• Anonym (K)

Vilket namn har ni en negativ koppling till?

Jag är nyfiken på vilket namn ni associerar med något negativt? Jag får ett obehag inombords av att höra namnet Sara (ber om ursäkt om du som läser detta heter Sara). Det beror på att jag blivit väldigt illa behandlad av två olika personer vid namn Sara. Självklart finns det bra personer som heter Sara, men för mig kommer i alla fall just det namnet alltid vara associerat med negativa erfarenheter. 

• Svar på tråden Vilket namn har ni en negativ koppling till?
  • Anonym (Aze)

Ulrik! Låter ju som en halssjukdom.

• Anonym (Bianca)
    Anonym (Aze) skrev 2026-03-24 01:50:42 följande:

Ulrik! Låter ju som en halssjukdom.

Jag kopplar alltid Ulrik och Ulrika, fast mest Ulrik, till får. Ull-rik liksom. Perfekt namn på en bagge😆
  • Anonym (Mattias)

Även Torkel, fattar inte ens hur föräldrar kunde döpa sina barn till det förr, eftersom det låter ungefär som "Torkel torkar sig i röven".

• Anonym (Bianca)
    Anonym (Mattias) skrev 2026-03-25 12:02:35 följande:

Även Torkel, fattar inte ens hur föräldrar kunde döpa sina barn till det förr, eftersom det låter ungefär som "Torkel torkar sig i röven".

"Torkel sig i röven" räcker

Eller Torkel Snorkel passar fint på en dryg Torkel.

Låter som ett företag för pappershanddukar till sjukhus och skolor. Kanske finns det företaget i verkligheten till och med?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Bianca) skrev 2026-03-24 07:27:14 följande:
    Jag kopplar alltid Ulrik och Ulrika, fast mest Ulrik, till får. Ull-rik liksom. Perfekt namn på en bagge😆
    Av någon anledning har samtliga Ulrika jag har träffat varit extremt otrevliga människor, och den enda Ulrik jag känt var inge' rolig han heller. Typisk douchebag. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Lemmy Kilmister) skrev 2026-03-23 23:09:20 följande:

För att göra en lång historia kort. Louise och Bianca. Det var namnet på tjejen jag var ihop i 3,5 år. 2 veckor efter jag friade till henne uppdagades det att hennes bekräftelsebehov även inkluderade intimt umgänge med andra killar under tjejkvällarna på stan med väninnorna som täckte upp för henne. Hon knullade runt med andra ord. Jag hade förvisso haft mina vaga misstankar, men det kom ändå som en chock och sedan dess får jag syrasmak i munnen när jag hör det namnet...... 
    Bianca för att en av väninnorna som skyddade och försvarade henne hette så. Ingrosso har inget med detta att göra även jag inte har några högre tankar om henne heller....

Jag gillar Louise, det är ett högklassigt namn, och jag har inga särskilda erfarenheter av det från IRL - varken dåliga eller bra. 

Bianca hör inte hemma i Sverige. Det är alldeles för italienskt (Ingrosso heter ju så för att hennes pappa är italienare, så det är inte så konstigt). Italienska namn funkar, enligt mig, bara i Sverige om de har varit med sedan romartiden, för då tillhör de hela Europa: Julia, Junia, Claudia, Flavia, Livia...
  • Anonym (Bianca)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-25 21:01:50 följande:
    Av någon anledning har samtliga Ulrika jag har träffat varit extremt otrevliga människor, och den enda Ulrik jag känt var inge' rolig han heller. Typisk douchebag. 
    Jag har också känt en riktigt dryg Ulrika! Alltså verkligen, hon hade något kraftigt problem med de flesta människor och kom alltid i konflikt.
    Har träffat trevliga Ulrikor också, det är den väldigt otrevliga som jag haft mest att göra med.
  • Anonym (Bianca)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-25 21:04:42 följande:
    Jag gillar Louise, det är ett högklassigt namn, och jag har inga särskilda erfarenheter av det från IRL - varken dåliga eller bra. 

Bianca hör inte hemma i Sverige. Det är alldeles för italienskt (Ingrosso heter ju så för att hennes pappa är italienare, så det är inte så konstigt). Italienska namn funkar, enligt mig, bara i Sverige om de har varit med sedan romartiden, för då tillhör de hela Europa: Julia, Junia, Claudia, Flavia, Livia...
    Flavia är varken särskilt vackert eller känns vidare svenskt. Aldrig träffat någon som heter så faktiskt.
    Smaken är verkligen som baken.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Bianca) skrev 2026-03-25 22:50:56 följande:
    Flavia är varken särskilt vackert eller känns vidare svenskt. Aldrig träffat någon som heter så faktiskt.
    Smaken är verkligen som baken.
    Det förekommer dock i en del andra europeiska länder, Storbritannien och Tyskland bland annat. Och prinsessan i Fången på Zenda (känd ungdomsroman som filmatiserats flera gånger) hette också Flavia! Hon hade rött hår och vit hy och var mycket vacker! :)

Tror jag ska lobba för det om min dotter får en dotter! Både hon och jag har romerska namn, så då är det kul om nästa får det också! :)
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Höken Frök) skrev 2026-03-23 20:47:26 följande:
    Ja det är jobbigt att hålla masken och vara positiv när någon berättar om värsta WT-namnet de har snickrat ihop, eller det värsta gubbnamn man  nånsin hört.

"NouwaLin, ja det låter ju bara lite som preventivmedlet Nuvaring så det ska nog gå bra."

"Jaha, Gösta-John heter er lille son alltså, ja det lär han nog bli ensam om i alla fall..."

Jösses.
    Min son heter John och min mamma tyckte det var ett gubbnamn, hon gillade det inte alls först😅 Han är faktiskt döpt efter en gubbe (min gammelfarfar). 

Men ja , jag håller med dig om ?hitte-på / WT-namn?, det är verkligen inte my cup of tea. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-25 23:13:14 följande:
    Det förekommer dock i en del andra europeiska länder, Storbritannien och Tyskland bland annat. Och prinsessan i Fången på Zenda (känd ungdomsroman som filmatiserats flera gånger) hette också Flavia! Hon hade rött hår och vit hy och var mycket vacker! :)

Tror jag ska lobba för det om min dotter får en dotter! Både hon och jag har romerska namn, så då är det kul om nästa får det också! :)
    Min grannes flickvän hette det, jag var bara kanske 5 år gammal då men minns att hon var jättesnäll och gjorde någon fin frisyr på mig :) Så inga negativa assosiationer till det iallafall. Hon var från Brasilien. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (JJ) skrev 2026-03-26 01:24:34 följande:
    Min grannes flickvän hette det, jag var bara kanske 5 år gammal då men minns att hon var jättesnäll och gjorde någon fin frisyr på mig :) Så inga negativa assosiationer till det iallafall. Hon var från Brasilien. 
    Ja, Flavia är romerskt och har levt kvar i de latinspråkiga länderna, i Brasilien portugisiska.

Jag tycker att det är ett underbart namn: ovanligt, nästan unikt i Sverige, men absolut inte konstigt eller trashigt, då det kommer från en av de gamla kulturerna och har funnits som namn i tusentals år. 

När Drottning Silvia är borta tror jag att Silvia kommer att bli poppis. Nästan ingen vågar så länge som hon lever, men när hon är död blir det ett historiskt namn, som andra drottningnamn.
  • Anonym (Bianca)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-25 23:13:14 följande:

Jag tänker mer på spanjorskor när jag tänker på Flavia av någon anledning. Eller latinamerikanskor.

Ja du får lobba för Flavia. Positivt att det inte är så vanligt :)

Mitt namn har tydligen grekiskt ursprung. Fast skulle inte tro att en enda grek heter så :D Gammalt skandinaviskt smeknamn av grekiskt namn mer.
Svar på tråden Vilket namn har ni en negativ koppling till?