-
Det hände en sak igår som har fått min hjärna att snurra.Jag berättade för min sambo om en upplevelse jag var med om.Då sa hon: "Du får inte bli sur nu för det här betyder ingenting...och så berättade hon om att för någon månad sedan var ute och promenerade med en manlig vän (singelman som ser bra ut i samma ålder som henne) så hade han bett henne hoppa upp på ryggen på honom och han hade burit henne mest för skojs skull enligt henne och detta hade ett sammanhang till platsen där jag var med om min upplevelse.Hon brukar då och då ta promenader med honom. Han är bra att prata med tycker hon och han ger henne massor av bra råd. En del saker kan vara sånt jag sagt till henne tidigare. Men när han säger det blir det som en sanning och hans råd är så bra. Han jobbar som bilmekaniker och hon åker till verkstaden där han jobbar efter stängningsdags och han hjälper henne alltid gratis när hon får problem med sin bil.Jag har aldrig fått träffa honom. Bara sett några bilder på FB och Insta. Senaste gången hon hade problem med bilen berättade han för henne om hur dålig jag är eftersom jag är så dålig på bilar. Hon trodde på honom och vi hade där en liten kris i vårt förhållande.Han är väldigt aktiv med att gilla eller ge ett hjärta på saker hon lägger upp på sociala medier.Jag tog upp med henne igår kväll om något mer hänt med denna killen som jag borde veta om. Men hon sa att så inte var fallet och att hon älskar mig vår kärlek är så speciell osv. Men detta har gnagt i mig sedan hon berättade att det förekommer fysisk kontakt mellan dem. Jag har inte sett hennes vänskap med honom som något hot eller problem tidigare. Men har nu börjat tvivla och bara väntar på nästa sak som slinker ur henne kring denna man. Överreagerar jag eller bör jag vara orolig? Ska jag bara släppa detta och fortsätta lita på henne? -
Svar på tråden Är jag svartsjuk eller blind?
-
TS, i tjejens ögon framstår du, genom att lojt acceptera hennes beteende, som svag. Hon respekterar dig därmed inte. Och hennes andre pojkvän(!) tycker säkerligen detsamma. Antagligen skrattar han bakom din rygg över hur godtrogen och accepterande du är.
-
Bevis på vad, hon umgås med en manlig kompis.?Ascendere skrev 2026-03-19 16:39:55 följande:Varför i all världen ska TS slösa tid och energi på att leka någon sorts privatdetektiv och leta "bevis"?
Han har redan all information han behöver, att agera som ett psykfall kommer knappast hjälpa honom att jobba bort sina problematiska mönster.
Han är inte ett psykfall för att han tar reda på om det är något mer än bara umgås
Säg det till dom som trodde allt var ok och visade sig inte vara det..
Jag tycker "vännen" är lite udda. -
Hon har redan berättat mer än tillräckligt om sig själv för att en sund person ska inse att hon inte är en person man vill ha en seriös relation med.Noname00 skrev 2026-03-20 10:34:58 följande:Bevis på vad, hon umgås med en manlig kompis.?
Han är inte ett psykfall för att han tar reda på om det är något mer än bara umgås
Säg det till dom som trodde allt var ok och visade sig inte vara det..
Jag tycker "vännen" är lite udda. -
Bara för att få lite mer kontext...
I vilken ålder (-ish) är du och din sambo?
Hur länge har ni varit i en relation?
Hur ser er relation ut i övrigt? Har ni ett socialt umgänge med vänner?
Den här "bilmekaniker-vännen"? Är det en ny vänskap eller en tidigare barndomsvän/familjevän..? Eller hur har deras vänskap uppstått?
Som sagt, jag tycker att det låter som att din sambo måhända är lite "gränslös" i sitt kompisumgänge, och att hon måhända är lite bekräftelsekåt och klängig när det gäller manliga vänner, manliga ex-kollegor you name it.
Att hon är öppen med detta är väl förvisso bra, eller iaf bättre än att hon skulle smyga och smussla med det. Men hon verkar inte direkt vara den reflekterande typen...
Var finns respekten och integriteten, kan man undra... -
TS!
Jag tror tyvärr också att du blir bedragen av denna kvinna. Hon leker med er båda två män tror jag. Gratis bildervice och 8 timmars häng, med mera inklusive hon blir beundrad och badar i bekräftelse , sen kommer du och ger henne hjälp med något annat, bekräftelse och beundran. Sluta ge henne det. Låt henne stå till svars för att det är elakt att prata illa om dig, oavsett om det kommer från henne eller den andre "vännen".
Låt henne få veta att du är ingen man som hon kan driva med och spela dubbelt med. Låt henne få ta ansvar över sina handlingar gentemot dig. Ställ krav. Säg ifrån. Sluta se henne som en kvinna som "ser mycket bra ut" för om du bara ser hennes utseende och skönhet, så kan jag garantera dig att du också blir utnyttjad med tanke på hur du beskriver hennes beteende. Både du och "vännen" blir garanterat utnyttjade i olika syften. Tyvärr. Förlåt om jag låter hård. Men jag vet något om hur manipulerade människors beteende verkligen kan få en att tro att man är både "speciell" och deras "allt". Att kärleken vi har är speciell" eller kanske säger " vi mot världen" alla dessa tomma ord som denna personlighetstyp kan svänga sig med. Egentligen menar dom ingenting. Allt är spel. För att läsa in dig. För att manipulera dig. Du ska hjälpa och göra tjänster.
TS! Vad du än gör nu. Så anklaga INTE dig själv för att du är dålig eller att du inte märkt något. Du är troligtvis som jag, och många andra människor: tror på det man hör, litar på andra människors ord. Det är sund inställning. Något man ska fortsötta göra. Dock ger livet en ibland tuffa erfarenheter och "bakläxor". Att allt inte är som.man tror. Särskilt inte när det kommer till vissa personlighetstyper som gärna söker snabba kickar, bekräftelse och uppmärksamhet. Utan att mena någonting alls. Som kanske även ser sig själv som jordens mittpunkt i alla sammanhang.
Jag råder dig att tänka pä dig själv TS. Dina behov. Säg ifrån till den här kvinnan och kräv respekt. Sen vill jag även säga att det finns andra bra kvinnor därute. Som inte lever parallelt, som inte ljuger och bedrar,, som inte måste "tävla om uppmärksamhet" mellan personer (inklusive nedvärdera en person i detta fall du)
Det finns kvinnor med sunda beterndem som inte kommer att säga och göra som den som påstår att ni har en "speciell kärlek" tillsammans och ändå behandlar dig så illa som du beskriver i ditt inlähg. Tappa aldrig tron på dig själv och framförallt: du är värd bättre. Säg ifrån, hävda din rätt i relationen. Fortsätter hon så är mitt råd att lämna henne. Innan du blir för sårad och hon manipulerat sönder både dig och din hjärna. Jag tror inte du är blind TS. Kanske bara lite närsynt :) men Ts - närsynthet kan gå till klarhet en dag :) se nu till att inte anklaga dig själv. Det är svårt när sånt här händer.
Anonym (Blind?) skrev 2026-03-19 17:19:00 följande:Jag tror du är något på spåret här. Hon är nåt av en "uppmärksamhetstorsk". Men det är jag som har blundat och tyckt bra att hon fått gratis bilservice. Blev lite misstänksam redan för någon månad sedan när han typ lade ner 8 timmar på något problem hon hade med bilen och hon var med honom hela tiden. Fy fan vad blåst, förbannad och lättlurad jag känner mig :( -
Jag såg bra ut när jag var yngre och det är helt sjukt vad män är beredda att göra för att ställa sig in hos en då. Jag blev erbjuden både saker och tjänster i alla möjliga sammanhang.
Jag utnyttjade aldrig det även om jag hade kunnat eftersom jag tycker att det är lågt. Däremot kände jag andra snygga kvinnor som utnyttjade det till max fast de inte var intresserade av männen som servade dem.
Du skriver själv att du har överseende med hennes beteende för att hon är snygg. Tro mig, hon vet mycket väl att det funkar så.
Det är samma sak med bilmekanikern. Hon kan linda honom runt sitt lillfinger och få gratis service pga av sitt utseende.
Både du och bilmekanikern går på det här och det säger något om henne att hon utnyttjar det.
Hon behöver inte vara otrogen med honom men hon vet sitt värde. Det är hon också noga med att berätta för dig så att du inte glömmer det.
Du ser det som öppenhet från hennes sida men egentligen är det ett sätt för henne att säga att du ska vara tacksam för att hon är med dig när så många andra män står på kö.
Jag tappade respekten för män som betedde sig som självutplånande fån inför mig. Jag vet inte om hon gör det men hon är iaf snabb att utnyttja det.
Det stora problemet är att hon verkar självisk, omogen och manipulativ och det lär inte förändras i första taget.
-
Tack! Jag vet mitt värde och inte för att skryta vet jag att jag är en bra man. Jag har nog bara blivit förtrollad över ett vara tillsammans med en sådan vacker kvinna. Nu är det upp till henne att hon visar att hon förstår mitt värde och att jag fortfarande älskar henne men kommer att gå ifall det blir nå mer större tok från henne. Jag som gammal fotbollsspelare ser det som att hon nu fått gult kort. Något mer felsteg så blir det rött kort och hon försvinner ur mitt liv.Anonym (How does it feel) skrev 2026-03-20 11:57:02 följande:TS!
Jag tror tyvärr också att du blir bedragen av denna kvinna. Hon leker med er båda två män tror jag. Gratis bildervice och 8 timmars häng, med mera inklusive hon blir beundrad och badar i bekräftelse , sen kommer du och ger henne hjälp med något annat, bekräftelse och beundran. Sluta ge henne det. Låt henne stå till svars för att det är elakt att prata illa om dig, oavsett om det kommer från henne eller den andre "vännen".
Låt henne få veta att du är ingen man som hon kan driva med och spela dubbelt med. Låt henne få ta ansvar över sina handlingar gentemot dig. Ställ krav. Säg ifrån. Sluta se henne som en kvinna som "ser mycket bra ut" för om du bara ser hennes utseende och skönhet, så kan jag garantera dig att du också blir utnyttjad med tanke på hur du beskriver hennes beteende. Både du och "vännen" blir garanterat utnyttjade i olika syften. Tyvärr. Förlåt om jag låter hård. Men jag vet något om hur manipulerade människors beteende verkligen kan få en att tro att man är både "speciell" och deras "allt". Att kärleken vi har är speciell" eller kanske säger " vi mot världen" alla dessa tomma ord som denna personlighetstyp kan svänga sig med. Egentligen menar dom ingenting. Allt är spel. För att läsa in dig. För att manipulera dig. Du ska hjälpa och göra tjänster.
TS! Vad du än gör nu. Så anklaga INTE dig själv för att du är dålig eller att du inte märkt något. Du är troligtvis som jag, och många andra människor: tror på det man hör, litar på andra människors ord. Det är sund inställning. Något man ska fortsötta göra. Dock ger livet en ibland tuffa erfarenheter och "bakläxor". Att allt inte är som.man tror. Särskilt inte när det kommer till vissa personlighetstyper som gärna söker snabba kickar, bekräftelse och uppmärksamhet. Utan att mena någonting alls. Som kanske även ser sig själv som jordens mittpunkt i alla sammanhang.
Jag råder dig att tänka pä dig själv TS. Dina behov. Säg ifrån till den här kvinnan och kräv respekt. Sen vill jag även säga att det finns andra bra kvinnor därute. Som inte lever parallelt, som inte ljuger och bedrar,, som inte måste "tävla om uppmärksamhet" mellan personer (inklusive nedvärdera en person i detta fall du)
Det finns kvinnor med sunda beterndem som inte kommer att säga och göra som den som påstår att ni har en "speciell kärlek" tillsammans och ändå behandlar dig så illa som du beskriver i ditt inlähg. Tappa aldrig tron på dig själv och framförallt: du är värd bättre. Säg ifrån, hävda din rätt i relationen. Fortsätter hon så är mitt råd att lämna henne. Innan du blir för sårad och hon manipulerat sönder både dig och din hjärna. Jag tror inte du är blind TS. Kanske bara lite närsynt :) men Ts - närsynthet kan gå till klarhet en dag :) se nu till att inte anklaga dig själv. Det är svårt när sånt här händer.
-
Tror du är rätt ute här. Jag tror inte att hon är otrogen på det sätt att hon ligger med någon annan. Men hon är väldigt duktig på att ställa sig in hos män. Att hon är självisk och omogen är också något jag börjat reflekter över de senaste månaderna. Nu kan jag också lägga till manipulativ på den listan.Anonym (E) skrev 2026-03-20 13:12:39 följande:Jag såg bra ut när jag var yngre och det är helt sjukt vad män är beredda att göra för att ställa sig in hos en då. Jag blev erbjuden både saker och tjänster i alla möjliga sammanhang.
Jag utnyttjade aldrig det även om jag hade kunnat eftersom jag tycker att det är lågt. Däremot kände jag andra snygga kvinnor som utnyttjade det till max fast de inte var intresserade av männen som servade dem.
Du skriver själv att du har överseende med hennes beteende för att hon är snygg. Tro mig, hon vet mycket väl att det funkar så.
Det är samma sak med bilmekanikern. Hon kan linda honom runt sitt lillfinger och få gratis service pga av sitt utseende.
Både du och bilmekanikern går på det här och det säger något om henne att hon utnyttjar det.
Hon behöver inte vara otrogen med honom men hon vet sitt värde. Det är hon också noga med att berätta för dig så att du inte glömmer det.
Du ser det som öppenhet från hennes sida men egentligen är det ett sätt för henne att säga att du ska vara tacksam för att hon är med dig när så många andra män står på kö.
Jag tappade respekten för män som betedde sig som självutplånande fån inför mig. Jag vet inte om hon gör det men hon är iaf snabb att utnyttja det.
Det stora problemet är att hon verkar självisk, omogen och manipulativ och det lär inte förändras i första taget.
-
Klokt skrivet av dig E. Du verkar dessutom vara en person som vet vad både gränser går och hur man behandlar andra människor: empati och respekt som huvudingrediens i alla relationer. Från båda hållen.
Du skriver "Det stora problemet är att hon verkar självisk, omogen och manipulativ och det lär inte förändras i första taget" precis så! Det kan även vara så att sex kommer in i bilden. För att bekräfta och bli uppmärksammad av flera.
Dessvärre kan det även handla om en typ av personlighet som inte kommer att förändras överhuvudtaget. Dom vill inte. Kan inte. För dom saknar förmåga till äkta empati. Allt sker i eget syfte. Dom är regissörer i sina egna teaterpjäser så att säga. Dessa personer söker sällan eller aldrig hjälp för att försöka förändra sitt beteende. Det är även så att en del personligheter går inte ens att "bota".
Anonym (E) skrev 2026-03-20 13:12:39 följande:Jag såg bra ut när jag var yngre och det är helt sjukt vad män är beredda att göra för att ställa sig in hos en då. Jag blev erbjuden både saker och tjänster i alla möjliga sammanhang.
-
TS! Du skriver "Att hon är självisk och omogen är också något jag börjat reflekter över de senaste månaderna. Nu kan jag också lägga till manipulativ på den listan."Anonym (Blind?) skrev 2026-03-20 13:44:05 följande:Tror du är rätt ute här. Jag tror inte att hon är otrogen på det sätt att hon ligger med någon annan. Men hon är väldigt duktig på att ställa sig in hos män. Att hon är självisk och omogen är också något jag börjat reflekter över de senaste månaderna. Nu kan jag också lägga till manipulativ på den listan.
Fråga dig själv nu: vill du vara med en sådan kvinna? Vill du känna det du känner nu i magen kring henne?
Sen undrar jag: hur länge har ni varit sambos? Och på vilket sätt känner hon den här bilmekanikern? Länge eller kort "vänskap" där hon kunnat få vad hon vill ha: service för bilen och få beundran och bekräftelse. Gör du själv massa tjänster år henne eller har gjort det? Pratar hon om hur andra män hjälper henne eller hon själv hjälpt? Pratar hon på ett sätt som att hon alltid är jordens mittpunkt? Att män vill ha henne? Inför dig eller någon annan?
-
Vi har varit sambos i ca 3 år. Bilmekanikern var någon som var på samma jobb som henne för många år sedan. Jag gör egentligen alldeles för många tjänster åt henne då hon har problem med både rutiner och att hålla ordning och komma i tid. Hon tror ofta hon är jordens mittpunkt. Det var nyttigt för mig att skriva det här inlägget. Så många bitar börja falla på plats och jag kan refelktera över mitt betende och om hur utnyttjad jag blivit. Om den här tråden får leva några dagar till så är det inte omöjligt att jag tar och bryter denna relation. Tack alla för era inlägg!Anonym (How does it feel) skrev 2026-03-20 14:44:11 följande:TS! Du skriver "Att hon är självisk och omogen är också något jag börjat reflekter över de senaste månaderna. Nu kan jag också lägga till manipulativ på den listan."
Fråga dig själv nu: vill du vara med en sådan kvinna? Vill du känna det du känner nu i magen kring henne?
Sen undrar jag: hur länge har ni varit sambos? Och på vilket sätt känner hon den här bilmekanikern? Länge eller kort "vänskap" där hon kunnat få vad hon vill ha: service för bilen och få beundran och bekräftelse. Gör du själv massa tjänster år henne eller har gjort det? Pratar hon om hur andra män hjälper henne eller hon själv hjälpt? Pratar hon på ett sätt som att hon alltid är jordens mittpunkt? Att män vill ha henne? Inför dig eller någon annan? -
Hon beter sig respektlöst mot dig och hon vet om det, vilket gör det ännu värre.
Om du inte gillar den relation hon har med bilmekanikern, så ska det räcka för henne att bryta med honom och prioritera dig.
Har varit med om liknande fast varit i andra änden. Umgicks en del med en kvinnlig kollega. Vi hade kul som kompisar och det var inget romantiskt alls. Min fru ogillade det dock skarpt, vilket jag kan förstå och respektera, och jag slutade omgås med kollegan på fritiden. Finns andra kompisar jag kan hänga med. Värför göra något som är jobbigt för ens partner. -
Hej igen Ts!
Då var det som jag trodde. "Jag gör nog egentligen alldeles för många tjänster åt henne"
Då är det dags att sluta göra fler tjänster åt henne (hur snygg du än tycker att hon är) och efter det: se vad som händer och hur hon är mot dig efter det. Säg nej helt enkelt till att hjälpa henne alls, och prova och se. Ställ direkt kritiska frågor kring hennes beteende om hon säger nåt märkligt se om hon svarar dig. Alls. Se efter. Vad händer då? Blir hon undvikande? Blir du då kanske plötsligt betraktad som "sur" "arg" kanske "bitter" eller "irriterande" "stressande" eller andra negativa ord kring dig som person.
Däri kan svaret ligga.
Vad jobbar denna kvinna med förresten? Är hon egen företagare möjligen?
Jag önskar dig all lycka Ts. Ta helgen till att se och reflektera både över dig själv och henne så tror jag ännu fler bitar kan komma att falla på plats för dig :)
Anonym (Blind?) skrev 2026-03-20 14:58:42 följande:Vi har varit sambos i ca 3 år. Bilmekanikern var någon som var på samma jobb som henne för många år sedan. Jag gör egentligen alldeles för många tjänster åt henne då hon har problem med både rutiner och att hålla ordning och komma i tid. Hon tror ofta hon är jordens mittpunkt. Det var nyttigt för mig att skriva det här inlägget. Så många bitar börja falla på plats och jag kan refelktera över mitt betende och om hur utnyttjad jag blivit. Om den här tråden får leva några dagar till så är det inte omöjligt att jag tar och bryter denna relation. Tack alla för era inlägg! -
Om hon inte ens kan komma i tid och hålla i ordning saker, hur kan hon vara egen företagare?Anonym (How does it feel) skrev 2026-03-20 16:01:38 följande:Hej igen Ts!
Då var det som jag trodde. "Jag gör nog egentligen alldeles för många tjänster åt henne"
Då är det dags att sluta göra fler tjänster åt henne (hur snygg du än tycker att hon är) och efter det: se vad som händer och hur hon är mot dig efter det. Säg nej helt enkelt till att hjälpa henne alls, och prova och se. Ställ direkt kritiska frågor kring hennes beteende om hon säger nåt märkligt se om hon svarar dig. Alls. Se efter. Vad händer då? Blir hon undvikande? Blir du då kanske plötsligt betraktad som "sur" "arg" kanske "bitter" eller "irriterande" "stressande" eller andra negativa ord kring dig som person.
Däri kan svaret ligga.
Vad jobbar denna kvinna med förresten? Är hon egen företagare möjligen?
Jag önskar dig all lycka Ts. Ta helgen till att se och reflektera både över dig själv och henne så tror jag ännu fler bitar kan komma att falla på plats för dig :)
-
Hon är faktiskt egenföretagare och nu klarnar ju saker ännu mer. Jag gör mycket saker åt henne i hennes företag i princip gratis. Utöver det så har ju jag mitt vanliga heltidsjobb. Att sedan hjälpa till med hennes företag lägger jag säker 5-10 timmar på varje vecka dessutom. Fan vad hon har lurat mig...Anonym (.............) skrev 2026-03-20 17:26:16 följande:Om hon inte ens kan komma i tid och hålla i ordning saker, hur kan hon vara egen företagare? -
Din flickvän tar glatt emot bekräftelse från vem som helst och får ekonomiska fördelar av att vara trevlig mot den här snubben.
Rida på ryggen liksom? Ja då tror han säkerligen att han har en chans.
Hon får vara hur snygg som helst, jag tycker du förtjänar bättre än en tjej som hela tiden spanar efter bekräftelse från andra. Hade hon varit killen hade alla här skrikit "SVIN!!!" i högan sky. -
Anonym (Blind?) skrev 2026-03-20 18:28:42 följande:Hon är faktiskt egenföretagare och nu klarnar ju saker ännu mer. Jag gör mycket saker åt henne i hennes företag i princip gratis. Utöver det så har ju jag mitt vanliga heltidsjobb. Att sedan hjälpa till med hennes företag lägger jag säker 5-10 timmar på varje vecka dessutom. Fan vad hon har lurat mig...Det får mig att tänka på ett amerikanskt prank där en bensinmack erbjöd biltvätt utförd av snygga kvinnor i bikinis. Kvinnorna låtsades behöva hjälp, de nådde inte etc och det slutade med att männen tvättade sin egen bil - och betalade för det.
Hon vet precis vad hon gör.
Vad får du ut av relationen utöver sex med en snygg kvinna? -
Hon kan vara det. Och jag fick även rätt i att hon var det också eftersom TS bekräftade det. Hon kan vara det för när det kommer till kunder så har hon koll. Plus att hon får mycket gratis hjälp av män att få företaget att gä runt och att fixa saker på olika sätt och vis. Eller vad säger du Ts?Anonym (.............) skrev 2026-03-20 17:26:16 följande:Om hon inte ens kan komma i tid och hålla i ordning saker, hur kan hon vara egen företagare?