Bara på familjeliv är folk så toleranta och accepterar vad som helst. Jag känner ingen som är så i verkliga livet...
Vi har en liknande, men ändå helt olika historia från mitt då lågstadiebarn. Under en lektion försvann hennes överdragsbyxor. När hon skulle ut på rast fanns de inte kvar. Jag kollade med skolan om det möjligen var så att någon blivit sjuk under lektionen och gått hem, för i hennes korridor var bara hennes klass i två grupper och ingen naturlig genomgång. Så var det inte, skolan var benhårda med att min dotter bara tappat bort dem. Hon var förtvivlad, för hon hade inte tappat bort dem. Hon har alltid varit noga med vad som är rätt och riktigt, stått för sina misstag men också varit noga med sina saker. Hon hade haft dem på rast, hängt upp alla kläder på sin krok och gått på lektion. Läraren fortsatte hävda att hon minsann slarvat bort dem bara.
Jag var tydlig med dottern om att jag trodde på henne och att byxorna inte var relevanta. Däremot var jag irriterad på läraren som så bestämt hävdade att dottern slarvat.
Ett par dagar senare blev det lov. Vi köpte nya byxor och när vi kom tillbaka en vecka senare hängde hennes byxor där. Det visade sig att en klasskompis i andra gruppen blivit sjuk under skoldagen och gått hem under lektionen. HANS byxor var försvunna, så föräldrarna trodde att det var hans som hängde på min dotters krok och tog helt enkelt hem dem.
Jag är jätteglad att jag stod upp för min dotter, tydligt visade att jag trodde på henne och var tydlig med skolan om att de gjort fel bedömning. Inte för byxornas skull, utan för hennes!