• Anonym (Pappa)

Pappa gick bort. Fick pengar vid tre olika tillfällen.

Min pappa gick bort 2022 och det fanns ett testamente. Jag fick då pengar från dödsboet, vilket jag antar var själva arvet enligt testamentet.

Sedan fick jag pengar en gång till under 2023, men jag är lite osäker på exakt vad den utbetalningen gällde.

Nu 2026 fick jag ytterligare en utbetalning, och den här gången stod det att det handlade om ett avslutat bankkonto i dödsboet.

Det jag undrar är: är det vanligt att pengar från ett dödsbo betalas ut vid flera olika tillfällen över flera år? Eller kan det finnas andra saker som gör att man får utbetalningar i efterhand?

Jag försöker mest förstå hur det brukar fungera i sådana här situationer.

Helt normalt att det är såhär?

Lite jobbigt att bli påmind om och om igen. 

• Svar på tråden Pappa gick bort. Fick pengar vid tre olika tillfällen.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Pappa) skrev 2026-03-13 15:58:58 följande:
    Pappa gick bort. Fick pengar vid tre olika tillfällen.

Min pappa gick bort 2022 och det fanns ett testamente. Jag fick då pengar från dödsboet, vilket jag antar var själva arvet enligt testamentet.

Sedan fick jag pengar en gång till under 2023, men jag är lite osäker på exakt vad den utbetalningen gällde.

Nu 2026 fick jag ytterligare en utbetalning, och den här gången stod det att det handlade om ett avslutat bankkonto i dödsboet.

Det jag undrar är: är det vanligt att pengar från ett dödsbo betalas ut vid flera olika tillfällen över flera år? Eller kan det finnas andra saker som gör att man får utbetalningar i efterhand?

Jag försöker mest förstå hur det brukar fungera i sådana här situationer.

Helt normalt att det är såhär?

Lite jobbigt att bli påmind om och om igen. 

Eftersom du fått det utbetalt vid olika tillfällen så går det. När min mamma gick bort fick vi först det vanliga arvet utbetalt, året efter fick vi sedan dela på skatteåterbäringen. 
  • Anonym (Kristina)

Absolut kan man ärva flera gånger  - egentligen är det ett och samma arv men pga juridik kan arvet fördröja på olika punkter. Tex genom deklaration och försäkringar etc

Jag ärvde min mormor tre gånger.. eller fyra beroende på hur man räknar.. 

Först vid dödsfall/bouppteckning/testamente 

Andra gången kom skatteåterbäringen 

Tredje gången via en försäkring vi inte visste om riktigt 

Fjärde gången en slutlig  skatteåterbäring samt försäljning av diverse smycken vi hade lämnat in hos guldsmed och auktionsfirma 

• Anonym (Hmm)

Men visste du inte om att det fanns ett konto i dödsboet? Vem har skött dödsboets ekonomi? Det är absolut mer vanligt än ovanligt att det blir i flera omgångar.

• Anonym (Anna)

När sambon dog fick jag utbetalt 2 försäkringar, arvet och skatteåterbäring. Sen började familjeskyddet betalas ut under 5 år.

Svar på tråden Pappa gick bort. Fick pengar vid tre olika tillfällen.