Anonym (Ch) skrev 2026-03-16 07:44:23 följande:
Tack för din uppdatering och så härligt att resultaten var bra! Får jag fråga vad bm sa på ultraljudet? För oss märkte hon inget utan blodprovet som drog ner så är hoppfull om att ultraljudet såg bra ut är oddsen goda🤞 Lycka till med allt med bebis nummer två😊
De sa inget om det under ultraljudet, allt såg bra ut. Nackspalterna var under gränsen, tror ca 2,6 på första och 2,1 på andra.
Och 1:295 risk är på gränsen till när de erbjuder NIPT så jag behövde egentligen inte göra det. Men gjorde ändå, var ju gratis.
För min risk 1:95 var jag också riktigt orolig men jag försökte vända på det. 1:95 innebär en typ 1% risk att bebisen har en avvikelser men 99% chans att bebisen inte har en avvikelser. Så tänk så, din risk på 1:121 innebär att det är 0,08% risk att bebisen har en avvikelse och 99,92% chans att bebisen inte har en avvikelse. Och skulle de hitta en avvikelse, så finns risken för falskt positivt och man får lämna fler prover. Visar de också positivt så är DS ändå en avvikelse man och bebis kan leva med (om man väljer det), det finns värre... Så många saker som måste uppfyllas innan man är där. Lycka till!