• enannanmänniska

Tjock & fertilitetsutredning

Har inlett en fertilitetsutredning men känns så hopplöst eftersom jag/vi ändå inte kommer kunna få hjälp med IVF p.g.a. min vikt. Jag är hälsosam, lågt blodtryck, lågt kolesterol, fått superlågt på sockerbelastning vid tidigare graviditet (som tyvärr resulterade i en MA).

Kan absolut köpa att det är högre risker i samband med graviditet, men även svårare att bli gravid. Men samtidigt känns det så frustrerande när min viktökning är på grund av mediciner som vården gett mig. Sedan har jag även läst om att personer med neuropsykiatriska diagnoser (vilket jag har) ändå nekas IVF. 

Vill inte ta "bantningssprutor" men samtidigt, finns det andra alternativ? 
    Någon som kört IVF privat/åkt utomlands/tankar?

• Svar på tråden Tjock & fertilitetsutredning
  • Anonym (f)

Var läser du att folk nekas pga NPF?

• RainbowFamilyDreams

Hej! Jag fick själv gå ner 15 kg för att få göra IVF, trots mitt häslosamma leverne... tyvärr är det strikt det som är med vikten, iallafall när man går via regionen. Privat är det lättare? Hur många kg övervikt har du för gränsen?

Och att man nekas pga NPF känner jag inte heller till, men det görs ju alltid en lämplighetsutredning oavsett (så även för oss). Hade du tänkt gå via region eller privat? Är en viktnedgång inte möjlig för dig alls?

Jag gick ner 15 kg och blev gravid på 4 försöket, första försöket ett tidigt MF. Har gått upp 13 kg i graviditeten igen, och har lite problem med blodtryck m.m. men det är främst kopplat till mina sömnproblem. Tack varje sjukskrivning har blodtrycket gått ner lite igen.

Håller tummarna :)

• Anonym (Bra)

Jag ljög om min vikt. när jag gjorde ivf via regionen. Var ca 5-6 kilo över gränsen. Så ljög 7 kilo. Ingen kontrollerade eller nämnde det. Visste inte om det var kritiskt att ligga under för att bli godkänd men vågade inte chansa. Fick missfall på andra ivf försöket och fick upp nästa 10 kilo halvåret efter det. Så nu drygt 15 kg över gränsen och började precis mitt sista ivf försök via regionen. 

• RainbowFamilyDreams
    Anonym (Bra) skrev 2026-03-14 18:48:28 följande:

Jag ljög om min vikt. när jag gjorde ivf via regionen. Var ca 5-6 kilo över gränsen. Så ljög 7 kilo. Ingen kontrollerade eller nämnde det. Visste inte om det var kritiskt att ligga under för att bli godkänd men vågade inte chansa. Fick missfall på andra ivf försöket och fick upp nästa 10 kilo halvåret efter det. Så nu drygt 15 kg över gränsen och började precis mitt sista ivf försök via regionen. 

Låter helt otroligt enligt mig! Jag har gjort via regionen i Malmö, det var suuuperstrikt med vägningar varje gång vid besök. HUR har du kommit förbi att bli vägd? Vilken region behandlas du i? 

Hoppas du blir en gravid en dag! Sjuk press på oss med högt BMI.

• stor grön drake

Jag fick börja med Metformin innan det blev tal om IVF mm. Min gynekolog var supertydlig med att de inte visste varför det hjälpte sånna som mig (jag har lågt blodsocker) men att det gett effekt för tillräckligt många för att vara rimligt att pröva. 3 månader med första barnet, 6 månader med andra. Före första barnet hade jag ingen spontan ägglossning (PCO)
    Jag uppmanades även att försöka gå ner i vikt men det hann jag inte med första. Andra barnet minns jag inte för jag blev så låg andra gången att jag gick i väggen pga utmattning och först hos mödravården påpekades att jag kanske borde ha haft sockertestare hemma så jag inte hade för lågt blodsocker... lätt att vara efterklok.

• Anonym (Bra)
    RainbowFamilyDreams skrev 2026-03-14 22:28:00 följande:

Låter helt otroligt enligt mig! Jag har gjort via regionen i Malmö, det var suuuperstrikt med vägningar varje gång vid besök. HUR har du kommit förbi att bli vägd? Vilken region behandlas du i? 

Hoppas du blir en gravid en dag! Sjuk press på oss med högt BMI.

Småland. Verkar som regionerna här har gemensamt upphandlat avtal. Upphandlat med Västra Götaland och Östergötland så du skickas vidare på remiss antingen till Göteborg eller Linköping. Kanske är anledningen, du skickas direkt vidare med remiss. Ev tänker regionerna här att kliniken gör vidare och djupare undersökningar.  klinikerna har ju dock garanterat betalt och avbryter då kanske inte lika gärna pga vikt när man redan är ditt skickad och igång i processen. 
  • Anonym (Danmark)

Många åker till Danmark, här är en tråd men det finns säkert fler. https://www.familjeliv.se/forum/thread/82426333-vi-som-gor-ivf-i-danmark-2023  Det finns ju diverse svenska kliniker också.

IVF är en ganska påfrestande process så för din egen skull kan det vara värt att optimera förutsättningarna innan ni börjar. Kan du avsluta läkemedelsbehandlingen som gett viktökning och även gå ner i vikt innan så kan det kanske öka chanserna avsevärt?

• Anonym (Lilo)
    Anonym (Danmark) skrev 2026-03-15 10:52:32 följande:

Många åker till Danmark, här är en tråd men det finns säkert fler. https://www.familjeliv.se/forum/thread/82426333-vi-som-gor-ivf-i-danmark-2023  Det finns ju diverse svenska kliniker också.

IVF är en ganska påfrestande process så för din egen skull kan det vara värt att optimera förutsättningarna innan ni börjar. Kan du avsluta läkemedelsbehandlingen som gett viktökning och även gå ner i vikt innan så kan det kanske öka chanserna avsevärt?

Om jag får gissa menar väl TS att det är NPF-medicinerna som gett viktuppgången och det kanske inte är ett alternativ att sluta med dem om hon ska kuna sköta sitt jobb osv.
  • Anonym (Danmark)
    Anonym (Lilo) skrev 2026-03-15 19:27:20 följande:
    Om jag får gissa menar väl TS att det är NPF-medicinerna som gett viktuppgången och det kanske inte är ett alternativ att sluta med dem om hon ska kuna sköta sitt jobb osv.
    Jaha ja så kan det ju vara! Tänker mer på viktnedgång vid läkemedel för NPF men det kanske bara är vid ADHD? Och det finns förstås olika läkemedel med olika biverkningar.

Hursomhelst är IVF väldigt påfrestande så att optimera chanserna så långt möjligt är något att tänka på.
Svar på tråden Tjock & fertilitetsutredning