Bekant har nekats LSS-boende flera gånger. Varför?
Jag har en bekant som har psykiska problem och autismspektrumstörning. Han har själv ansökt om att få komma in på ett LSS-boende flera gånger men fått avslag varje gång, även i förvaltningsrätten.
När han har sina svackor klarar han inte att sköta hygien, tvätt och städ, men när han mår bättre klarar han detta, vilket gör att de bedömer att han inte har "tillräckliga problem".
Pga autismspektrumstörningen har han också svårt att tolka sociala koder och andra människors uttryck och beteenden, något som gör att han ibland i ren ilska kan bli aggressiv och våldsam mot en person, som egentligen inte gjort honom något ont.
Detta har skapat konflikter med vissa människor och jag råkar veta att hade detta varit för 20-30 år sen hade han fått komma in på ett sådant boende. Men successivt har kraven höjts och jag gissar även att en del kommuners dåliga ekonomi gör att man bara tar in de mest "akuta" fallen på sådana boenden.
Hur kan jag som privatperson pusha för att han ska få komma in på ett sånt boende. Finns det några omständigheter som kan underlätta?