-
Hej allihopa! 💛Pratar vi tillräckligt om vad som händer med kroppen efter förlossning? Jag tycker inte det. Jag håller på att samla in erfarenheter kring något som många av oss brottas med efter förlossning men som det pratas alldeles för lite om.
Jag har gjort en anonym enkät om inkontinens efter förlossning och vårdens information och stöd kring det. Den tar 3 minuter och alla svar gör verklig skillnad.👉 [https://forms.gle/7a6dxuT9uLTp9vwi9Dela gärna vidare, ju fler som svarar desto bättre! Och om ni vill berätta mer i tråden är ni varmt välkomna, det är precis den typen av berättelser som gör skillnad. 🙏 -
Svar på tråden Det ingen berättade för mig efter förlossningen
-
OK har tittat på enkäten. Den låter mest som runkmaterial tyvärr.
-
Är medicinsk analplugg vanligt efter en förlossning? -
Hej Halvavenska Rikard/Carolatom mfl.
-
JAG KAN INTE HÅLLA MIG!!! (till ämnet alltså)
-
I alla fall i min kommun följde sjukvården upp massor (med egen, seriös enkät och allt). Går ju att boka tid hos gynekolog när man vill också, om det dyker upp några frågetecken.
-
1. Vem är du som frågar och vad är syftet med enkäten? Är du medicinskt utbildad?
2. Jobbar du med marknadsföring av en produkt? Är syftet att ta fram nåt slags underlag för att kunna marknadsföra produkten till svenska apotek? Eller driver du en webshop?
3. Om du är trött på tystnad - varför är du anonym? Och varför presenterar du dig inte ens?
4. Vad gäller det för typ av produkt och vad är syftet med den?
5. Vad är en "sexaffär"? Brukar produkten säljas i en sån och brukar sjukvården hänvisa dit?
6. Var och hur kan jag ta del av resultatet av enkäten?
7. Du frågar efter e-postadress. Vad är din/ditt företags e-postadress och var hittar jag övriga kontaktuppgifter till dig/er? -
..Att berätta om sina egna förlossningsskador. Något säger mig att du inte varit med om en förlossning.
Vad är en medicinsk analplugg? Tror inte att det skulle heta så, kanske mer rektaltampong? Beroende på funktion du menar att den skulle ha. Berätta! -
Rekommenderar alla anmäla enkäten då avsändaren är anonym. Ju fler som anmäler desto bättre. Alla anmälningar gör skillnad. Bilder nedan visar hur:

-
Produkten du försöker marknadsföra verkar vara nån sorts tampongliknande engångsmaterial, som är receptbelagt och skrivs ut av gynekologer och andra specislistläkare. Jag tror inte att nåt sånt säljs i "sexaffärer" eller att läkare hänvisar dit...?
www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/andtarmsoppning/avforingsinkontinens/
vardgivare.skane.se/vardriktlinjer/mag-och-tarmsjukdomar/ako/analinkontinens/
www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/faecal-inkontinens-avforingsinkontinens-ana/
vardgivarguiden.se/kunskapsstod/hjalpmedelsguiden/behovstrappor/adl/personlig/hjalpmedel-vid-inkontinens/forhindra-urinlackage/hjalpmedel-forhindra-ofrivilligt-utslapp-av-avforing/
-
Den typ av produkt som säljs i "sexshoppar" verkar vara nåt helt annat än det medicinska hjälpmedel du ställer frågor om. De produkter som säljs i kommersiellt syfte verkar vara avsedda för sexuella aktiviteter och inte lämpliga vid förlossningsskador.
Hur har du gjort research inför din enkätundersökning?
www.rfsu.com/inspiration/sex-lust/analguide-sa-valjer-du-ratt-leksak-for-analsex/ -
Hsllå TS, nu är jag trött på tystnaden! Tycker du att förlossningsskador är så pinsamt att du inte ens vågar skriva anonymt i din egen tråd?!
-
Håller med ovanstående.
Bryt tystnaden TS! -
Vinnrrbymannen bryter inte tystnaden när han är avslöjad.Anonym (Ts kan börja..) skrev 2026-03-22 19:19:52 följande:Håller med ovanstående.
Bryt tystnaden TS!
-
Klockren! 😂😂😂Anonym (Q) skrev 2026-03-21 18:45:04 följande:JAG KAN INTE HÅLLA MIG!!! (till ämnet alltså)
-
Hur tror han ens att han kan undgå att bli avslöjad om han kör precis samma modus operandi hela tiden. Självavslöjande.Anonym (MajaKarlAlexander) skrev 2026-03-22 19:32:28 följande:Vinnrrbymannen bryter inte tystnaden när han är avslöjad. -
Han har aldrig lärt sig trots att vi påtalat hur många gånger som helst hur lätt det är att avslöja honom.Anonym (Ts kan börja..) skrev 2026-03-23 00:59:43 följande:Hur tror han ens att han kan undgå att bli avslöjad om han kör precis samma modus operandi hela tiden. Självavslöjande. -
Hur avslöjar ni honom?Anonym (MajaKarlAlexander) skrev 2026-03-23 07:34:43 följande:Han har aldrig lärt sig trots att vi påtalat hur många gånger som helst hur lätt det är att avslöja honom.