädgården (hm nej, i badrummet!). 

• Anonym (Råbert)
    Anonym (Nej) skrev 2026-03-13 16:09:10 följande:
    Svaret är tyvärr "nej" på det påståendet. Om den dementa säger nej så är det trots allt dennes val som gäller. 

Vad kan man göra istället? Se till att personen får hemtjänst i så hög grad som möjligt. Mammas svärmor är dement. Två av de som arbetar med äldrebiståndet på kommunen var där för att träffa svärmor i veckan (mamma var med då hon har huvudsakligt ansvar för svärmor). De från kommunen kunde absolut se att svärmor behöver komma till ett boende för dementa men förklarade att det är den dementas vilja som gäller trots att denne inte är vid sina sinnens fulla bruk. Det står i lagen. Det enda man kan hoppas på är att det även uppstår ett annat vårdbehov, tex att personen bryter benet eller ramlar och slår sig illa.

I svärmors fall blev beslutet att hemtjänsten kommer 2ggr per dag, vid lunch och middag. De lagar mat åt henne samt tar med henne till affären en gång i veckan för att handla. 
    Två gånger om dagen? Då verkar inte svärmor vara så värst dement. I vår hemkommun kommer hemtjänsten upp till sex gånger om dagen. När inte ens det hjälper så är det rätt att "lura" den gamla, för då är personen troligen så förvirrad att hen inte kan fatta ett beslut själv. 

När föräldrarna blir riktigt gamla så får man bli deras föräldrar. Precis som man med små barn måste ta tuffa beslut åt dem, tvinga i dem penicillin, tvinga dem att ha flytväst etc.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Råbert) skrev 2026-03-17 15:54:55 följande:
    Två gånger om dagen? Då verkar inte svärmor vara så värst dement. I vår hemkommun kommer hemtjänsten upp till sex gånger om dagen. När inte ens det hjälper så är det rätt att "lura" den gamla, för då är personen troligen så förvirrad att hen inte kan fatta ett beslut själv. 

När föräldrarna blir riktigt gamla så får man bli deras föräldrar. Precis som man med små barn måste ta tuffa beslut åt dem, tvinga i dem penicillin, tvinga dem att ha flytväst etc.
    Jo, men hon har min mamma som stöd också. Hennes söner är inte mycket att hänga i granen när det gäller att hjälpa till med gamla mamma. 

Men oavsett så är lagen som den är och säger personen "nej" så spelar det ingen roll hur otillräknelig den är. Sedan är det olika hur flexibla bidtåndshandläggarna är i det hela, men lagen i sig är tydlig. 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Nej) skrev 2026-03-17 16:22:39 följande:
    Jo, men hon har min mamma som stöd också. Hennes söner är inte mycket att hänga i granen när det gäller att hjälpa till med gamla mamma. 

Men oavsett så är lagen som den är och säger personen "nej" så spelar det ingen roll hur otillräknelig den är. Sedan är det olika hur flexibla bidtåndshandläggarna är i det hela, men lagen i sig är tydlig. 

Det finns en gräns, om någon är väldigt dement kan personen tvångsförflyttas. Google nedan. 

Ja, personer med demenssjukdom kan under vissa omständigheter omhändertas eller vårdas mot sin vilja, men det är strikt reglerat i svensk lag och ska ses som en sista utväg
    . Syftet är att skydda personen från att skada sig själv eller för att säkerställa nödvändig vård och omsorg. 

Demenscentrum | +1
    Här är de huvudsakliga lagliga grunderna och situationerna:

Vård enligt LPT (Lag om psykiatrisk tvångsvård): Om demenssjukdomen medför ett beteende som innebär en allvarlig fara för den egna hälsan eller andras säkerhet, och personen inte förstår sitt behov av vård, kan tvångsvård bli aktuell. Detta kräver ett vårdintyg och att personen lider av en allvarlig psykisk störning.

Flytt till särskilt boende (SoL): Det är svårt att tvinga någon att flytta mot sin vilja, men i sällsynta fall, om personen anses sakna beslutsförmåga och en flytt är helt nödvändig för att undvika fara, kan biståndsbeslut fattas (ofta i samråd med god man/förvaltare), men tvångsflyttning är juridiskt komplext.

Skyddsåtgärder i vardagen (BPSD-hantering): Inom vård och omsorg används ibland begränsningar, såsom låsta dörrar (passiva larm) eller att personal hindrar en person från att lämna en plats för att förhindra skada (t.ex. vid vandringsbeteende). Detta styrs av BPSD-åtgärder(Beteendemässiga och psykiska symtom vid demens) och ska dokumenteras noga, då det är en inskränkning i den personliga friheten. 

Demenscentrum | +2

Viktiga principer:

Nollvision: Inom demensvården finns en nollvision för tvång och begränsningar.

Samtycke saknas: Det avgörande är ofta om personen har förmåga att förstå konsekvenserna av sina handlingar (beslutsförmåga).

Anhörigas roll: Anhöriga kan inte själva besluta om tvångsvård eller tvångsomhändertagande, utan det krävs medicinska och socialrättsliga beslut från läkare och socialtjänst.
  • Anonym (Råbert)
    Anonym (Nej) skrev 2026-03-17 16:22:39 följande:

I så fall bör man bortse från lagen och utgå från medmänsklighet, kärlek och ansvar istället.
Svar på tråden Hur ”lura” dement till boende?