• Anonym (Preklimakteriekärring)

Uvi-känning och känsla av inkontinens innan mens

Sen en tid tillbaka drabbas jag av UVI-känningar innan mens. Det sker inte varje mens, men ganska ofta. Förutom att vara konstant kissnödig, känns det ibland också som att jag ska kissa på mig. Jag var ute och sprang för några dagar sen och fick stanna till i en uppförsbacke, för det kändes verkligen som att något skulle komma. 

När mensen sen kommer, försvinner känslan och allt är normalt igen. Vanligen har jag inga tendenser till att kissa på mig och jag har starkt och bra knip. 

Jag rådfrågade gynekologen som hälsade att det var åldern och så var det inte mer med det. Jag är 41, så jag förstår så klart att det händer saker i kroppen, men det är oerhört jobbigt att gå runt kissnödig och att det känns som om det ska komma i trosan när jag rör mig. 

Har någon annan så här vid mens (och ibland vid ägglossning ska tilläggas)? Har ni fått någon hjälp? Har ni hittat bra lösningar?

• Svar på tråden Uvi-känning och känsla av inkontinens innan mens
  • Anonym (Värre för varje år)

Började med att samla på mig vätska vid ägglossningen när jag var runt 37-38.
    Skit drygt!

Anonym (Värre för varje år) skrev 2026-03-19 11:42:32 följande:

Började med att samla på mig vätska vid ägglossningen när jag var runt 37-38.
    Skit drygt!

Ja! Byxorna är trånga, till och med ringen sitter åt. Sen försvinner det när mensen kommer. Sjukt jobbigt. 
  • Anonym (Värre för varje år)
    Anonym (Preklimakteriekärring) skrev 2026-03-19 11:46:31 följande:
    Ja! Byxorna är trånga, till och med ringen sitter åt. Sen försvinner det när mensen kommer. Sjukt jobbigt. 
    Plus att man måste kissa 15 gånger i kvarten!!
  • Anonym (Maria)

Inte innan mens direkt men jag kan känna så ibland efter min senaste graviditet (fick barn för ett år sen). Födde med kejsarsnitt kan jag ju tillägga , det var mitt fjärde barn och tredje kejsarsnitt. Jag ammar också mycket fortfarande och har tydligen torra slemhinnor på grund av det så tänkte att det kanske är det som är problemet. En fysioterapeut som jag var hos tyckte att jag skulle ta lokalt östrogen (Ovesterin) men är lite rädd att ta det när jag ammar. 
    Jag är 38. 

Hur menar din gynekolog att åldern påverkar? Svagare muskler i bäckenbotten? Eller torrare / skörare slemhinnor? Är inte 41 förresten lite tidigt för att vara i förklimakteriet, iallafall för de flesta? Är du säker på att du är det? 

Anonym (Maria) skrev 2026-03-19 11:58:31 följande:

Inte innan mens direkt men jag kan känna så ibland efter min senaste graviditet (fick barn för ett år sen). Födde med kejsarsnitt kan jag ju tillägga , det var mitt fjärde barn och tredje kejsarsnitt. Jag ammar också mycket fortfarande och har tydligen torra slemhinnor på grund av det så tänkte att det kanske är det som är problemet. En fysioterapeut som jag var hos tyckte att jag skulle ta lokalt östrogen (Ovesterin) men är lite rädd att ta det när jag ammar. 
    Jag är 38. 

Hur menar din gynekolog att åldern påverkar? Svagare muskler i bäckenbotten? Eller torrare / skörare slemhinnor? Är inte 41 förresten lite tidigt för att vara i förklimakteriet, iallafall för de flesta? Är du säker på att du är det? 

Hon menade att det var östrogenbristen som orsakade det. Det är ju inte så varje månad, utan svänger hejvilt. 

Jag kan så klart inte vara säker, men jag har vissa tecken på det. Jag svettas om nätterna innan mens under vissa cykler, blir extremt stressad i kroppen med hög puls veckan innan mens andra cykler och är helt borta i huvudet vissa cykler. VC tyckte att jag nog bara var stressad, medan gyn öppnade för att hormonförändringar kan komma tidigare än man tror. 
Svar på tråden Uvi-känning och känsla av inkontinens innan mens