Tecum skrev 2026-03-19 20:41:00 följande:
Att reagera med stress och personangrepp istället för att komma med alternativ är typiskt för vår tid och antagligen en följd av att skolan inte lyckas lära eleverna att klara en seriös diskussion.
Det är uppenbart för de flesta att skolan inte fungerar som den ska, men det är ett meningslöst konstaterande om man inte har tankar om vad man ska göra åt det. Knappt någon lever i "vår naturliga miljö" om man ser 1000 generationer bakåt så det är ointressant.
Men skolan ska förbereda eleverna för vuxenlivet och det består av stress och krav på prestationer, precis som skolan. Alltså måste det ställas krav på eleverna. Det som däremot INTE ska finnas i skolan är en störig arbetsmiljö och mobbning eftersom skolan inte är frivillig och man inte kan säga upp sig som på en arbetsplats. Steg ett är alltså att ta itu med arbetsmiljön och sätta störiga elever i särskilda klasser där de får extra stöd.
Jag skrev här ett motangrepp på dina förolämpningar men jag raderade det för jag vill inte eskalera diskussionen ytterligare.
När man hittar en avvikelse så utreder man rotorsaken först. Visst ska man göra åtgärder, men de ska också ha någon bärighet i verkligheten. Det vore dumt av mig att sitta här och hitta på åtgärder när vi ännu inte klarlagt vad som är fel. Tänk om man skulle göra det när man lagar bilen. Motorlampan lyser, så vi byter däcken.
Du konstaterar att arbetsmiljön är problemet. Vilket säkert är en stor del av problemet. Jag vände mig mot ts åtgärder där det framstår som föräldrarnas problem Att lösa. Men jag håller nog mer på din linje att det är i skolan problemen finns, inte i hemmet.
Jag vänder mig emot folkpartistiska åtgärder som betyg tidigare och liknande. Det har ju bara blivit värre sen man ändrade till betyg i 6:an. Det är ett bra exempel på att införa åtgärder utan att veta rotorsaken.