Hur mycket ställer det till att flytta till annan kommun vid separation?
Jag planerar för en separation. När jag tittar på bostäder, är det jag faller mest för att flytta till grannkommunen, nära gränsen där vi bor nu. På så vis skulle barnen få max 30 minuter till sina skolor, om de åker kommunalt. Med bil tar det 20 minuter och en kvart, max, till där
vi bor idag. Ena barnet pendlar redan med buss en kvart till sin skola. Ett bussbyte till förlänger resan med 10-15 minuter beroende på väntetid. Jag skulle kunna köpa en stor trea eller fyra med stor balkong eller uteplats i ett tryggt område.
Alternativet är att köpa en minilägenhet där vi bor nu. Vi pratar max 40 kvm fördelat på två rum. Inga balkonger, utom i enstaka fall och då en pytte som tre personer inte kan nyttja. Tittar jag på att bo kvar i samma kommun, hamnar vi så långt bort att avstånden till skola blir längre, områden otryggare och möjligheten att ha egen bil blir mindre på grund av svindyra parkeringsgarage.
Men hur mycket problem ställer det till att flytta till en annan kommun? Barnen skulle absolut föredra egna rum och stor balkong eller uteplats, samt grönområden att härja på. Frågan är vad pappan kan sätta sig på tvären mot? Att barnen står kvar skrivna hos honom är inga problem. Bara han inte förstör möjligheten för mig att ha barnen halva tiden.