• markstrom

Lärarassistenter se hit!!

Hej ni som jobbar som lärarassistenter. Jag är nyfiken på yrket och funderar på att söka en tjänst som det. Vad är era uppgifter? Hur ser arbetstiderna ut? Är det roligt? Utöver arbete med barnen är det några andra arbetsuppgifter administrativa osv? 

• Svar på tråden Lärarassistenter se hit!!
  • Anonym (Lärare)

Jag har arbetat på många skolor och lärarassistenterna lyser med sin frånvaro. Det är hela tiden besparingar och olika typer av kringpersonal ryker först. Med färre barn som föds, och tyvärr ej minskade grupper, så innebär det att än mer ska sparas in på i framtiden. 

Bara på en arbetsplats har vi haft lärarassistent och denne fick brygga kaffe, kopiera och laminera. Vid betygstider fick assistenten lägga alla betyg i rätt kuvert. 

Vissa lärarassistenter har sociala kvaliteter som kan tas till vara som resurspedagog men även elevresurserna sitter löst i nedskärningar. 

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Lärare) skrev 2026-03-17 20:26:18 följande:

Jag har arbetat på många skolor och lärarassistenterna lyser med sin frånvaro. Det är hela tiden besparingar och olika typer av kringpersonal ryker först. Med färre barn som föds, och tyvärr ej minskade grupper, så innebär det att än mer ska sparas in på i framtiden. 

Bara på en arbetsplats har vi haft lärarassistent och denne fick brygga kaffe, kopiera och laminera. Vid betygstider fick assistenten lägga alla betyg i rätt kuvert. 

Vissa lärarassistenter har sociala kvaliteter som kan tas till vara som resurspedagog men även elevresurserna sitter löst i nedskärningar. 

Okej, de annonseras nämligen ut en sådan annons nu i kommunen där jag bor. Av annonsen framgår de att man ska ha erfarenhet av barn med speciella behov. Men var nyfiken vad de gör mer än bara är i klassrummet och hjälper till. Hade gärna velat göra lite administrativt också 
  • Anonym (Malin)

Jag är lågstadielärare, och vi har inga lärarassistenter på min skola. Jag tror att det är ganska ovanligt, och vad de gör varierar nog väldigt. Så kolla vad som gäller för just din tjänst.
    För några år sedan hade vi en personal som skulle vara lärarassistent på typ halvtid. Hon skulle typ kopiera och hjälpa till med andra praktiska uppgifter. Hon fixade lite skyltar och några pärmar med ett visst material. För övrigt skulle man lägga lappar till henne med det man ville ha kopierat, hur många ex, osv. Men det var ju minst lika enkelt att göra det själv - och då fick man det med en gång. Så hos oss var det ingen hit.

Svar på tråden Lärarassistenter se hit!!