• Anonym (Anna)

Problem med sjukskrivning

Hej!

Jag har varit hemma hela den här veckan pga av yrsel. Var hos läkare i onsdags och det konstaterades att yrseln är arbetsrelaterad. Läkaren upplyste mig om att jag är företagshälsovårdens ansvar och behöver söka mig dit för att få hjälp med allt möjligt, såsom ev. sjukskrivning, arbetsanpassning och rehabilitering. Ringde chefen samma dag och meddelade läkarutlåtandet.  Chefen kontaktade företagshälsovården omgående och jag väntar på tid där. Det har dock framkommit att företagshälsovården inte kan sjukskriva, utan att det är sjukvårdens ansvar. Jag mår fortfarande dåligt och känner att jag inte kan jobba imorgon. Behöver i så fall vara sjukskriven med läkarintyg. Min fråga är: hur ska jag göra imorgon? Jag tänker kontakta VC igen, men vet inte vad de kommer att säga. Kan helt enkelt hamna mellan stolarna. Har någon varit i en liknande situation och har några tips?

• Svar på tråden Problem med sjukskrivning
  • Anonym (Linda)

Beskriv ditt ärende för VC att dom måste fixa sjukskrivning och att företagshälsovården inte kan göra det men är inkopplad på ärendet.  Sen får VC och företagshälsovården prata ihop sig senare helt enkelt men att du är i behov av sjukskrivning akut. 

• Anonym (Anna)

Min rädsla är att VC kommer att kräva något underlag från företagshälsovården för.att kunna sjukskriva mig, och jag saknar underlaget.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2026-03-15 14:22:30 följande:

Min rädsla är att VC kommer att kräva något underlag från företagshälsovården för.att kunna sjukskriva mig, och jag saknar underlaget.

Kan VC neka mig sjukskrivning på den grunden?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2026-03-15 14:24:14 följande:
    Kan VC neka mig sjukskrivning på den grunden?
    Varför skulle de neka en sjukskrivning de själv sagt att du ska ha? Om något krävs får du väl lösa det?
  • Anonym (Anna)

För det första har de inte sagt att jag SKALL sjukskrivas, utan att det i så fall ligger på företagshälsovården. Och hur ska jag lösa det med underlaget imorgon om jag inte varit hos företagshälsovården än?

• Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2026-03-15 14:50:59 följande:

För det första har de inte sagt att jag SKALL sjukskrivas, utan att det i så fall ligger på företagshälsovården. Och hur ska jag lösa det med underlaget imorgon om jag inte varit hos företagshälsovården än?

Vänta och se vad de säger imorgon och ta det därefter. Neka kan de ju tyvärr göra av olika anledningar. Om det blir så får du ta ett samtal med din chef.vilket jag gissar att du behöver ta oavsett.
  • Anonym (Hejhej)

Hej! Jag har varit sjukskriven två omgångar med några års mellanrum pga allvarlig stress. Hade hört dåligt om vår företagshälsovård och visste att jag egentligen borde gått via dem. MEN jag struntade i det. Läkaren på vc försökte flera gånger påpeka att jag borde gå via företagshälsovården men jag sa typ bara kortfattat ?Ingen koll på det, tror Inte vi får den hjälpen av dem..? försökte liksom slingra mig ur det och han sjukskrev mig till slut. Lycka Till
  • Anonym (Pelle)

Jag har blivit sjukskriven av Företagshälsan och arbetskamrater också. Är det olika på olika ställen eller? Det har gällt arbetsplatsrelaterade fall.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Pelle) skrev 2026-03-15 19:16:33 följande:

Jag har blivit sjukskriven av Företagshälsan och arbetskamrater också. Är det olika på olika ställen eller? Det har gällt arbetsplatsrelaterade fall.

Det verkar variera mellan företagshälsovården vad de kan hjälpa till med. Mitt ex jobbade en gång i tiden på ett stort företag där de hade egen vc. Den är borta nu. Ansvar för anställdas hälsa verkar allt mer flyttas till samhället.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hejhej) skrev 2026-03-15 17:16:41 följande:
    Hej! Jag har varit sjukskriven två omgångar med några års mellanrum pga allvarlig stress. Hade hört dåligt om vår företagshälsovård och visste att jag egentligen borde gått via dem. MEN jag struntade i det. Läkaren på vc försökte flera gånger påpeka att jag borde gå via företagshälsovården men jag sa typ bara kortfattat ?Ingen koll på det, tror Inte vi får den hjälpen av dem..? försökte liksom slingra mig ur det och han sjukskrev mig till slut. Lycka Till
    Jag ringer vc imorgon bitti och framför att min företagshälsovård inte kan utfärda sjukskrivning. Får se vad de svarar.
  • Anonym (Finns anledningar ...)

Inte läst hela tråden och vet inte allas problem men - har vurpat ett gäng gånger p.g.a det jag misstänker kan vara blodtryck. Sonen har hittat mig på golvet vid några tillfällen.
    Trodde jafghade hallux-valgus som visade sig vara ett par millimeter från sepsis
    Och sedan bröt hela helvetet löst. taskigt blod, tryck, fet och tydligen alkohol också!
    Krubbar mediciner men skolkar blodtryck och prover. 
    Har klarat mig i så många år så - klarar mig säkert tills lampan slocknar!

• Anonym (Siri)

Jobbar själv på en vc. Om företagshälsovård sjukskriver varierar. Ofta gör de inte det och det är vanligt att det inte ingår i deras uppdrag. Däremot om ohälsa är arbetsrelaterad så ska arbetsgivaren koppla in den då ag har ett rehab ansvar. Hur vet man att det är arbetsrelaterat? Kan du inte alls jobba? Vc kan bedöma att man har arbetsförmåga men att fhv behöver kopplas in. Om man däremot inte alls kan arbeta är det vc:s uppgift att sjukskriva om fhv inte gör det. 

• Anonym (Finns anledningar ...)

Yrsel??? Kom igen när du slocknat både ute och inne och din son hittat dig på golvet eller din särbo har skrapat upp dig på parkeringen utanför ICA Maxi för att du inte kunnat stå upp själv.
    Blodtryck??? My ass,, mediciner som inte leder någonvart
    Kunde ju krubba sockerpiller istället. Inget har gett resultat och varför skulle jag då och ta blodtryck på VC?? 
    Hålla koll på vikt Hahaha sumpat 10 pannor men sedan tvärstopp.
    Orkar inte utan fortsätter med bira och whiskey. Mår bra och trivs!

• Anonym (Längden)
    Anonym (Finns anledningar ...) skrev 2026-03-16 00:49:19 följande:

Yrsel??? Kom igen när du slocknat både ute och inne och din son hittat dig på golvet eller din särbo har skrapat upp dig på parkeringen utanför ICA Maxi för att du inte kunnat stå upp själv.
    Blodtryck??? My ass,, mediciner som inte leder någonvart
    Kunde ju krubba sockerpiller istället. Inget har gett resultat och varför skulle jag då och ta blodtryck på VC?? 
    Hålla koll på vikt Hahaha sumpat 10 pannor men sedan tvärstopp.
    Orkar inte utan fortsätter med bira och whiskey. Mår bra och trivs!

Hoppas du mår lika bra i längden♡
  • Tom Araya

Medicinskt underlag ingår i vårdens uppgift att ta fram.
Svar på tråden Problem med sjukskrivning