Köpa nyare bil eller inte?
I vår familj har vi två bilar, en gammal kombi (makens) och en nyare lillbil (min). Kombin är gammal numera och en bunt saker har slutat funka i den samt att kopplingen är skum så ingen annan än maken vill köra den. Det innebär att min bil blir en trång sektor då båda barnen ska låna den titt som tätt, medan maken vet att hans bil minsann alltid finns tillgänglig för honom.
Tidigare åkte vi långt då och då (fjällen) men senaste gången var flera år sedan och eftersom vi är långa familjen satt jag och dottern bak och oj vad ont i kroppen jag fick. Nu har maken dragit upp långresa igen och jag vägrar åka långt i kombin för min höft och rygg strular mer än då så jag har föreslagit hyrbil vilket maken tycker är dyrt. Till saken hör att vi är inga fattiglappar, men maken har någon jäkla princip om att ha kvar bilen tills den rasar. Jag kan tycka att ska maken ha med hela familjen så får han fixa hyrbil eller en nyare beggad bil alt åka med endast en passagerare eftersom baksätet är mest obekvämt. Självklart ogillar han alla dom alternativen.
Hur hade ni andra resonerat? Kan man förutsätta atta alla ska kunna "sänka sig" till ens egen standard trots att andra kanske får en rent smärtsam upplevelse av det?