• Anonym (Ch)

Nipt svar - väntetid Karolinska

Hej!

I tisdags fick vi tyvärr inte det utfall vi hoppades på under kub. Ultraljudet såg bra ut men vi fick hög sannolikhet 1:121 för DS. Vi fick göra blodprov för nipt direkt efter samma dag. Väntan är olidlig så jag undrar hur lång tid de tog för er att få svar som bor i Stockholm och ska få svar via Karolinska? 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Nipt svar - väntetid Karolinska
  • Anonym (C)

Inte stickholm men provet kommer snabbt till Karolinska ändå. Vi har väntat tisdag till tisdag och måndag till tisdag på våra nipt analyserade på Karolinska.
    lycka till 🙏

• Anonym (Ch)
    Anonym (C) skrev 2026-03-15 16:45:00 följande:

Inte stickholm men provet kommer snabbt till Karolinska ändå. Vi har väntat tisdag till tisdag och måndag till tisdag på våra nipt analyserade på Karolinska.
    lycka till 🙏

Oh det låter ju lovande! Tack för svar 🙏💞
  • Anonym (qwerty)

10 dagar är standard men vi fick svar på 7 och då visade inga avvikelser,

• Anonym (Ch)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-03-15 18:48:02 följande:

10 dagar är standard men vi fick svar på 7 och då visade inga avvikelser,

Tack För svar🙏 Yes, det står 8-10 dagar men också oklart om de innebär från att provet tas eller från och med att de kommer fram till labbet. Håller tummarna för snabbt svar 🤞
  • Anonym (8-9 dagar)

I höstas lämnade vi NIPT provet på en torsdag förmiddag. Hade svaret på hemsidan fredag efter lunch veckan efter. Så 8 dagar senare. Hade risk 1:295, inga avvikelser hittade. Beräknad BF om 2 veckor.

Juli 2023 lämnade vi också prov på en måndag morgon och hade svaret på onsdag eftermiddag veckan efter. Så 9 dagar men mitt i semestern. Hade risk 1:95, inga avvikelser hittade. Blev en frisk bebis.

Båda proverna tog i en grannkommun till Stockholm och skickades till Karolinska, tror de sa att proverna skickades samma dag om man lämnade innan kl 10 så vi gjorde det.

• Anonym (Ch)
    Anonym (8-9 dagar) skrev 2026-03-15 23:09:31 följande:

I höstas lämnade vi NIPT provet på en torsdag förmiddag. Hade svaret på hemsidan fredag efter lunch veckan efter. Så 8 dagar senare. Hade risk 1:295, inga avvikelser hittade. Beräknad BF om 2 veckor.

Juli 2023 lämnade vi också prov på en måndag morgon och hade svaret på onsdag eftermiddag veckan efter. Så 9 dagar men mitt i semestern. Hade risk 1:95, inga avvikelser hittade. Blev en frisk bebis.

Båda proverna tog i en grannkommun till Stockholm och skickades till Karolinska, tror de sa att proverna skickades samma dag om man lämnade innan kl 10 så vi gjorde det.

Tack för din uppdatering och så härligt att resultaten var bra! Får jag fråga vad bm sa på ultraljudet? För oss märkte hon inget utan blodprovet som drog ner så är hoppfull om att ultraljudet såg bra ut är oddsen goda🤞 Lycka till med allt med bebis nummer två😊
  • Hellishen

Kom ihåg att det fortfarande är en låg risk även om den är förhöjd, alltså mer än 99% chans att bebisen är frisk! Hoppas det går bra! 

• Anonym (8-9 dagar)
    Anonym (Ch) skrev 2026-03-16 07:44:23 följande:
    Tack för din uppdatering och så härligt att resultaten var bra! Får jag fråga vad bm sa på ultraljudet? För oss märkte hon inget utan blodprovet som drog ner så är hoppfull om att ultraljudet såg bra ut är oddsen goda🤞 Lycka till med allt med bebis nummer två😊
    De sa inget om det under ultraljudet, allt såg bra ut. Nackspalterna var under gränsen, tror ca 2,6 på första och 2,1 på andra.

Och 1:295 risk är på gränsen till när de erbjuder NIPT så jag behövde egentligen inte göra det. Men gjorde ändå, var ju gratis.

För min risk 1:95 var jag också riktigt orolig men jag försökte vända på det. 1:95 innebär en typ 1% risk att bebisen har en avvikelser men 99% chans att bebisen inte har en avvikelser. Så tänk så, din risk på 1:121 innebär att det är 0,08% risk att bebisen har en avvikelse och 99,92% chans att bebisen inte har en avvikelse. Och skulle de hitta en avvikelse, så finns risken för falskt positivt och man får lämna fler prover. Visar de också positivt så är DS ändå en avvikelse man och bebis kan leva med (om man väljer det), det finns värre... Så många saker som måste uppfyllas innan man är där. Lycka till!
  • Anonym (Ch)
    Hellishen skrev 2026-03-16 08:02:14 följande:

Kom ihåg att det fortfarande är en låg risk även om den är förhöjd, alltså mer än 99% chans att bebisen är frisk! Hoppas det går bra! 

Tack! 💞 Jag vet men man vågar inte riktigt hoppas på gott besked endå tills man fått svar?
  • Anonym (Ch)
    Anonym (8-9 dagar) skrev 2026-03-16 08:58:34 följande:
    De sa inget om det under ultraljudet, allt såg bra ut. Nackspalterna var under gränsen, tror ca 2,6 på första och 2,1 på andra.

Och 1:295 risk är på gränsen till när de erbjuder NIPT så jag behövde egentligen inte göra det. Men gjorde ändå, var ju gratis.

För min risk 1:95 var jag också riktigt orolig men jag försökte vända på det. 1:95 innebär en typ 1% risk att bebisen har en avvikelser men 99% chans att bebisen inte har en avvikelser. Så tänk så, din risk på 1:121 innebär att det är 0,08% risk att bebisen har en avvikelse och 99,92% chans att bebisen inte har en avvikelse. Och skulle de hitta en avvikelse, så finns risken för falskt positivt och man får lämna fler prover. Visar de också positivt så är DS ändå en avvikelse man och bebis kan leva med (om man väljer det), det finns värre... Så många saker som måste uppfyllas innan man är där. Lycka till!
    Tack snälla för ditt svar och fint att höra att allt gick bra! Jag försöker tänka så men också svårt att släppa risken att man inte får svaret man inte hoppas på. Ännu inget svar, hoppas det kommer under dagen 😊🤞 Tack igen för ditt fina svar!
  • Anonym (Ch)

Ännu inget svar, får krupp 😅 Någon mer som väntar och kan dela hur länge de väntat sen provet togs?

• Anonym (Ch)

Update till andra som letar liknande information: tog provet tisdag runt 14:30 och fick svar torsdag veckan därpå runt 15:30. Allt såg fint ut och är en frisk pojke 😊 la

Svar på tråden Nipt svar - väntetid Karolinska