Anonym (Naturligt) skrev 2026-03-18 23:51:41 följande:
För det första är det lång tid till september, mycket hinner hända på 5 månader :) Bland annnat kommer ditt barn vara över ett år.
Jag har ammat 2 barn och den ena sluta själv runt 10 månader, helt plötsligt sov han en natt utan att amma och sedan glömde han bort det. Jag tror inte ens jag hade någon mjölk de sista dagarna utan han vaknade å natten för att tutta och som sagt när hab slutade vakna så slutade jag amma. Han hade napp istället.
Den andra sonen fasade jag ut amningen runt 11 månader för jag skulle börja jobba när han fyllde ett. Det var inga problem som jag minns det, men hade lite mjölk kvar i slutet som spände lite i brösten innan det gick över.
Jag vet att vissa ammar länge och vissa ammar på kvällen bara. Din kropp kommer anpassa sig, så vill du fortsätta amma på kvällen så kommer du producera så mycket mjölk som går åt. Det kan ömma i brösten när man drar ner på amningen så rekommenderar att du inte gör det för fort. Varma duschar då brösten får tömma det värsta trycket rekommenderar jag.
Sedan började vi introducera gröt och välling där runt 6-8 månader. Båda barnen har vägrat välling i början men efter en vecka eller två har det gått. Och får de i sig välling brukar de sova på det också.
Det rekommenderas väl bara att man helammar till 6 månader fortfarande, sedan kan man väl börja fasa ut det om man vill? Osöker på rekommendationerna idag. Är lite osäker på vad det är du vill ha tips om, vill du amma längre än ett år och vill få tips på hur du får till det? Eller vill du ha tips på hur du kan ta bort amningen? Eftersom ditt barn är över ett år i september så kan de vara så att hen helt enkelt tappat intresset själv tills dess så det löser sig. En väninna ville amma sitt barn länge men dottern där ville inte längre än typ 14 månader, så de kan ha egna starka viljor också att anpassa sig efter.
WHO rekommenderar att man ammar helt i 6 månader och delvis i minst 2 år faktiskt. Men det är kanske viktigare i länder där det inte alltid finns rent vatten eller tillräckligt med mat. Och alla gör ju som de vill såklart.
Jag har ammat mina barn ganska länge. Första i ett år (men började ge mat också runt 6 månader och välling runt 7-8 månader, hon älskade välling). Andra i 3 år , hon fick lite ersättning och välling runt 5-6 månader när jag hade lite mindre mjölk pga sjukdom men gillade aldrig välling så mycket , sen fick jag mer mjölk igen och det var bara mat och amning. Tredje 2,5 år ungefär (en bit in i graviditeten med fjärde) , han började också äta runt 6 månader och då försökte jag med välling också men han gillade inte det. Fjärde är 13 månader nu och äter mat sen hon var 6-7 månader men ammar fortfarande mycket också , ingen ersättning eller välling.
För mig har det gått bra att amma även när barnen började på förskolan och jag började jobba. Då ammade jag ju mest på kvällar och nätter. Men känner man att man hellre vill sluta så går ju det också. Gillar barnet välling så är det nog bra att ge på kvällen istället för amning. Ett tips kanske också kan vara att pappa eller någon annan (typ mormor eller farmor) tar några nattningar precis när man ska sluta.