• Anonym (Separation)

Hur mycket ställer det till att flytta till annan kommun vid separation?

Jag planerar för en separation. När jag tittar på bostäder, är det jag faller mest för att flytta till grannkommunen, nära gränsen där vi bor nu. På så vis skulle barnen få max 30 minuter till sina skolor, om de åker kommunalt. Med bil tar det 20 minuter och en kvart, max, till där
    vi bor idag. Ena barnet pendlar redan med buss en kvart till sin skola. Ett bussbyte till förlänger resan med 10-15 minuter beroende på väntetid. Jag skulle kunna köpa en stor trea eller fyra med stor balkong eller uteplats i ett tryggt område. 

Alternativet är att köpa en minilägenhet där vi bor nu. Vi pratar max 40 kvm fördelat på två rum. Inga balkonger, utom i enstaka fall och då en pytte som tre personer inte kan nyttja. Tittar jag på att bo kvar i samma kommun, hamnar vi så långt bort att avstånden till skola blir längre, områden otryggare och möjligheten att ha egen bil blir mindre på grund av svindyra parkeringsgarage. 

Men hur mycket problem ställer det till att flytta till en annan kommun? Barnen skulle absolut föredra egna rum och stor balkong eller uteplats, samt grönområden att härja på. Frågan är vad pappan kan sätta sig på tvären mot? Att barnen står kvar skrivna hos honom är inga problem. Bara han inte förstör möjligheten för mig att ha barnen halva tiden. 

• Svar på tråden Hur mycket ställer det till att flytta till annan kommun vid separation?
  • Anonym (Filippa)

Tänker nog mest på skolan. De måste nog vara skrivna hos honom för att kunna gå kvar (om skolan ligger i nuvarande kommun). Annars om du skriver dem hos dig så måste din nya hemkommun gå med på att betala. 
    Vem de är skrivna hos kan påverka sånt som bostadsbidrag. 

• Anonym (Mia)

Tycker avståndet samt vettigt boende väger tyngre än att bo i samma kommun. 

• Anonym (Separation)
    Anonym (Filippa) skrev 2026-03-16 07:49:26 följande:

Tänker nog mest på skolan. De måste nog vara skrivna hos honom för att kunna gå kvar (om skolan ligger i nuvarande kommun). Annars om du skriver dem hos dig så måste din nya hemkommun gå med på att betala. 

Självklart ska de stå kvar skrivna hos sin pappa för att få gå kvar i skolan. Något bostadsbidrag är det inte tal om. Jag är mest nyfiken om just flytt över kommungränsen kan ställa till det, trots att avstånd blir kortare än om jag flyttar längre bort i samma kommun. 
  • Anonym (Separation)

Självklart ska de stå kvar skrivna hos sin pappa för att få gå kvar i skolan. Något bostadsbidrag är det inte tal om. Jag är mest nyfiken om just flytt över kommungränsen kan ställa till det, trots att avstånd blir kortare än om jag flyttar längre bort i samma kommun. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Separation) skrev 2026-03-16 09:02:45 följande:

Din flytt kan inte pappan påverka. Däremot kan han hindra att du ändrar folkbokföring för barnen.

Det som kan uppstå är att pappan plötsligt får för sig att driva en vårdnadstvist kring umgänget. Då blir det jobbigare för dig om barnen är skriva hos pappan och går i skolan i pappans kommun. Men utfallet är inte givet bara för det.
  • Anonym (Separation)
    Anonym (?) skrev 2026-03-16 09:15:36 följande:
    Din flytt kan inte pappan påverka. Däremot kan han hindra att du ändrar folkbokföring för barnen.

Det som kan uppstå är att pappan plötsligt får för sig att driva en vårdnadstvist kring umgänget. Då blir det jobbigare för dig om barnen är skriva hos pappan och går i skolan i pappans kommun. Men utfallet är inte givet bara för det.
    Det är det sista jag är rädd för. Det borde ju dock kunna hända lika mycket om jag flyttar 40 minuter bort i samma kommun? Eller om jag bor på 38 kvm med två barn?
  • Anonym (?)
    Anonym (Separation) skrev 2026-03-16 09:29:36 följande:
    Det är det sista jag är rädd för. Det borde ju dock kunna hända lika mycket om jag flyttar 40 minuter bort i samma kommun? Eller om jag bor på 38 kvm med två barn?
    Han kan alltid starta en vårdnadstvist
  • Anonym (Malin)

Det enda som jag ser skulle kunna bli ett problem är busskort. Det är olika i olika kommuner vilka regler de har för om man får utgå från vilken zon etc. som behövs när man är hos den förälder man inte är skriven hos. Fast i vissa kommuner får alla busskort, och grannkommunen kanske är i samma kollektivtrafikzon, så då blir det inget problem.

• Anonym (Separation)
    Anonym (Malin) skrev 2026-03-16 18:48:11 följande:

Det enda som jag ser skulle kunna bli ett problem är busskort. Det är olika i olika kommuner vilka regler de har för om man får utgå från vilken zon etc. som behövs när man är hos den förälder man inte är skriven hos. Fast i vissa kommuner får alla busskort, och grannkommunen kanske är i samma kollektivtrafikzon, så då blir det inget problem.

Vi står för busskort redan idag, så det är inga problem. Det gäller i hela länet. 
  • Anonym (Separation)
    Anonym (?) skrev 2026-03-16 09:32:04 följande:
    Han kan alltid starta en vårdnadstvist
    Så är det så klart. Jag är mest orolig att kommunbyte kan ligga mig i fatet i en sån situation. 
  • felix le chat
    Anonym (Separation) skrev 2026-03-16 18:52:45 följande:
    Så är det så klart. Jag är mest orolig att kommunbyte kan ligga mig i fatet i en sån situation. 
    Men tror du att han vill ha barnen mer än varannan vecka ?
    Är det en stor risk att han startar en tvist så skulle jag avvakta med en
    flytt en tid tills saker lagt sej och inte är infekterat. 

Man har rätt att flytta var man vill men man har inte rätt att ta med sej barnen
    om det är mot den andre vårdnadshavarens vilja. 
  • Anonym (Mia)
    felix le chat skrev 2026-03-17 15:11:11 följande:
    Men tror du att han vill ha barnen mer än varannan vecka ?
    Är det en stor risk att han startar en tvist så skulle jag avvakta med en
    flytt en tid tills saker lagt sej och inte är infekterat. 

Man har rätt att flytta var man vill men man har inte rätt att ta med sej barnen
    om det är mot den andre vårdnadshavarens vilja. 
    Nja, så enkelt är det inte att förhindra barnen att flytta. I TS fall har jag svårt att se att det skulle vara några problem, det blir inte mkt längre och framförallt så påverkar det inte varann-vecka. För pappans del ändras inget. 

Så pappan kommer inte att kunna få barnen på heltid om omständigheterna är som TS beskriver dom. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Donna)
    roadlake skrev 2026-03-18 05:26:59 följande:
    den som av föräldrarna som stannar i sin ursprungliga kommun.  skrivs barnen över till. som hemadress 
    De är redan skrivna på sin nuvarande hemmaadress och ts har inget problem med att det förblir så.
    Så det blir inget "skrivs över" då de redan är skrivna där.
Svar på tråden Hur mycket ställer det till att flytta till annan kommun vid separation?