• Hanna Sol

Finns naturliga alternativ till ”barnsalvor”?

Hej!
    Jag undrar om det finns några här som upptäckt/använder naturliga alternativ till
    klassiska barnsalvor såsom babyolja, inotyol, bepanthen, miniderm, decubal osv? för blöjområde, torr hud i ansikte m.m. när barnet är under 1 år.

• Svar på tråden Finns naturliga alternativ till ”barnsalvor”?
  • Anonym (Mia)

Olivolja, kokosolja eller rapsolja funkar bra men kan förstås vara lite kladdigt.

• MammaTillDansband

Jag använde tygblöjor till alla mina barn, så därför behövdes inga salvor. Någon gång kunde de bli lite röda i ljumskarna, speciellt under sommaren, då duttade jag på potatismjöl. 
    Om ditt barn har så torr hud i ansiktet att det behöver smörjas är det kanske något du bör kolla upp!

• Anonym (Fettfjäder)

Inotyol består ju av fett från sjöfågelfjädrar, som hindrar dem att bli blöta. 
    Känns väldigt naturligt om du frågar mig.
    Annars tjärsalva brukar funka bra. 

• Anonym (Fettfjäder)
    MammaTillDansband skrev 2026-03-21 15:37:38 följande:

Jag använde tygblöjor till alla mina barn, så därför behövdes inga salvor. Någon gång kunde de bli lite röda i ljumskarna, speciellt under sommaren, då duttade jag på potatismjöl. 
    Om ditt barn har så torr hud i ansiktet att det behöver smörjas är det kanske något du bör kolla upp!

Ja barnhud brukar inte behöva smörjas i ansiktet.
    Kanske runt näsan efter förkylning?
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Fettfjäder) skrev 2026-03-21 23:29:54 följande:

Inotyol består ju av fett från sjöfågelfjädrar, som hindrar dem att bli blöta. 
    Känns väldigt naturligt om du frågar mig.
    Annars tjärsalva brukar funka bra. 

Det innehåller framförallt zinkoxid, titanoxid och ichtammol, sen innehåller det ullfett också plus lite annat. 
  • Anonym (Fettfjäder)
    Anonym (Njae) skrev 2026-03-22 10:53:05 följande:
    Det innehåller framförallt zinkoxid, titanoxid och ichtammol, sen innehåller det ullfett också plus lite annat. 
    Ullfett, så var det ju. Och lite annat också tydligen.
    Vad gör zinkoxid, titanoxid för skada?
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Fettfjäder) skrev 2026-03-22 11:07:51 följande:
    Ullfett, så var det ju. Och lite annat också tydligen.
    Vad gör zinkoxid, titanoxid för skada?
    Nu tycker jag att Inotyol är toppen och använder det gärna de få gånger lillen har någon mindre hudirritation, men det är väl som med det mesta annat att det kan ge allergiska reaktioner. Sen har jag för mig att titanoxid är lite giftigt (om man äter det i alla fall). 
  • Anonym (så)
    Hanna Sol skrev 2026-03-21 15:15:25 följande:
    Finns naturliga alternativ till ?barnsalvor??

Hej!
    Jag undrar om det finns några här som upptäckt/använder naturliga alternativ till
    klassiska barnsalvor såsom babyolja, inotyol, bepanthen, miniderm, decubal osv? för blöjområde, torr hud i ansikte m.m. när barnet är under 1 år.

När jag fick mina barn så skulle man ha bröstmjölk på typ allt... funkade väl sådär. men ffa kladdigt och besvärligt. 

Hade en fin salva från Weleda, med ringblomma som var bra för röd rumpa och fick till och med bajsblöjan att lukta gott. Men den bästa salvan, när det verkligen gäller är ju Inotyol. Så det beror ju på vad man behöver, lättare besvär går ju bra med lättare salvor. 
  • Björkenli

Jag använder själv sheasmör, raw,  kallpressad, ekologisk.  Dvs innehåller bara rent sheasmör från träden i Afrika utan några som helst tillsatser. 
    Jag tog det på skorv i hårbotten som försvann, och tog runt ändtarmen i början när hon bajsade ofta och det kunde frätande.

• Anonym (Fettfjäder)

Jag frågade min mamma vad den salvan heter som hon använde på mig och syskonen när vi var små.
    Arnica heter den. Enligt min mor helt överlägsen när det kommer till allt! (Ta med en nypa salt)
    Ska vara helt naturlig och utan tillsatser. Från växten Slåttergubbe. Finns i många olika fabrikat, Weleda har en bla.

• Anonym (Fettfjäder)

Ringblomssalva var en annan favorit.

Svar på tråden Finns naturliga alternativ till ”barnsalvor”?