• Väldigtfrågvis

Sjukanmälningar på jobbet

Ringde nyss och sjukanmälde mig för fjärde gången på jobbet. Jag började arbeta på en stor låg-mellanstadie skola som elevassistent i början av oktober och har lyckats samla på mig 9-10 sjukdagar sammanlagt.

Är det normalt eller kommer in arbetsgivare börja misstänka att jag anmäler mig i onödan? Vilket jag absolut inte gör. Jag brukar försöka pusha igenom några dagar i hopp om att det ska börja lätta men det slutar oftast med att sjukdomen sitter kvar längre så då ger jag upp och sjukanmäler mig.

Kan vara värt att nämna att det är min första gång som anställd på skola och har hört att det tar ett tag för immunförsvaret att hinna vänja sig med alla sjukdomar. 

• Svar på tråden Sjukanmälningar på jobbet
  • Anonym (Ellen)

Om du verkligen är sjuk så normalt sett inte. Det är okej att vara frånvarande pga sjukdom. Men arbetsgivaren har ett omfattande ansvar för hälsan hos medarbetarna så det kan hända att vid 6e tillfället så är din chef skyldig att ha ett omtankessamtal (kan heta olika i olika organisationer). 
    Bara för att kolla läget. 

Det kan ju vara så att du har tex migrän och är borta regelbundet pga det. Då kan det vara bra att känna till. Eller du har ett alkoholmissbruk som gör att du ofta är borta just i början av veckan. Eller så är det bara en slump att du blivit förkyld många gånger på kort tid. Så ta det inte som ett påhopp eller personligt, detta är ofta styrt av lagar och avtal och initialt av omsorg.
    Men för den som HAR problematik kring frånvaron kan det förstås vara ett bra läge att ta upp det och framför allt få hjälp.

• Anonym (Hej)

Du ska givetvis själv nu kontakta din arbetsgivare och förklara att du känner en oro utifrån att du varit sjuk ofta. Då förstår arbetsgivaren att du är ärlig med din sjukanmälan.

• Anonym (Lågstadielärare)

Det är inte onormalt mycket för en nyanställd.

• Anonym (d)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-03-19 08:19:41 följande:

Om du verkligen är sjuk så normalt sett inte. Det är okej att vara frånvarande pga sjukdom. Men arbetsgivaren har ett omfattande ansvar för hälsan hos medarbetarna så det kan hända att vid 6e tillfället så är din chef skyldig att ha ett omtankessamtal (kan heta olika i olika organisationer). 
    Bara för att kolla läget. 

Det kan ju vara så att du har tex migrän och är borta regelbundet pga det. Då kan det vara bra att känna till. Eller du har ett alkoholmissbruk som gör att du ofta är borta just i början av veckan. Eller så är det bara en slump att du blivit förkyld många gånger på kort tid. Så ta det inte som ett påhopp eller personligt, detta är ofta styrt av lagar och avtal och initialt av omsorg.
    Men för den som HAR problematik kring frånvaron kan det förstås vara ett bra läge att ta upp det och framför allt få hjälp.

Det kan inte bara hända, det är lag på detta.
    Det är sjätte tillfället inom en tolvmånadersperiod som gäller.

Men såklart kan ag agera tidigare vid onormalt hög frånvaro. Dock kräver inte lagen det innan.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (d) skrev 2026-03-20 05:07:30 följande:

Men såklart kan ag agera tidigare vid onormalt hög frånvaro. Dock kräver inte lagen det innan.
    Det är inte längre lag men däremot praxis. Så därav att det "kan" hända. Alla AG är inte jätteduktiga på att följa regler heller ¨även om offentlig sektor brukar vara helt okej i det avseendet.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (d) skrev 2026-03-20 05:07:30 följande:

Jobbar statligt.

Vi har regeln max 3 sjukskrivingar per 6 månader.

( Undantag för sjukskriven av läkare tex brytit benet )

Vid mer än 3 st per 6 månader blir det samtal på Previa
Svar på tråden Sjukanmälningar på jobbet