• Anonym (TS)

Hjärtat rusade

Vaknade med ont i halsen och huvudvärk. Gick ändå till jobbet. Sen blev det sämre och sämre under dagen och sen hände något som skrämde mig.

Efter lunch gick jag och satte mig på min kontorsstol och plötsligt började mitt hjärta rusa. Kändes som att jag skulle svimma. Efter en stund lyckades jag kolla min puls och det var nästan 150 slag på den minuten. Jag bara satt stilla och bad för att det skulle sluta. Efter 10 min lugnade det sig något men höll sig på 110-120 slag i drygt 10 min till.

Kan detta bero på att jag pressade mig till att jobba även om jag är sjuk? När hjärtat hade lugnat ner sig körde jag hem.

• Svar på tråden Hjärtat rusade
  • Anonym (M)

Det är inte ovanligt med arytmier och speciellt när man är stressad (och kanske har druckit kaffe), oftast är det ofarligt/behandlingsbart men du skall naturligtvis inte gå efter vad nån random människa på internet skriver utan kontakta vården (1177 eller vårdcentralen)  och höra vad de säger.

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2026-03-19 15:40:08 följande:

Det är inte ovanligt med arytmier och speciellt när man är stressad (och kanske har druckit kaffe), oftast är det ofarligt/behandlingsbart men du skall naturligtvis inte gå efter vad nån random människa på internet skriver utan kontakta vården (1177 eller vårdcentralen)  och höra vad de säger.

När det hände kändes det som att jag behövde en ambulans 😅 Men nu när det är lugnt kände jag att det kanske var överdrivet att kontakta vården för en enstaka händelse. Men det var sjukt obehagligt.

Dricker inte kaffe.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-19 15:47:31 följande:
    När det hände kändes det som att jag behövde en ambulans 😅 Men nu när det är lugnt kände jag att det kanske var överdrivet att kontakta vården för en enstaka händelse. Men det var sjukt obehagligt.

Dricker inte kaffe.
    Inte det minsta överdrivet. Kontakta 1177.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-19 15:47:31 följande:

Dricker inte kaffe.
    Av förklarliga skäl så är det läskigt när det är nått med hjärtat. Av samma skäl så skall du absolut kolla med vården. 

Här kan du läsa om det www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/hjartrytm/hjartklappning/
  • Anonym (H)
    Anonym (ssk) skrev 2026-03-19 16:03:55 följande:
    Inte det minsta överdrivet. Kontakta 1177.
    Om du är sjuksköterska, kanske du kan ge en rekommendation likt en sköterska på 1177
  • Anonym (f)
    Anonym (H) skrev 2026-03-19 17:49:42 följande:
    Om du är sjuksköterska, kanske du kan ge en rekommendation likt en sköterska på 1177
    Självklart ska H inte göra det för att någon tycker det utan anamnes. Rekommendera 1177 är helt i sin ordning-
  • Anonym (H)
    Anonym (f) skrev 2026-03-19 17:54:11 följande:
    Självklart ska H inte göra det för att någon tycker det utan anamnes. Rekommendera 1177 är helt i sin ordning-
    Är man sköterska likt dom på 1177, lär inte bedömning bli olika. Dom tar ingen generell anamnes på 1177. Men självklart vet man inte säkert att folk här är sköterskor. 
  • Anonym (Liknande)

Fick nåt liknande när jag var gravid, snabb, lätt puls. Fortsatte sen också men mer sällan och nu var det länge sen. På mig var det stress. Men dom kollade ordentligt med EKG och ultraljud. Tycker du ska boka tid för ett läkarbesök. Man vet aldrig och det är ju bra att hjärtat funkar liksom.

• Anonym (f)
    Anonym (H) skrev 2026-03-19 18:01:53 följande:
    Är man sköterska likt dom på 1177, lär inte bedömning bli olika. Dom tar ingen generell anamnes på 1177. Men självklart vet man inte säkert att folk här är sköterskor. 
    Vi har flera medlemmar som mest troligt faktiskt är sjuksköterskor baserat på deras råd i andra trådar men dessa får välja själv vad de ger för råd online. Utan att någon säger åt dom att ge dessa...
  • Anonym (ssk)
    Det var det jag gjorde. Att TS ska söka vård. Är det fel menar du?  Hjärtklappningen pågick relativt länge och TS trodde att hon skulle svimma. Då ska man söka vård för blodtryck och EKG.

• Anonym (H)
    Anonym (ssk) skrev 2026-03-19 18:26:43 följande:
    Det var det jag gjorde. Att TS ska söka vård. Är det fel menar du?  Hjärtklappningen pågick relativt länge och TS trodde att hon skulle svimma. Då ska man söka vård för blodtryck och EKG.

Det jag menade var just det, boka tid på vc direkt
  • Anonym (ssk)
    Anonym (H) skrev 2026-03-19 19:03:13 följande:
    Det jag menade var just det, boka tid på vc direkt
    Ok. Och jag tycker 1177. 
  • Anonym (Schäfern Gläfs)
    Man FÅR inte ge råd utanför sitt jobb om man är legitimerad, ditt apskaft!

Tar du på dig rådgivnings/behandlingsansvar måste du kunna följa upp patienten och det blir väl lite svårt när båda är anonyma, eller?
  • Anonym (H)
    Anonym (Schäfern Gläfs) skrev 2026-03-20 20:11:17 följande:
    Man FÅR inte ge råd utanför sitt jobb om man är legitimerad, ditt apskaft!

Tar du på dig rådgivnings/behandlingsansvar måste du kunna följa upp patienten och det blir väl lite svårt när båda är anonyma, eller?
    Nä, men man kan rekommendera att ringa vc för råd och tidbokning - vilket var min poäng. Som sköterska skulle det vara helt i sin ordning. Din otrevliga jävel
  • Anonym (f)
    Anonym (H) skrev 2026-03-21 19:10:23 följande:
    Nä, men man kan rekommendera att ringa vc för råd och tidbokning - vilket var min poäng. Som sköterska skulle det vara helt i sin ordning. Din otrevliga jävel
    Det är du som är otrevlig i denna tråd där du trycker på att någon ska ge råd... Ringa 1177 är ett utmärkt råd. Vad tror du 1177 är till för?
  • Anonym (H)
    Anonym (f) skrev 2026-03-21 19:19:22 följande:
    Det är du som är otrevlig i denna tråd där du trycker på att någon ska ge råd... Ringa 1177 är ett utmärkt råd. Vad tror du 1177 är till för?
    Då har jag uttryckt mig mkt fel. Det jag ville komma fram till är att varför ringa 1177 där sköterskor sitter och ger råd och självklart skulle ge rådet att söka vc. Det behöver man ju inte ens vara sköterska för att att förstå. Nu tror jag i och för sig att en enstaka episod av hjärtklappning inte behöver vara allvarligt, men  bättre att kolla en gång för mkt än för lite
Svar på tråden Hjärtat rusade