• Anonym (Mamma)

Favorisering av barnbarn?

Min svärmor har många barnbarn (8st). Min dotter som numera är 19 år har tyckt sen hon var liten att hennes farmor favoriserar vissa barnbarn. Hon har alltid upplevt att hon exvis mötts av mer gnäll från farmor än hennes lillebror och fått pikar om att man inte ska äta bullar/godis för då blir man tjock. Svärmor har alltid haft viss viktfixering vilket jag misstänker lett till hennes döttrars behov av viktväktare och andra bantningsmetoder.

Det är väl i joförsig ganska naturligt kanske att om man har många barnbarn så ger man mer fokus till vissa. Jag är därför nyfiken på hur andra med samma erfarenhet upplevt det och om ni sagt nåt om saken.

Min egen farmor spenderade alltid jularna hos min ena faster och hennes barn, men det var inget jag reflekterade över och jag såg henne aldrig som särskilt barnvänlig. Men jag var däremot enda barnbarnet till min mormor så där fick jag all uppmärksamhet liksom min dotter fick väldigt mycket upomärksamhet av min mamma när hon var i livet.

• Svar på tråden Favorisering av barnbarn?
  • Anonym (Mimmi)

Skulle säga att det är naturligt att man tycker om vissa människor mer än andra, och det gäller säkert barnbarn också.
    Dock är det fel att visa det öppet.

Jag har två barnbarn, jag gör inte skillnad på dem. De har iofs samma pappa som är min son.
    Två pojkar i lågstadieålder.

• Anonym (123)

Min mamma har mitt ena barn som sitt favoritbarbarn, Hon försöker dölja det och är väldigt rättvis i hur hon behandlar sina barnbarn (och alla får massor med kärlek) men det är fler än ett av hennes barnbarn som kommenterat det, tex mitt andra barn). 

När mitt andra barn tog upp det så kände jag först ett åh nej, för man vill ju att ens barn ska känna sig älskade.

Men så började mitt barn att prata om att hen förstår att syskonet är favoritbarnbarnet för det är så tydligt att syskonet gör så mycket för min förälder som inga andra barnbarn gör. Ringer och pratar, köper presenter, ställer upp och hjälper till så fort det efterfrågas (även som tonåring där alla andra tonårsbarbarn varit närvarande som småbarn och som vixna, men försvunnit till kompisgänget i tonåren).

Och mitt barn känner sig inte mindre älskad bara för att syskonet är en större favorit. Och jag tror att de andra barnbarnen som noterat samma sak inte heller har något problem med det. 

Men det blir ju ett problem om det är så att barnen blir olika behandlade och att några kanske inte känner sig älskade. Här finns det en rättvis behandling och alla känner sig älskade och att det handlar mer om att min mamma typ "lyser upp" lite mer vid ett av barnbarnen. 

Om det är så att barnbarnen blir olika behandlade så tycker jag du ska prata med henne om det. 

• Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-03-18 11:01:22 följande:
    Favorisering av barnbarn?

Min svärmor har många barnbarn (8st). Min dotter som numera är 19 år har tyckt sen hon var liten att hennes farmor favoriserar vissa barnbarn. Hon har alltid upplevt att hon exvis mötts av mer gnäll från farmor än hennes lillebror och fått pikar om att man inte ska äta bullar/godis för då blir man tjock. Svärmor har alltid haft viss viktfixering vilket jag misstänker lett till hennes döttrars behov av viktväktare och andra bantningsmetoder.

Det är väl i joförsig ganska naturligt kanske att om man har många barnbarn så ger man mer fokus till vissa. Jag är därför nyfiken på hur andra med samma erfarenhet upplevt det och om ni sagt nåt om saken.

Min egen farmor spenderade alltid jularna hos min ena faster och hennes barn, men det var inget jag reflekterade över och jag såg henne aldrig som särskilt barnvänlig. Men jag var däremot enda barnbarnet till min mormor så där fick jag all uppmärksamhet liksom min dotter fick väldigt mycket upomärksamhet av min mamma när hon var i livet.

Ja, så kan det säkert vara. Personligen tycker jag att det är lite udda att tycka om ett barnbarn mer än någon annan (jag är inte farmor/mormor) så jag vet egentligen inte hur det är. Men tänker att det är liknande som med ens barn. Vi har många barn, och jag älskar dem precis lika mycket. Jag uppskattar att umgås med dem precis lika mycket.  Men jag tänker att jag kommer ha olika relationer till olika barn beroende på deras personligheter och vad de väljer att göra i livet. Några kommer att vilja ha mer kontakt än andra, säkert i olika perioder. Några kommer ha det svårare i livet och behöva mer stöttning osv. 

Svar på tråden Favorisering av barnbarn?