• Anonym (Skriva eller ej)

Skriva till tjej på Facebook

Hej! 

Skickade vänförfrågan till en tjej jag inte känner men vi har gemensamma vänner på Facebook. 
    Jag har sett hennes profil flera ggr under några månaders tid och tycker att hon ser bra ut och verkar ha kul intressen när man kollar på hennes bilder.
    Så jag skickade en vänförfrågan som hon svarade ja på! 

Problemet nu som jag inte tänkte på då är ju, vad skriver jag till henne? För jag vill ju ta kontakt! Har aldrig gjort något sånt förut dock!

Hennes relationsstatus på FB är ju såklart singel annars hade jag ju inte skickat vänförfrågan till henne!

• Svar på tråden Skriva till tjej på Facebook
  • Anonym (Anonym)

Tja jag vet inte för att jag brukar aldrig skriva till tjejer.

Men det låter som att ni är tonåringar, unga tjejer är lyckliga och glada och hoppfulla. Skriv vad som helst, så fort du blir äldre måste du stå ut med gammla bittra kvinnor som inte ens kan städa eller laga mat.

Passa på nu när du är ung.

• Anonym (Jessica)

Avvakta ett tag med det. Bättre du istället kommenterar det hon lägger upp om det är så att hon uppdaterar hyggligt ofta . Betydligt mer avslappnat och ger bättre intryck.  Svarar hon på kommentarerna är det senare lättare att flytta över till Messenger. 

Du ser också om det finns nån nyfikenhet och intresse om hon också går in på din sida och gillar och kommenterar . 

Så var aktiv på Facebook först och se om det ger något innan du tar kontakt. Kan bli lite cringe annars... 

• Anonym (Anonym)

TS

Ha inga stora förhoppningar. 

Att skriva är en kass start som isbrytare. Om du verkligen vill skaffa dig en flickvän som är snygg så gå fram till den snyggaste tjejen på stan i din ålder och fråga om hennes nummer. Säg något i stil med " jag tycker du hade blivit en bra flickvän till mig så snygg som du är" Det är en bra isbrytare. 

Att skriva på Facebook är dödsdömt från början. 

Anonym (Anonym) skrev 2026-03-17 11:13:11 följande:

Tja jag vet inte för att jag brukar aldrig skriva till tjejer.

Men det låter som att ni är tonåringar, unga tjejer är lyckliga och glada och hoppfulla. Skriv vad som helst, så fort du blir äldre måste du stå ut med gammla bittra kvinnor som inte ens kan städa eller laga mat.

Passa på nu när du är ung.

Haha jag är inte speciellt ung utan är 35+ och hon är 30+

Låter som att du träffat fel kvinnor, för jag har då inte stött på jättemånga äldre som är bittra och som inte kan städa eller laga mat 
  • Anonym (Go go go)

Tycker också att du kan börja lite försiktigt med att gilla något hon lägger upp och sedan ta det där ifrån. Vad har ni gemensamt, är hon också med i föreningen? Skönt att du har släppt förra tjejen förresten. Det var på tiden. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Skriva eller ej) skrev 2026-03-17 11:25:21 följande:
    Haha jag är inte speciellt ung utan är 35+ och hon är 30+

Låter som att du träffat fel kvinnor, för jag har då inte stött på jättemånga äldre som är bittra och som inte kan städa eller laga mat 
    Kom igen du är 35 och skriver till tjejer?

Ta dig in på KTH och snacka med tjejerna du finner attraktiva där. Börja med att fråga om de är singel sedan ta deras nummer. Inte svårare än så.

Skriv aldrig till tjejer speciellt i din ålder. det är ganska patetiskt. Gå fram och prata med dem IRL.
    Anonym (Jessica) skrev 2026-03-17 11:13:43 följande:

Avvakta ett tag med det. Bättre du istället kommenterar det hon lägger upp om det är så att hon uppdaterar hyggligt ofta . Betydligt mer avslappnat och ger bättre intryck.  Svarar hon på kommentarerna är det senare lättare att flytta över till Messenger. 

Du ser också om det finns nån nyfikenhet och intresse om hon också går in på din sida och gillar och kommenterar . 

Så var aktiv på Facebook först och se om det ger något innan du tar kontakt. Kan bli lite cringe annars... 

Bra tips här du! Tack så mycket!
    Anonym (Go go go) skrev 2026-03-17 11:28:19 följande:

Tycker också att du kan börja lite försiktigt med att gilla något hon lägger upp och sedan ta det där ifrån. Vad har ni gemensamt, är hon också med i föreningen? Skönt att du har släppt förra tjejen förresten. Det var på tiden. 

Låter klokt! 

Släppt förra tjejen? 

Har nästan bara haft 2 långa förhållanden och ett lite kortare och nu singel i ett år
  • Anonym (Kvinna strax över 40)

Jag har fått vänförfågningar från andra kompisars vänner som jag aldrig träffat, jag har inte accepterat en enda, när jag får en förfrågan från någon jag inte vet vem det är så kollar jag in profilen och vilka vänner han har, har vi gemensamma vänner så brukar jag ändå inte godkänna om jag som sagt inte träffat personen, är det någon hunk så hade jag frågat bland de gemensamma vännerna vem han är och besvarat förfrågan efter det, hur snabbt svarade hon? I min värld så kan hon vara intresserad av att lära känna dig, men hon kan också vara en av de som godkänner alla förfrågningar, har någon väldigt många följare och vänner så brukar det vara ett tecken 

Jag tycker däremot inte att du ska börja gilla hennes inlägg och bilder, det blir lite creepy liksom, jag tycker att du helt enkelt kan skicka ett meddelande på messenger, "hej, vad kul att du godkände min vänförfrågan, du kanske undrar vem jag är men jag är kompis med bla xx, nn och yy, du har kommit upp i mitt flöde några gånger och jag hoppas att jag inte är för på men skulle gärna vilja lära känna dig"

Min åsikt :)

• Anonym (M.)

Du ska i alla fall inte gå till hennes Messenger på en gång och skriva privat. Det uppfattas oftast som påträngande, och kan bli väldigt stelt när man inte har några påbörjade samtalsämnen så att säga. Plus att det kan verka skumt - varför måste han skriva privat, vill han inte att någon ska veta att vi har kontakt, eller? Jag tycker i alla fall att det är rejält störande när folk gör så, och det brukar sluta med att jag blockar dem. 

Börja i stället lite försiktigt med att lajka hennes inlägg, skriva små kommentarer o.s.v.. Men inte för ofta i början så att hon känner sig trängd. 

• Anonym (Isabella)

Jag tycker att (Kvinn­a strax över 40):s förslag om att skriva ett meddelande så snart som möjligt efter att ni blivit vänner är den bästa idén. Kanske avsluta lite mer öppet än att med du vill lära känna henne, dock -  typ att det är kul att hon också gillar "XYZ" som du, som är med i XYZ-klubben W. Då kan hon välja fritt om hon svarar med att kommentera eller om hon bara låter det vara. 

Det kanske är olika i olika åldrar, men jag tycker inte att kommentarer och likes på FB är någon större ingång till närmare kommunikation. Då är ett meddelande med ett tydligt syfte (typ att presentera sig och förklara varför man skickade vänförfrågan) mer logiskt.

Svar på tråden Skriva till tjej på Facebook