• PappaForskar

Hittade ett bra satt att jamfora grundskolor - nagon mer som kollar infor skolval?

Hej!

Vi har börjat kika på skolor inför skolvalet och insåg ganska snabbt att det är rätt krångligt att få en bra överblick över hur olika skolor står sig mot varandra.

Jag snubblade över den här sidan som listar grundskolor i Sverige baserat på meritpoäng från Skolverket:
    https://skolranking.com

Det smidiga är att man kan söka på sin kommun och få upp alla skolor där, rankade i förhållande till varandra. Det finns även en karta, så man ser vad som ligger i närheten.

Sen är ju såklart inte meritpoäng allt ? känsla, lärare och hur barnet trivs väger minst lika tungt. Men det är ändå skönt att ha något konkret att utgå ifrån när man börjar jämföra.

Är det någon här som nyligen gått igenom skolvalet? Hur resonerade ni och hur blev det till slut?

• Svar på tråden Hittade ett bra satt att jamfora grundskolor - nagon mer som kollar infor skolval?
  • Anonym (S)

Tycker det säger absolut ingenting med tanke på hur mycket prat det varit om att friskolor ger högre betyg för att locka fler till deras skola.

Mer relevant då att kolla på tex Kolada där du kan hitta mycket mer information. 

• PappaForskar

Bra poäng! Det är definitivt något att ha i åtanke ? skillnaden mellan betyg och faktisk kunskap, speciellt hos en del friskolor, är väldiskuterad.

Kolada är bra för kommundata men har tyvärr bara statistik på kommunnivå, inte per skola. Så det är svårt att jämföra enskilda skolor där.

Optimalt hade man velat se något som nationella provresultat per skola jämfört med betygen ? då ser man vilka skolor som sätter betyg i linje med provresultaten och vilka som avviker. Tyvärr publicerar inte Skolverket det per skola längre.

Men du har helt rätt att meritvärde ensamt inte ger hela bilden.

• Anonym (Ebba)

Kolada och Salsa brukar ge mer.
    Alltså hur man förvaltar det elevunderlag man har på den aktuella skolan, inte bara betygen. 
    Har jag en skola med barn vars föräldrar är högutbildade (enskilt största faktorn för barns resultat enligt forskning) så kan jag förvänta mig ett gott resultat/bra betyg. Generellt.
    Medan om socioekonomiska faktorer är höga och barnen ändå gör väldigt bra ifrån sig så skulle det (enligt mig - man behöver inte hålla med) ge en bättre fingervisning om skolans kvalitet.

Svar på tråden Hittade ett bra satt att jamfora grundskolor - nagon mer som kollar infor skolval?