• Anonym (Lped)

Cancer

En nära vän till mig har cancer och hyr ett litet hus av en äldre man som är omtyckt i byn och alltid trevlig. Där har hon under åren hon bott där total renoverat allt, lagt egna pengar på bygga stall och ja hur mycket som helst. Det är ett super fint ställe idag, en liten fin hästgård. För någon dag sen kom hyresvärden dit och var för första gången riktigt otrevlig emot min vän, han klagade på allt. Som då hände för över 4 år sedan. Till saken, han frågade hur behandlingen gått och min vän sa att det var negativt besked om oförändrat. Hyresvärden skämtade då att får du amputera bort ditt ben kan du ju inte bo kvar här. Hyresvärden påpekade även att han inte behövde komma med allt för mycket ved eftersom hon kanske inte levde nästa år och skrattade till lite skämtsamt.. där stod min vän i chock och visste inte om han var allvarlig eller ej.. jag mådde uppriktigt illa av hur Hyresvärden pratade. Han är äldre över 50 år men ja jag skriver i chock och undrar egentligen inget utan mer ledsen för min vän och chockad.. 

• Svar på tråden Cancer
  • Anonym (?)

Väldigt underligt beteende. Förstår att din vän blev upprörd, man skämtar inte om såna saker, extremt smaklöst och sårande.

Dock undrar jag vad som hände för 4 år sedan? Är det renoveringen av huset han syftade på och har din vän haft tillåtelse av hyresvärden till detta? Normalt sett får man bara göra mindre ändringar om man hyr.

Det kan ju vara så att han tänkte hyra ut under en kortare period och nu känner att han "fastnat" med din vän som hyresgäst då hon också lagt så mycket pengar i huset. 

• Anonym (Lped)
    Anonym (?) skrev 2026-03-18 08:14:36 följande:

Väldigt underligt beteende. Förstår att din vän blev upprörd, man skämtar inte om såna saker, extremt smaklöst och sårande.

Dock undrar jag vad som hände för 4 år sedan? Är det renoveringen av huset han syftade på och har din vän haft tillåtelse av hyresvärden till detta? Normalt sett får man bara göra mindre ändringar om man hyr.

Det kan ju vara så att han tänkte hyra ut under en kortare period och nu känner att han "fastnat" med din vän som hyresgäst då hon också lagt så mycket pengar i huset. 

Ja eller hur. Nej hon frågade om hon fick bygga stall i hans gamla ladugård och det fick hon, bygga mindre altan och såna saker, inget som var konstigt. Utan var att hon hade en kompis där ett tag som hyresvärden inte tyckte om, han hade då ställt dit något fordon som han även fick ok ifrån hyresvärden. Nu när han var otrevlig så tyckte han att han skulle få betalt för att han haft något fordon på grusplanen och även bytt däck i ladugården som tydligen inte var ok. Dock hyr min vän en del av ladugården så vi förstod ingenting och han har inte sagt något eller yttrat sig om detta på minst 4 år och har vetat om detta. Alltså verkligen ingenting att bli sur över.
  • Anonym (nn)

Tänk på hur väldigt utlämnande detta kan vara, alldeles för många detaljer om din väns boende och tillstånd.

• Anonym (Lovisa)

Din vän har tagit en stor risk när hon plöjt ner tid och pengar i en fastighet som hon när som helst kan sägas upp ifrån.

Inte första gången som en privat hyresvärd visat sig vara ett rövhål, tyvärr.

• Anonym (Z)

Riktigt klumpiga kommentarer! Men det har nog mer att göra med hans personlighet än hans ålder eller deras relation som hyresgäst - hyresvärd att göra. Det finns puckon överallt. Stötta din väninna, förhoppningsvis behöver hon inte ha så mycket interaktion med hyresvärden.

Svar på tråden Cancer