• Anonym (Osäker)

Min partner har behov av en bästis(utanför relationen), är det konstigt?

Min partner och sambo berättade för mig häromdagen att det är viktigt för henne att ha en bästis, en ?egen? vän utanför vår relation. vi har varit tillsammans i snart 2 år, och hade ingen aning att det var så viktigt för henne 
    för någon vecka sedan märkte jag att hon fått kontakt med en ny person på nätet, såklart frågade jag bara av nyfikenhet 
    upplevde det hela som konstigt eftersom kändes som att hon försökte dölja något, dvs berättade knappt vem personen var, hur dom lärde känna varandra osv 
    utan det var jag som fick ställa tusen frågor för att överhuvudtaget få fram något? 
    såklart jag blir nyfiken, vi är ju tillsammans och sambos. eftersom hon knappt berättade någonting så har jag snarare haft misstankar/ oro att det skulle vara något fuffens/ gå bakom ryggen. Eftersom  får aldrig höra dem prata i telefon, får inte se vad dom skriver till varandra (frågade och fick som svar - beror på om hon mår dåligt)  
    måste nämna att dom bara haft kontakt i några veckor, aldrig träffats men planerar att göra det. 

jag själv ifrågasatte och tyckte det var konstigt att jag hålls utanför deras nya sk vänskap. Vad är problemet liksom? Men enligt henne så är det viktigt att hon får ha något som är bara ?sitt? och i detta fall en bästis, utanför relationen. 

tycker ni detta är konstigt? jag är kluven, för samtidigt som jag respekterar att hon behöver egentid med vänner så förstår jag ändå inte varför jag i början aldrig får veta något att hon träffat en ny vän på nätet. kan nämna att hon på senaste tiden inte haft så många vänner, det har liksom kommit och gått.. 

förklarade För henne också orsaken till min oro, som bottnat i att vi båda har haft det tufft i vår relation emellanåt och varit ostabilt. Att inte vara öppen och ärlig om småsaker bara kan skapa ännu mer osäkerhet liksom. också pga denne nya kontakten visade sig vara singel, också gay (vi båda är tjejer) plus fick kontakt via nätet. info jag bara fick reda på av att fråga henne. 

för henne är det väldigt mycket: måste få göra sånt som jag mår bra av. (nu i detta fall en bästis utanför relationen)  

hade ni tyckt det var konstigt om ni var jag i denna situation? 

det här med att detta är viktigt för henne hade jag faktiskt ingen aning om, och förstår inte varför hon inte nämnt något i 1,5 års tid? 

• Svar på tråden Min partner har behov av en bästis(utanför relationen), är det konstigt?
  • Anonym (.-.-.)
    Anonym (Osäker) skrev 2026-03-13 13:13:39 följande:

Och det baserar du på? 
    har frågat henne det rakt ut, och hon har flera gånger sagt nej och att den andra personen Är fortfarande into sitt ex. Hon har inte visat mig i heller ngt avståndstagande eller så, mest bara att hon känns.. mycket gladare.

Kräver inget geni för att räkna ut det. Skulle säga att någon med begåvning klart under medel fattar det. Du kanske inte ser skogen för alla träd för att du står i den men kom igen vet du inte redan svaret?
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-13 13:16:40 följande:
    Jaha. Ja då skulle jag om jag var du bli väldigt misstänksam, faktiskt. Måste vara jobbigt. Du kanske skulle fråga på något forum för homosexuella, för jag vet inte alls vad "ni" har för regler normalt. Du kanske får ställa kravet att hon får ha egna vänner - men bara män? Om du är säker på att hon inte tänder på sådana alls...

och ja såklart jag är misstänksam. Men gång på gång säger hon att det är helt oskyldigt och jag inte behöver vara orolig. Reglerna ?normalt? är väl som i heteropar också antar jag 
    känns det inte lite väl kontrollerande att ställa krav till henne att hon bara får ha manliga vänner? 

• Anonym (.-.-.)

Du frågar gång på gång skriver du. Låt bli med det.

Jag vet varför du frågar gång på gång. Vet du?

• Anonym (Osäker)
    Anonym (.-.-.) skrev 2026-03-13 13:19:25 följande:
    Kräver inget geni för att räkna ut det. Skulle säga att någon med begåvning klart under medel fattar det. Du kanske inte ser skogen för alla träd för att du står i den men kom igen vet du inte redan svaret?

Då är jag isåfall verkligen inne i den skogen och inte ser det. du får gärna konkret förklara. 

Varför isåfall har hon inte tagit avstånd ifrån mig? Snarare tvärtom? 
    då ljuger hon att hon säger gång på gång att hon endast är intresserad av henne Som vän, inget annat. 

har inga belägg i heller på att hon ljuger 

• Anonym (Osäker)
    Anonym (.-.-.) skrev 2026-03-13 13:29:17 följande:

Du frågar gång på gång skriver du. Låt bli med det.

Jag vet varför du frågar gång på gång. Vet du?

För att jag vill ha uppriktiga ärliga svar. Och varför tror du annars jag själv frågar.. 
  • Anonym (F)

Det konstiga är inte att hon att hon vill ha egna vänner. Det kan hon behöva som tycks ha förlorat en rad vänner under senare år. 

Det konstiga är att det är så hemligt. Så man undrar ju om hon är öppen med att hon är i en relation inför dden andra personen?

Har hon överhuvudtaget svårt med längre relartioner, både vänskaps- och parrelationer? I så fall kanske er nuvarande trassliga relation beror på att hon har svårt att finna sig tillrätta med långvariga relationer överhuvutaget? Trasslar till det och klarar inte av att reda ut och hantera svårigheter. Alltså inre brister.

I så fall kanske hon är på väg att pröva sig fram med en ny person, för att se om det kan utvecklas till något mer. Men vill inte göra slut med dig innan hon vet att "nästa tuva håller".

• Lynx123
    Anonym (Osäker) skrev 2026-03-13 13:11:42 följande:
    Aldrig uppvisat svartsjuka eller kontrollerande beteende. jag kan bli frågvis ja och ifrågasättande när jag märker att hon undanhåller saker, gör mycket i det dolda. Helt utan anledning 
    Men kräver du att hela tiden att veta var hon är och vem hon åratar med? Kan hon träffa kompisar utan att det böir bråk? Snokar du i hennes telefon?
  • Anonym (.-.-.)
    Anonym (Osäker) skrev 2026-03-13 13:30:56 följande:
    För att jag vill ha uppriktiga ärliga svar. Och varför tror du annars jag själv frågar.. 
    Du frågar för att du ser att det inte stämmer. Om och om igen. Och hon svarar samma sak om och om igen för hon inte är redo att säga ngt annat.

Det är meningslöst att fråga om och om igen för att få samma svar.
  • Anonym (Osäker)
    Lynx123 skrev 2026-03-13 13:36:05 följande:
    Men kräver du att hela tiden att veta var hon är och vem hon åratar med? Kan hon träffa kompisar utan att det böir bråk? Snokar du i hennes telefon?
    Nej sånt kräver jag aldrig och hon kan träffa vänner utan bråk, och verkligen inte snokat i hennes telefon. OM jag hade nu varit en sådan person så hade jag förstått hennes beteende , men inte skrivit inlägg här 
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (F) skrev 2026-03-13 13:34:01 följande:

Det konstiga är inte att hon att hon vill ha egna vänner. Det kan hon behöva som tycks ha förlorat en rad vänner under senare år. 

Det konstiga är att det är så hemligt. Så man undrar ju om hon är öppen med att hon är i en relation inför dden andra personen?

Har hon överhuvudtaget svårt med längre relartioner, både vänskaps- och parrelationer? I så fall kanske er nuvarande trassliga relation beror på att hon har svårt att finna sig tillrätta med långvariga relationer överhuvutaget? Trasslar till det och klarar inte av att reda ut och hantera svårigheter. Alltså inre brister.

I så fall kanske hon är på väg att pröva sig fram med en ny person, för att se om det kan utvecklas till något mer. Men vill inte göra slut med dig innan hon vet att "nästa tuva håller".

Av det lilla jag vet (historik) så stämmer det med att hon har haft svårt med långvariga relationer. Både partners och vänner ja.  Enligt henne har hon berättat för den andra personen att hon är i relation med mig ja. 
    kluven på om det gäller just det, att prova sig fram med en ny person eller om det bara är som hon säger. Att få lov att ha en egen vän/ bästis. 
    hemlighetsmakeriet trodde jag först berodde på mig? men sedan samtidigt finns ingen anledning alls. Jag själv är väldigt öppen av mig och berättar allt för henne. Har i heller aldrig uppvisat svartsjuka eller kontrollerande beteende. så nej alltså enligt henne vill hon ha ?sitt? utanför relationen, i detta fall då en kompis. Är bara hennes svar, för hon har det behovet och alltid haft. Samt att det inte varit problem i tidigare relationer. 

• Anonym (Osäker)
    Anonym (.-.-.) skrev 2026-03-13 13:37:48 följande:
    Du frågar för att du ser att det inte stämmer. Om och om igen. Och hon svarar samma sak om och om igen för hon inte är redo att säga ngt annat.

Det är meningslöst att fråga om och om igen för att få samma svar.
    Ja men det mest en magkänsla jag har, inget sådär konkret/ bevis. Och kan inte dra slutsatsen i heller att det jag känner måste stämma till 100 procent 
    Hade jag vetat säkert hade jag inte skapat tråden. men om jag inte ska fråga henne, vem ska jag annars fråga? 
  • Anonym (F)
    Anonym (Osäker) skrev 2026-03-13 13:55:14 följande:

Av det lilla jag vet (historik) så stämmer det med att hon har haft svårt med långvariga relationer. Både partners och vänner ja.  Enligt henne har hon berättat för den andra personen att hon är i relation med mig ja. 
    kluven på om det gäller just det, att prova sig fram med en ny person eller om det bara är som hon säger. Att få lov att ha en egen vän/ bästis. 
    hemlighetsmakeriet trodde jag först berodde på mig? men sedan samtidigt finns ingen anledning alls. Jag själv är väldigt öppen av mig och berättar allt för henne. Har i heller aldrig uppvisat svartsjuka eller kontrollerande beteende. så nej alltså enligt henne vill hon ha ?sitt? utanför relationen, i detta fall då en kompis. Är bara hennes svar, för hon har det behovet och alltid haft. Samt att det inte varit problem i tidigare relationer. 

Något konstigt är det eftersom du själv är öppen och tidigare inte har visat misstänksamhet eller ett kontrollerande beteende gentemot henne. Om jag förstår det hela rätt.

Utan samtal eller terapi av kurator/terapeut eller psykolog t ex., så brukar människor inte ändra sig. Förutom när man går från tonåring till en mer vuxen person.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (F) skrev 2026-03-13 14:09:30 följande:
    Något konstigt är det eftersom du själv är öppen och tidigare inte har visat misstänksamhet eller ett kontrollerande beteende gentemot henne. Om jag förstår det hela rätt.

Utan samtal eller terapi av kurator/terapeut eller psykolog t ex., så brukar människor inte ändra sig. Förutom när man går från tonåring till en mer vuxen person.

eller så är det ännu en ny sida som jag inte fått se tidigare, att hon har dom behoven av egna vänner utan att kunna dela det med sin partner. Och för henne inget märkligt alls och visst trogen osv. Men för MIG jättekonstigt och främmande. 

• Corrie

Att hon lär känna nya personer är i sig inte konstigt så, men det som gör det hela konstigt är ju att hon sitter och smusslar med det och ska hålla det hemligt. Så gör man inte när man bara tänker sig att man har en ny kompis, även om man vill ha kompisen för sig själv utanför relationen. Då bjuder man bara inte in partnern när man ska ses. Du har anledning att vara misstänksam här. Det kanske inte utvecklas till nåt alls mellan dem, men hon har kanske hopp om det. Eller det låter så i alla fall. Sorry. 

• Anonym (Osäker)
    Corrie skrev 2026-03-13 15:02:42 följande:

Att hon lär känna nya personer är i sig inte konstigt så, men det som gör det hela konstigt är ju att hon sitter och smusslar med det och ska hålla det hemligt. Så gör man inte när man bara tänker sig att man har en ny kompis, även om man vill ha kompisen för sig själv utanför relationen. Då bjuder man bara inte in partnern när man ska ses. Du har anledning att vara misstänksam här. Det kanske inte utvecklas till nåt alls mellan dem, men hon har kanske hopp om det. Eller det låter så i alla fall. Sorry. 

Ja tyvärr tänker också så.  nej jag är absolut inte involverad i deras sk nya vänskap , för hon vill ha en bästis för sig själv (??!?!)  enligt henne så är det som sagt absolut ingenting sådant då denne vännen själv håller på med sitt ex.  Enligt henne tycker hon inte att hon smusslar.. men har märkt förändringar i hur hon hanterar telefonen. Konfronterar jag så blir hon bara irriterad och tycker jag överdriver, nekar och pekar på att jag är kontrollerande. 

• Anonym (F)

Man kan ha egna nära vänner men man behöver inte smussla med sin telefon för det.

• Anonym (Sweet but a psycho)

Det du borde fråga är kanske om hon upplever dig så kontrollerande eller svår att hon måste ha denna "ventil" där hon kan tala om dig utan att du får ge din bild eller visa vem du är. Att ha vänner som är isolerade från varandra eller isolerade från ens partner är annars ett av många drag som kan tyda på narcissism.

Jag har en vän som är mig närmast men då träffas inte bara vi alltid utan vi träffas också som par, och går på fest till varandra med respektive.

Om det inte är något skumt borde du kunna bjuda in personen så att ni får träffas i alla fall en gång nu under vår/sommar. Om det är en kärleksaffär som söks (medvetet eller omedvetet) brukar det bli svårare att sätta i verket när den andras partner faktiskt visar sig vara en person av kött och blod, som kanske t.o.m. är trevlig. Samvetet kan vakna då, förutsatt att man har ett.

• Anonym (Något eget)

Jag har precis samma behov!

HATAR när min sambo ska ställa en miljon frågor om vem man skriver med, vad man pratar om osv osv.

Självklart berättar jag ju om jag ska iväg och träffa någon, men känner liksom inte att det på något sätt är relevant att han ska få undertexter för vad jag gör hela tiden. Är jättejobbigt att ha någon som så fort man pratar med en kompis ska börja undra. 

Har förlorat många vänner med åren och börjat prata med några nya på nätet, men vill liksom inte presentera det förrän jag vet att det är en person som kommer bli kvar i mitt liv. Dessutom har han en tendens om att kritisera och kanske säga att det är konstigt, vilket gör att jag ännu mer vill hålla det för mig själv.

Jag är en person med stort behov av tid för mig själv och tid för att ha mina tankar för mig själv, är tillbakadragen och rädd för att bli kritiserad, då blir det en helt naturlig grej.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Något eget) skrev 2026-03-13 20:13:39 följande:

HATAR när min sambo ska ställa en miljon frågor om vem man skriver med, vad man pratar om osv osv.

Självklart berättar jag ju om jag ska iväg och träffa någon, men känner liksom inte att det på något sätt är relevant att han ska få undertexter för vad jag gör hela tiden. Är jättejobbigt att ha någon som så fort man pratar med en kompis ska börja undra. 

Har förlorat många vänner med åren och börjat prata med några nya på nätet, men vill liksom inte presentera det förrän jag vet att det är en person som kommer bli kvar i mitt liv. Dessutom har han en tendens om att kritisera och kanske säga att det är konstigt, vilket gör att jag ännu mer vill hålla det för mig själv.

Jag är en person med stort behov av tid för mig själv och tid för att ha mina tankar för mig själv, är tillbakadragen och rädd för att bli kritiserad, då blir det en helt naturlig grej.

Inget fel alls att ha dem behoven, inte riktigt min poäng i mitt inlägg. 
    det är skillnad på att ställa enstaka fråga (bara av ren nyfikenhet) om ens partner fått ny vän, än att det blir miljontals. 
    brukar Du också skriva konstant med dina vänner, gå iväg, plötsligt bli helt uppslukad av dom nya kontakterna, inte vilja svara så fort din partner sitter bredvid? 
    har det att göra med att man är tillbakadragen eller vad? 

förstår vad du menar, vi fungerar olika utan att det behöver betyda något. 
    men från en dag till en annan skedde denna förändring därav jag ändå känner haft rätt att undra varför. 

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Något eget) skrev 2026-03-13 20:13:39 följande:

Brukar du också smussla med telefonen? Är nog det jag reagerat över därav mitt inlägg
    förstår om du blir kritiserad och får miljoner frågor. Men det gör inte jag
    inte huruvida man vill ha egna vänner eller inte utanför relationen. 
Svar på tråden Min partner har behov av en bästis(utanför relationen), är det konstigt?