• Anonym (Van med ordning o reda)

Omogen 18 åring

Jag är särbo med en man som har en 18 årig dotter. Hon tar inget eget initiativ till att söka sommarjobb. 
    Min särbo och hans ex tar inte  heller tag i saken utan jag har ( frustrerad ) sänt länkar till honom om hur man kan söka jobb. 
    Min särbos ekonomi är urusel!
    Jag blir orolig för våra ev gemensamma aktiviter som han inte har råd med.
    När sommaren kommer så är jag rädd för att det blir som de senaste. Hon är uppe på nätterna och spelar på datorn och sover sedan fram till kl 14.
    Saknar initiativ från både min särbo och hans dotter!!!
    ge gärna tips på hur jag/ska/bör/ kan resonera!

• Svar på tråden Omogen 18 åring
  • Anonym (Suck)

Du ska hålla dig utanför det. Det är inte din ensak överhuvudtaget.

• Vester

Sälj datorn och säg upp mobilabonnemanget. Försörjningsplikt till 18 (21 om fortf i gymn), därefter kan hon förväntas dra sitt strå till stacken

• Anonym (.)
    Vester skrev 2026-03-13 23:11:06 följande:

Sälj datorn och säg upp mobilabonnemanget. Försörjningsplikt till 18 (21 om fortf i gymn), därefter kan hon förväntas dra sitt strå till stacken

Fast det bestämmer väl inte TS, utan eventuellt ts man.
  • Vester
    Anonym (.) skrev 2026-03-13 23:18:10 följande:
    Fast det bestämmer väl inte TS, utan eventuellt ts man.
    Självklart. Men man får väl anta att hon har mandat att åtminstone komma med förslag, alternativt förvänta sig av sin partner att denne ska agera vuxet och ansvarsfullt. Poängen är att föräldern inte behöver be snällt utan kan kräva motprestationer för kost och logi eller peka med hela handen mot dörren.
  • Anonym (Helene)

Herregud, håll dig helt utanför det där. Du har inget att göra med när hans dotter går upp eller om hon söker sommarjobb.

• Anonym (Helene)
    Vester skrev 2026-03-13 23:11:06 följande:

Fast hur särbon väljer att bemöta sitt myndiga barn ör faktiskt inte TS business alls. Vill han försörja henne får han det. TS har noll och ingenting att säga till om.
  • Goneril

Barn sen tidigare, illa nog, än värre: Han har ingen pli på barnet och hans ekonomi är urusel. Är Kronofogden redan på jakt med sina kuvert? Det kanske du inte vet eftersom ni inte bor ihop. Det vore katastrof att flytta ihop med honom, du skulle få stå för större delen av era omkostnader. Hitta på något kul  resa, god mat, restaurangbesök? Glöm det. Du kommer att mjölkas på pengar tills även din ekonomi är urusel. Jag skulle aldrig ens vilja vara särbo med någon med rutten ekonomi, aldrig. Lån tagna för konsumtion, till exempel, är oacceptabelt och ofta det som gör ekonomin urusel.. Du har det mycket bättre utan den här snubben, han ger dig bara bekymmer! 

• Grässtrå77

Beror hans usla ekonomi på att han ger sin tonårsdotter många tusenlappar i månaden för lyxliv eller för att han har för låg inkomst/för stora övriga utgifter?

Svar på tråden Omogen 18 åring