Anonym (La) skrev 2026-03-24 15:26:42 följande:
Förstår båda sidor. Jag har hört begreppet ?dödstrött? så skulle inte reagera på det. Däremot använder jag det inte själv för känns så slutgiltigt och särskilt inte om någon annan för det är mer en känsla och svårt att veta när någon annan känner att den är helt och fullständigt dränerad, inte bara trött. Men troligtvis använder jag det inte för att mina föräldrar inte sagt så, även om jag som sagt hört det tillräckligt ofta för att inte tycka det låter konstigt.
Samtidigt är man känslig när det gäller ens barn, blotta tanken att något allvarligt skulle vara fallet för ens barn kan göra att man mår dåligt inombords även om det bara är en association. Jag kommer inte på något nu men kan reagera om min sambo säger något om något av barnen som känns makabert eller för hårt eller okänsligt på något sätt. Jag har delvis vuxit upp i en frikyrka och det var väldigt mycket magiskt tänkande, som om man gav någon ett namn med en viss innebörd så uttalade man en välsignelse över den personen varje gång man sa personens namn. Det är väl gott och väl, men detsamma gällde om man sa något hårt till eller om någon. Med det tänkandet uttalar man då en förbannelse som har med död att göra om man säger något sådant om barnet. Nu tror jag inte på förbannelser längre men jag vet att jag kände onödigt stor ängslan i flera år när jag var yngre för varje ord kunde falla in. Även efter att jag lämnat kyrkan och inte var troende längre så hade jag den här ängslan med mig. Nu är jag troende igen men tror inte på just det. Varför skulle Gud vilja skapa något negativt i någons liv för att någon utan att tänka på det eller med illvilja för den delen heller säger något till/om den personen? Nej, inte en chans. Men jag tror inte det är helt ovanligt att tänka så i en kristen kultur även om ens familj inte är troende. Det kan vara en del av familjekulturen. Han kanske inte ens vet om det, det kanske inte är uttalat.
Jag förstår hur du menar. Men jag har aldrig tänkt på det som att det faktiskt har med ?död? att göra alls utan att anledningen att man säger dödstrött bara är för att understryka hur väldigt trött man är. Kommer inte på så många andra exempel nu men tänker på när Baloo i Djungelboken vill att Mowgli ska äta myror (klippet som brukar vara med i Kalle Anka på julafton) och säger att de ?Kittlar dödsskönt i kistan?. Typ så. Jag säger det väl antagligen för att mina föräldrar och släkt / vänner säger det och har inte tänkt på det så mycket.
Men som sagt, om han tycker det känns obehagligt att jag säger det så kan jag absolut försöka att inte göra det. Önskar bara att han hade kunnat be om det utan att vara otrevlig.
Min sambo är inte speciellt religiös alls , skulle nog säga att han är agnostiker eller kanske ateist till och med. Ingen annan i hans familj är speciellt religiös heller. Hans pappa är muslim men har inte fått intrycket av att han är speciellt religiös utan att det mer handlar om traditioner . Jag är ganska troende kristen , barnen är döpta på mitt initiativ och vi brukar gå i kyrkan ibland. Min mamma är också ganska troende och hon är också ganska vidskeplig så jag förstår absolut det där med magiskt tänkande. Jag kan själv vara ganska vidskeplig också faktiskt. Men just det här är inget jag har tänkt på förut.