• Anonym (Oroad)

Bekant har nekats LSS-boende flera gånger. Varför?

Jag har en bekant som har psykiska problem och autismspektrumstörning. Han har själv ansökt om att få komma in på ett LSS-boende flera gånger men fått avslag varje gång, även i förvaltningsrätten.

När han har sina svackor klarar han inte att sköta hygien, tvätt och städ, men när han mår bättre klarar han detta, vilket gör att de bedömer att han inte har "tillräckliga problem".

Pga autismspektrumstörningen har han också svårt att tolka sociala koder och andra människors uttryck och beteenden, något som gör att han ibland i ren ilska kan bli aggressiv och våldsam mot en person, som egentligen inte gjort honom något ont.

Detta har skapat konflikter med vissa människor och jag råkar veta att hade detta varit för 20-30 år sen hade han fått komma in på ett sådant boende. Men successivt har kraven höjts och jag gissar även att en del kommuners dåliga ekonomi gör att man bara tar in de mest "akuta" fallen på sådana boenden.

Hur kan jag som privatperson pusha för att han ska få komma in på ett sånt boende. Finns det några omständigheter som kan underlätta?

• Svar på tråden Bekant har nekats LSS-boende flera gånger. Varför?
  • Anonym (J)
    Anonym (Oroad) skrev 2026-03-20 08:46:22 följande:
    Bekant har nekats LSS-boende flera gånger. Varför?

Jag har en bekant som har psykiska problem och autismspektrumstörning. Han har själv ansökt om att få komma in på ett LSS-boende flera gånger men fått avslag varje gång, även i förvaltningsrätten.

När han har sina svackor klarar han inte att sköta hygien, tvätt och städ, men när han mår bättre klarar han detta, vilket gör att de bedömer att han inte har "tillräckliga problem".

Pga autismspektrumstörningen har han också svårt att tolka sociala koder och andra människors uttryck och beteenden, något som gör att han ibland i ren ilska kan bli aggressiv och våldsam mot en person, som egentligen inte gjort honom något ont.

Detta har skapat konflikter med vissa människor och jag råkar veta att hade detta varit för 20-30 år sen hade han fått komma in på ett sådant boende. Men successivt har kraven höjts och jag gissar även att en del kommuners dåliga ekonomi gör att man bara tar in de mest "akuta" fallen på sådana boenden.

Hur kan jag som privatperson pusha för att han ska få komma in på ett sånt boende. Finns det några omständigheter som kan underlätta?

Läs domen.
  • Dexter dot com

Låter ju inte som behov av en plats på boende behövs utan stöd i hemmet med hygien/städ under dom perioder han mår sämre.

• Anonym (S)

Av vad du beskriver låter det inte som han har behov av Lss-boende utan att hans behov av stöd kan lösas på annat sätt, genom exempelvis boendestöd.

För att omfattas av LSS behöver man ju dels tillhöra någon av personkretsarna och ha omfattande behov av stöd och det låter det inte som att din vän har.

• Anonym (Signe)

LSS-boende kan komma ifråga först när andra alternativ är uttömda. 

Vad har han för insatser i nuläget? 

Har han God man eller sköter han sina åligganden själv?

God man i egenskap- "sörja för person" skulle kanske annars vara en väg vid ev. ny ansökan.  

• Tom Araya

Ansök inte specifikt om LSS-boende, för det är höga krav på alla LSS-insatser och även höga krav på att styrka behoven.
    Ansök istället förutsättningslöst om stöd efter hans specifika behov.

Viktigt här är också att kommunen kommunicerar vilket underlag de behöver från er innan de fattar beslut, vilket de ofta slarvar med.

• Anonym (Boendestöd)

Låter som om bekanten behöver söka boendestöd där personer kommer  hem och hjälper.

• Anonym (Ju)

Vad är autismspektrumstörning?

• Anonym (Ju)
    Anonym (Ju) skrev 2026-03-21 09:30:09 följande:

Såg nu att det fanns en klinisk diagnos som heter det. Blev förvånad eftersom det har en ganska negativ klang.
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (Ju) skrev 2026-03-21 09:30:09 följande:

Det är när du har autistiska drag, men inte fullskalig autism.
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (Ju) skrev 2026-03-21 09:36:22 följande:
    Såg nu att det fanns en klinisk diagnos som heter det. Blev förvånad eftersom det har en ganska negativ klang.
    Samtidigt kan jag tycka att man måste kalla något för var det är, om det är en störning i personligheten så är det ju det.
  • Anonym (,)
    Anonym (Oroad) skrev 2026-03-21 12:01:55 följande:
    Det är när du har autistiska drag, men inte fullskalig autism.
    Nja. Det är ett ibland använt begrepp för AST. Inte någon mindre version av diagnosen.
  • Anonym (,)

Det där att inte säga sig ha AST men att det ska användas för aggressivt beteende hos en vuxen person klingar både fel och illa.

Svar på tråden Bekant har nekats LSS-boende flera gånger. Varför?