• Anonym (Flower)

Kräsna, gnälliga köttätare

Vad är det med kräsna, gnälliga köttätare? Det är som att varje gång någon nämner en vegoburgare eller en köttfri dag så ska det direkt gnällas om ?kaninmat?, ?riktig mat? och allt däremellan.

Ingen tvingar dig att sluta äta kött. Ingen tar ifrån dig din fredagsbiff. Men varför blir det så provocerande att skolor/restauranger har helvegetariskt någon eller några dagar i veckan? Det är ju inte så att ni dör utan kött liksom. Det mesta på tallriken är ju ändå vegetariskt. För ni äter väl tillbehör till eran biff?

Och ärligt talat: många av de som klagar har knappt ens testat bra vegetarisk mat. Det finns sjukt mycket som är både gott och mättande, utan att det måste vara en identitetsfråga.

Känns ibland som att reaktionen handlar mer om princip än smak. Som att bara tanken på att inte äta kött i en måltid blir ett hot.

Personligen skulle jag aldrig ha döda djur/lik på min tallrik. Men köttätare blir ju snudd på aggressiva utan detta? Förklara varför tack.

• Svar på tråden Kräsna, gnälliga köttätare
  • Anonym (Köttätare)
    Anonym (framtiden) skrev 2026-03-20 09:23:33 följande:
    Energi är ju bara kalorier, så äter du tillräckligt antal kalorier får du i dig "tillräckligt" med energi. 
    Äter jag tex en sallad från en salladsbar till lunch (med lite kött, nudlar och en massa grönsaker) så är jag garanterat hungrig innan jag går från jobbet. Därmed så går jag och handlar hungrig och det åker ner en massa onödiga saker i min varukorg och inte bara det jag tänkt mig. 

Äter jag medhavd lunch bestående av i huvudsak tex ris, sås och kyckling, så är jag inte hungrig när jag åker från jobbet, jag håller mig ifrån att spontanhandla och tar bara det jag faktiskt behöver. 

Det är även skillnad på mättnadskänsla och hur länge den håller sig beroende på om proteinet är nöt, gris, fågel eller fisk. Där håller jag mig mätt kortast tid på fisk. 
  • Anonym (cal)
    Postman skrev 2026-03-20 10:03:12 följande:
    Nej det funkar inte. Har ännu inte ätit någon veganmat som gett mig tillräckligt med energi och fram för allt, håller mig mätt. Äter jag veganmat blir jag superhungrig en till två timmar efter.  
    Fullt rimligt eftersom animalisk föda är och fungerar annorlunda än vegetabilisk föda.

Vi är och förblir allätare och för att svara på TS så klagar vi köttätare när våra barn får vegetarisk i skolan för att de blir inte mätta.
  • Anonym (cal)
    Anonym (Flower) skrev 2026-03-18 14:28:36 följande:

Så problemet är egentligen bristen på resurser och kvalitet, inte om maten råkar vara vegetarisk ibland. Då blir kritiken mer konstruktiv och konkret.

Sen är det inte fel att barnen lär sig äta mer vegetariskt. Det har varit alldeles för mycket kött i skolorna under för lång tid.

Jo, problemet är att det råkar vara vegetariskt ibland eftersom ungarna inte blir mätta.

Jag tror inte du förstår hur skadligt det är för den vegetariska kampen att skolorna påtvingar ungar detta.

Lika populärt efteråt som vuxen som kaviar-inbakad fisk i ugn.
  • Postman
    Anonym (Köttätare) skrev 2026-03-20 12:32:00 följande:
    Äter jag tex en sallad från en salladsbar till lunch (med lite kött, nudlar och en massa grönsaker) så är jag garanterat hungrig innan jag går från jobbet. Därmed så går jag och handlar hungrig och det åker ner en massa onödiga saker i min varukorg och inte bara det jag tänkt mig. 

Äter jag medhavd lunch bestående av i huvudsak tex ris, sås och kyckling, så är jag inte hungrig när jag åker från jobbet, jag håller mig ifrån att spontanhandla och tar bara det jag faktiskt behöver. 

Det är även skillnad på mättnadskänsla och hur länge den håller sig beroende på om proteinet är nöt, gris, fågel eller fisk. Där håller jag mig mätt kortast tid på fisk. 
    Precis så, instämmer helt.
    Anonym (cal) skrev 2026-03-20 12:34:22 följande:
    Fullt rimligt eftersom animalisk föda är och fungerar annorlunda än vegetabilisk föda.

Vi är och förblir allätare och för att svara på TS så klagar vi köttätare när våra barn får vegetarisk i skolan för att de blir inte mätta.
    Ja ska man bara äta vego så får man kanske ha ett helt annat upplägg över dagen, känns som man då får äta typ varannan timme eller nåt för att hålla sig mätt. 
  • Anonym (Mimmi)
    Postman skrev 2026-03-20 18:47:52 följande:
    Precis så, instämmer helt.
    Anonym (cal) skrev 2026-03-20 12:34:22 följande:

Ja ska man bara äta vego så får man kanske ha ett helt annat upplägg över dagen, känns som man då får äta typ varannan timme eller nåt för att hålla sig mätt. 
    Det är en vanesak.
    Förr åt jag på tallrik, sedan bantade jag ner portionen till en assiett. I början kändes det lite, men jag vande mig snabbt.
    Nu orkar jag inte en hel tallrik mat, oavsett vad det är på tallriken. (Läs mat, inte endast sallad och tomater.)

Energi får du, förnekar du det så lurar du dig själv.
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-21 12:57:38 följande:
    Det är en vanesak.
    Förr åt jag på tallrik, sedan bantade jag ner portionen till en assiett. I början kändes det lite, men jag vande mig snabbt.
    Nu orkar jag inte en hel tallrik mat, oavsett vad det är på tallriken. (Läs mat, inte endast sallad och tomater.)

Låter ju lite anorektiskt...
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (kattan) skrev 2026-03-21 13:06:57 följande:
    Låter ju lite anorektiskt...
    Nej då, inte alls.
    Jag mår bättre av små portioner, min mage blir så uppblåst annars.
    Äter hellre lite oftare och mindre per måltid.

Det blir samma energimängd fast fördelat på fler tillfällen bara.
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-21 13:32:16 följande:
    Nej då, inte alls.

Äter man rätt mat blir magen inte uppblåst
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (kattan) skrev 2026-03-23 13:33:04 följande:
    Äter man rätt mat blir magen inte uppblåst
    Jag vet inte vem "man" är men jag vet att för stora portioner gör mig uppblåst. Oavsett vad maten består av.

Eller vet du bättre än jag hur min kropp reagerar och fungerar?
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-23 16:14:33 följande:
    Jag vet inte vem "man" är men jag vet att för stora portioner gör mig uppblåst. Oavsett vad maten består av.

Man som folk överlag. Äter man rätt mat, blir portionerna automatiskt inte så stora och man är mätt längre. Ät kött, ägg och smör. Du blir mätt fort, magen håller sig platt och du är mätt i timtal, du får dessutom i dig allt du behöver. Människor är inte flyktdjur som behöver beta 22 timmar om dygnet, det räcker att äta 1-2 ggr per dag och gärna fasta 24-48 timmar i veckan. Så som naturen avsåg.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (kattan) skrev 2026-03-24 11:36:52 följande:
    Man som folk överlag. Äter man rätt mat, blir portionerna automatiskt inte så stora och man är mätt längre. Ät kött, ägg och smör. Du blir mätt fort, magen håller sig platt och du är mätt i timtal, du får dessutom i dig allt du behöver. Människor är inte flyktdjur som behöver beta 22 timmar om dygnet, det räcker att äta 1-2 ggr per dag och gärna fasta 24-48 timmar i veckan. Så som naturen avsåg.
    Ok, jaja jag har inget mer att tillägga.
    Jag fungerar som jag beskrivit, sen får du tro vad du vill.
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-24 11:45:29 följande:
    Det är ingen tro, det är biologi
  • Anonym (Reaktion)

Det kanske helt enkelt är en reaktion på att främst veganer inte vill tillåta köttätande människor att äta kött. En köttätare ses av veganer som onsskefulla mördare, trots att människor ätit kött från djur i alla tider och djur äter andra djur.

Låt köttätare få äta kött utan att moralisera över oss, så kanske vi slutar bry oss om er.

• Anonym (Fideli)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-21 13:32:16 följande:
    Nej då, inte alls.

Jag fungerar som du.
    Har fått samma mässande någon gång, likt det som "kattan" skriver här.

Vad de inte verkar förstå är att människor fungerar olika.
    Det är inget att bry sig om, deras okunskap får stå för dem.
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-24 11:45:29 följande:
    Bra skrivet.
    Lika bra att avsluta istället för att stånga pannan blodig pga någon som ändå står fast vid sin åsikt. Eller inbillning snarare.

Vi är fler som är levande bevis för hur fel "kattan" faktiskt har.

Till "kattan" vill jag bara säga en sak.
    Du får gärna kommentara detta om du känner att du måste, dock kommer jag inte att replikera.
    Jag gör som "Mimmi" här ovan, väljer bort att diskutera självklara saker.

Var och en äter hur och vad man känner att man mår bäst av.
    Inte mer än så faktiskt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Fideli) skrev 2026-03-24 17:45:06 följande:

Jag fungerar som du.
    Har fått samma mässande någon gång, likt det som "kattan" skriver här.

Vad de inte verkar förstå är att människor fungerar olika.
    Det är inget att bry sig om, deras okunskap får stå för dem.Bra skrivet.
    Lika bra att avsluta istället för att stånga pannan blodig pga någon som ändå står fast vid sin åsikt. Eller inbillning snarare.

Vi är fler som är levande bevis för hur fel "kattan" faktiskt har.

Till "kattan" vill jag bara säga en sak.
    Du får gärna kommentara detta om du känner att du måste, dock kommer jag inte att replikera.
    Jag gör som "Mimmi" här ovan, väljer bort att diskutera självklara saker.

Var och en äter hur och vad man känner att man mår bäst av.
    Inte mer än så faktiskt.
    Haha, ja visst är det märkligt att en annan person "vet" bättre än jag själv om hur min kropp fungerar!
  • Postman
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-21 12:57:38 följande:
    Det är en vanesak.

Tveksam till att det är en vanesak. Dessutom är jag man och du kvinna, våra kroppar både förbränner och fungerar lite olika. Kan du äta så lite så grattis, för mig fungerar det inte lika bra. 
Svar på tråden Kräsna, gnälliga köttätare