• Anonym (wow)

Kan helsyskon verkligen se SÅ olika ut?

Jag är ihop med en tjej sedan 2 år tillbaka men inte träffat hennes familj förrän nu av olika anledningar. Egentligen skulle vi inte träffas förrän imorgon, då hon fyller år idag och ska fira imorgon, men hennes syskon hade passat på att komma förbi hennes jobb vid lunch, liksom jag. Så för första gången såg jag henne bredvid hennes två systrar och en bror. Och herre jesus hon ser ju ut som att hon är avlad av brevbäraren! Eller adopterad. Inte samma kroppsform - hon är kort och smal, syskonen är långa och mer normal/medel, brodern med mer muskler och ena systern drar åt knubbig utan att egentligen vara det. De har samma ansikts- och ögonform, hon en annan. De har nyanser av brunt både i hår och ögon, hon är rödhårig och gråögd. Hon ser helt enkelt ut som en räv bland björnar. Jag påpekade lite försiktigt att de ser väldigt olika ut, och ena systern skrattade och sa att min tjej inte är lik mamma och pappa heller, tjejen är deras "bortbyting". 

Kan det verkligen bli så himla olika? Borde hon inte ha någonting som liknar syskonen?

• Svar på tråden Kan helsyskon verkligen se SÅ olika ut?
  • Ectea

Mina barn,  flicka pojke flicka är helsyskon och det är jag 100% säker på

Äldsta flickan grönögd och rakt hår mellanblond. Normalbygd 
    Sonen är en manlig variant av storasyster , går inte missa att de är syskon. Också grönögd men med krulligt hår

Och så minsta loppan
    Bruna nästan svarta ögon.Fram till 3 års ålder ungefär  var hon bortsett ögonfärg mycket lik storasyster
    Idag är hon 20 år
    Finlemmad och mycket smal. Allt på henne är litet
    Brunt hår, nästan svarta ögon som sagt. Mycket pigment och blir lätt brun medan de andra två mest blir röda i solen 
    Ingen skulle tro att hon hör ihop med oss övriga om de inte visste
    Tydligen ska hon vara en kopia av min farfars far 

Så visst kan arvet slå konstigt ibland 

• Anonym (Lik)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-15 19:57:52 följande:
    Det är ju inte så säkert, om hon inte har preventivmedel för att hon försöker bli gravid där hemma, och så händer detta på Ålandsbåten helt oplanerat. 
    Vilken värld lever du i?
  • Anonym (Lik)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-15 19:59:01 följande:
    Så dumt. Om barnet är hans så visar ju faderskapstestet det, och då måste han ta hand om det ändå. Bara med en surare stämning hemma, eller kanske ensam med barnet halva tiden till och med. 
    Det är i alla fall klart att relationen inte kommer att fungera i framtiden. Vilken kvinna vill leva med en man som misstror henne på detta sätt. 

Mannen har visat att han inte tar sitt ansvar för familjen. Han är ingenting att ha.
  • Mrs Moneybags

Såklart kan helsyskon se olika ut.

Min systers två barn är väldigt olika. Det enda de har gemensamt är längden. Den ena är brunögd och rundlagd och den andra blond och blåögd och smal kroppstyp. Den blonda har fått tre barn som alla ser olika ut. Alltifrån blond med blå ögon till mörkbruna ögon och brunt hår. 

Har man lite varierande utseenden i sin bakgrund kan vad som helst komma fram.

För mig som är blandad "på riktigt" är det helt normalt att någon kan ha ett barn som har vit hy och ljust hår samt blå ögon och ett annat barn med mörk hy och bruna ögon med samma föräldrar.

• Anonym (Rätt skall vara rätt)
    Anonym (Lik) skrev 2026-03-15 23:23:43 följande:
    Vilken värld lever du i?

Det är ju du som inte förstått.

Kvinnor som lever med fast partner och som vill bli gravida men inte har lyckats använder sig av t.ex Ålandskryssningar för att ligga med och bli gravida med tillfälliga män. Dessa kvinnor är rovdjur på sperma-jakt. De vill absolut inte skydda sig eftersom syftet är att bli gravida. Naturligtvis finns det inga kvinnor som skulle erkänna att det är så det funkar.

Inte heller påstår någon att detta skulle vara riskfritt för kvinnorna, men många kvinnor blir desperata efter barn när de passerat 35. Kvinnorna värderar chansen att bli gravid med ny säd som högre än risken att bli våldtagen.

Att de skulle få en man på halsen är ju en befängd tanke.

• Anonym (Lik)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-15 19:59:01 följande:
    Så dumt. Om barnet är hans så visar ju faderskapstestet det, och då måste han ta hand om det ändå. Bara med en surare stämning hemma, eller kanske ensam med barnet halva tiden till och med. 
    Hur tror du att mamman reagerar på detta? Jag är rätt så övertygad om att hon tar barnet och går.  Då får han i fortsättningen träffa sitt barn på nåder, något som kanske passar honom då han inte verkar vara så engagerad i barnet, 
  • Anonym (Anonym)

Inte det minsta konstigt alls. Genetik är mer komplext än så. Ingen skulle exempelvis tro att mina kusiner öht var släkt om de stod bredvid varandra. De är totalt olika till utseendet. Om de däremot stod bredvid sina föräldrar, skulle en lätt kunna se att den ena liknar sin mamma väldigt mycket, och den andra sin pappa, men eftersom dessa är mycket olika på alla sätt, blev även barnen olika.

Jag är förövrigt den enda i hela min släkt, på båda sidorna, som har gröna ögon. Inga konstigheter idag heller, idag vet vi att genetiken kring ögonfärg är betydligt mer komplex än tidigare trott.

I min ena grundskola gick förövrigt ett tvillingpar, tvåäggstvillingar. De var också så olika att ingen öht hade kunnat tro att de var släkt. Det var inte förrän långt efter jag gick i skolan jag ens fick reda på att de var släkt (och tvillingar). 

• Anonym (micke)
    Anonym (biologen) skrev 2026-03-13 19:18:31 följande:
    Och du har inte mycket biologikunskap, uppenbarligen. Fundera på den här:

www.theguardian.com/lifeandstyle/2011/sep/24/twins-black-white
    Ja det är ju uppenbart hur dom blev till.  En Trekant. 

Jag besparar dej en googling: 
    Tvåäggstvillingar
    uppstår när två separata ägg befruktas av två olika spermier under samma menstruationscykel. De har olika arvsmassa (DNA) och är genetiskt sett som vanliga syskon, men föds samtidigt. De kan ha olika kön, är oftast inte mer lika varandra än andra syskon, och har egna moderkakor.
  • Anonym (Rätt skall vara rätt)
    Anonym (micke) skrev 2026-03-17 15:04:33 följande:
    Ja det är ju uppenbart hur dom blev till.  En Trekant. 

Jag besparar dej en googling: 
    Tvåäggstvillingar
    uppstår när två separata ägg befruktas av två olika spermier under samma menstruationscykel. De har olika arvsmassa (DNA) och är genetiskt sett som vanliga syskon, men föds samtidigt. De kan ha olika kön, är oftast inte mer lika varandra än andra syskon, och har egna moderkakor.
    Tack för klargörandet. Då tror jag vi har ett resultat. 

Vi konstatera att om två tvillingar har olika utseende så kan det bero på en trekant eller kvinnlig otrohet. 

Är syskon olika till utseende så det ofta fråga om 2 olika fäder, vilket kan vara otrohet, vilket i sin tur kan vara Ålandskryssningar med fylla.

Man kan dock inte utesluta att två syskon med olika utseende även beror på slumpens utfall med samma mans säd. 

När man läser tråden kan man inte låta bli att slås av hur många syskon som har olika fäder. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Rätt skall vara rätt) skrev 2026-03-17 15:43:33 följande:
    Tack för klargörandet. Då tror jag vi har ett resultat. 

Vi konstatera att om två tvillingar har olika utseende så kan det bero på en trekant eller kvinnlig otrohet. 

Är syskon olika till utseende så det ofta fråga om 2 olika fäder, vilket kan vara otrohet, vilket i sin tur kan vara Ålandskryssningar med fylla.

Man kan dock inte utesluta att två syskon med olika utseende även beror på slumpens utfall med samma mans säd. 

När man läser tråden kan man inte låta bli att slås av hur många syskon som har olika fäder. 
    Absolut inte. Som sagt, min systersons tvillingar är helt olika till utseendet men är tvåäggstvillingar med samma föräldrar.

Visst finns det fall i historien där en kvinna haft sex med två olika män under ägglossningen och samtidigt släppt 2 ägg, men det tillhör verkligen ovanligheterna. 

Tvåäggstvillingar behöver inte vara mer lika än vilka andra syskon som helst. 
  • Anonym (Mi)

Min vän har tvillingar som ser helt olika ut och på alla sätt är helt olika. Ena är stor och lång, har mörkt hår och mörka ögon och är vild och bråkig. Den andra är kort, smal och blond och väldigt lillgammal och vältalig. Ansiktena har inga uppenbara likheter. Hade inte ens gissat på halvsyskon eller ens kusiner bara sådär. Men de är uppenbarligen helsyskon..

• Anonym (Mi)

PS ska kanske nämna att de kommit till genom insemination på klinik. Så det är inte mamman som varit otrogen eller så. Möjligtvis isf kliniken som gjort något skumt.

Svar på tråden Kan helsyskon verkligen se SÅ olika ut?