Motgång på motgång
Uppvuxen som enda barnet med två alkoholberoende föräldrar. Men det förstod jag inte förrän i vuxen ålder. Förstod inte att det inte var normalt att hitta sin mamma sovandes i sina vinspyor som 10-åring eller min pappa sittandes vid en whiskyspya. Tre flaskor vin till en vanlig middag mitt i veckan.
Vi hade radhus, husdjur, jobb, hobbies. Ingen förstod hur det såg ut bakom fyra väggar. Inflyttade på en liten ort. ?Hon tror att hon e nåt? sa tjejerna i klassen och vips - så var jag utfryst av hela klassen. En osympatisk klassföreståndare, som kunde vara särskilt kränkande mot vissa barn.
Föräldrarnas alkoholberoende lugnade ned sig. Vi levde ett hyfsat vanligt liv. Skolgången var normal. Tog senare en kandidatexamen och senare en master.
10 år vid en offentlig arbetsplats där mobbning och trakasserier var vardag.
Inte bara mot mig. Folk utsattes hela tiden. Men man såg inte hur sjuk miljön faktiskt var, när man befann sig mitt i det.
Nästan som att vara i ett misshandelsförhållande. Jag försökte hela tiden att flytta på mig internt, när jag började känna av problemen. Men det blev aldrig bra. När mitt barn föddes var mobbningen ett faktum - för mycket vab.
Försökte att flytta på mig igen. Desperat. Hela tiden till nya, dysfunktionella enheter. ?Organisationen är liten men trygg?, sa man. Jag undrade när tryggheten skulle infinna sig. Rykten och negativa referenser spred sig som en löpeld.
Utfrysning, underminering, undanhållande av information .. vardag. Men jag vet fler som utsattes och som aldrig återvände..
Efter sex år var jag som en urvriden trasa. Blev gravid igen. Gjorde abort för att jag var såpass förstörd. Idag kan jag inte bli gravid på naturlig väg igen.
Ny arbetsplats. Ännu mera mobbning.
Min ena förälder, som alltid varit mitt stora stöd i livet, trots sitt beroende - börjar plötsligt bete sig väldigt märkligt. Missar överenskommelser, gör sårande och märkliga uttalanden. Demens, lyder dödsdomen och föräldern försämras hastigt och tvingas att flytta in på boende.
Då insjuknar den andra. Cancer.
Jag undrar ibland om det är så -
att vissa föds in i olycka och elände. Det har varit så många motgångar nu, att jag inte ens har några tårar kvar.
Jag har mitt barn att leva för men nu orkar jag knappt ens det.
Jag vet inte vart jag vill komma med denna text. Men jag orkar inte mer.