-
-
Svar på tråden Vuxna bonusbarn och sambos ex
-
Har en sambo sedan 2,5 år tillbaka, som är skild sedan 8 år. Själv är jag också skild men sedan lite längre tid tillbaka. Vi har båda två vuxna barn.Bonusfamilj skrev 2026-03-18 18:38:51 följande:Vuxna bonusbarn och sambos ex
Hans två vuxna barn har svårt att ta till sig att vi inte alltid vill träffa min sambos ex vid alla möjliga tillfällen.
Självklart ses vi när barnbarnen fyller år, har skolavslutningar, spelar fotbollsmatcher etc. Men vid jul, övriga helger och semestrar tycker vi inte att vi behöver sammanstråla utan de vuxna barnen bör kunna planera in med respektive. Detta gäller ju då både mina och hans barn.
Det senaste var när vi hyrde en stuga i fjällen tillsammans med en av hans barn med familj och de helt sonika hade bjudit in sambons ex med kompis (kk?) till stugan en dag. Detta fick vi bara tugga i oss... (och ja de kan absolut vara trevliga men iinte alltid... och vi fick inte välja...).
Sambon äger ensam en fritidsfastighet efter skilsmässan och barnen är givetvis varmt välkomna dit både när vi är där och annars också. Vi båda står för driftskostnaderna tillsammans och vi är de som gör allt jobbet där ute både på våren, sommaren och inför hösten.Nu har båda hans barn fått för sig att de utan vidare kan bjuda med sin mamma, dvs sambons ex till hans stuga. För hon har ju alltid varit där under deras barndom och varför skulle hon inte få vara där nu.... Min sambo har sagt ifrån men det som stör mig är att de inte verkar förstå att det känns.
jättekonstigt för mig (oss) att hon skulle vara i stugan som vi har lagt ner tid och arbete på att göra så som vi vill ha. Hon har faktiskt inget i "vårt hem" att göra om vi inte väljer att bjuda in henne. -
Låter som att både de vuxna barnen och deras mamma är dysfunktionella och/eller gränslösa. Jag är mest förvånad över mamman, tycker hon inte att det är konstigt att barnen bjuder in henne till andra personers stuga? Tycker hon att det är okej att först skilja sig och skaffa nya partners men ändå ha kvar ett familjeliv med exet?
Det enda att göra är att din sambo måste bli tydligare mot mamman, att han förklarar för henne vad en skilsmässa innebär. -
Nästa gång hon kommer oinbjuden av er får ni be henne vända i dörren. Kanske barnen kan inse ni menar allvar då och inte fortsätta bjuda henne på eget bevåg till någon annans hem.
-
Ja det låter konstigt, har de umgåtts mer innan du kom in i bilden? Men ni får väl säga ifrån tydligare, både till de vuxna barnen och till exet? Om de inte fattar själva så får man ju vara mer tydlig.Bonusfamilj skrev 2026-03-18 18:39:59 följande:Har en sambo sedan 2,5 år tillbaka, som är skild sedan 8 år. Själv är jag också skild men sedan lite längre tid tillbaka. Vi har båda två vuxna barn.
Hans två vuxna barn har svårt att ta till sig att vi inte alltid vill träffa min sambos ex vid alla möjliga tillfällen.
Självklart ses vi när barnbarnen fyller år, har skolavslutningar, spelar fotbollsmatcher etc. Men vid jul, övriga helger och semestrar tycker vi inte att vi behöver sammanstråla utan de vuxna barnen bör kunna planera in med respektive. Detta gäller ju då både mina och hans barn.
Det senaste var när vi hyrde en stuga i fjällen tillsammans med en av hans barn med familj och de helt sonika hade bjudit in sambons ex med kompis (kk?) till stugan en dag. Detta fick vi bara tugga i oss... (och ja de kan absolut vara trevliga men iinte alltid... och vi fick inte välja...).
Sambon äger ensam en fritidsfastighet efter skilsmässan och barnen är givetvis varmt välkomna dit både när vi är där och annars också. Vi båda står för driftskostnaderna tillsammans och vi är de som gör allt jobbet där ute både på våren, sommaren och inför hösten.Nu har båda hans barn fått för sig att de utan vidare kan bjuda med sin mamma, dvs sambons ex till hans stuga. För hon har ju alltid varit där under deras barndom och varför skulle hon inte få vara där nu.... Min sambo har sagt ifrån men det som stör mig är att de inte verkar förstå att det känns.
jättekonstigt för mig (oss) att hon skulle vara i stugan som vi har lagt ner tid och arbete på att göra så som vi vill ha. Hon har faktiskt inget i "vårt hem" att göra om vi inte väljer att bjuda in henne.
-
Hur har de umgåtts då innan du kom in i bilden? Din sambo och hans ex måste ju haft ett antal år som åtskilda innan och deras gränser mot varandra borde ju så att säga varit satta redan. Om han varit ok med att hon är i fritidshuset är det nog svårt att ändra nu?
-
Varför skulle det vara svårt att ändra? Man säger att det fungerar inte längre eller att man inte vill det längre, och då får exet acceptera det. Saker är inte skrivna i sten, de kan ändras.Anonym (Gränser) skrev 2026-03-19 09:35:38 följande:Hur har de umgåtts då innan du kom in i bilden? Din sambo och hans ex måste ju haft ett antal år som åtskilda innan och deras gränser mot varandra borde ju så att säga varit satta redan. Om han varit ok med att hon är i fritidshuset är det nog svårt att ändra nu?
Det enklaste är att man begär in alla nycklar till sommarhuset. Då kan ingen annan komma och gå som de vill. -
Tja, svårt och svårt, men det kan ju leda till konflikter? Ta in nycklar hjälper ju knappast. Det är ju de vuxna barnen som tagit med sin mamma dit när de varit där. Tänker att om de gjort så i många år så kan det uppstå konflikter om pappan säger nej. Tänker i alla fall att det är intressant om TS återkopplar hur de gjorde innan hon kom in i bilden.Anonym (Mia) skrev 2026-03-19 09:52:30 följande:Varför skulle det vara svårt att ändra? Man säger att det fungerar inte längre eller att man inte vill det längre, och då får exet acceptera det. Saker är inte skrivna i sten, de kan ändras.
Det enklaste är att man begär in alla nycklar till sommarhuset. Då kan ingen annan komma och gå som de vill.