• Anonym (Rune)

När din särbos förälder avlider och du redan har bestämt annat.

Hej.
    Min särbos Mor gick bort förra veckan. 
    Jag var uppbokad hela veckan på jobb och hade lovat hjälpa en vän att renovera på helgen.
    Jag frågade min särbo om jag behövde komma och hon svarade att hon klarade sig och hade vänner runt sig.
    Nu kom jag till henne ca 6 dagar efter dödsfallet och hon verkade ändå väldigt avståndstagande.
    Jag har väldigt mycket planerat nu under våren så jag sa att jag hade svårt att hjälpa till med dödsbot,( hon har vuxna barn som kommer hjälpa till).
    Då säger hon att det är mitt val om jag finns för henne och mitt val om jag hjälper till och att det blir hennes val att ta beslut efter det.
    Så nu vet jag inte riktigt om jag ska boka av det jag planerat eller fortsätta mitt liv som vanligt .
    Jag är osäker på vad hon menar och vill inte fråga mer då hon verkar ganska irriterad över lag.
    Hur tänker ni som förlorat er gamla förälder? Behöver man hjälp av folk utanför familjen?

• Svar på tråden När din särbos förälder avlider och du redan har bestämt annat.
  • Anonym (?)
    Anonym (Rune) skrev 2026-03-25 09:56:14 följande:
    Ja det är en tvärtomtråd!
    Det är jag som förlorade min mamma och min särbo svarade beklagar via sms och ringde 8 h senare och frågade om det var ok att han följde din plan. 
    Jag svarade att han får göra det som känns bäst för honom.
    Jag har bett om hjälp med att köra till återvinningen men han har många egna planer nu i vår, men om det absolut behövs så får han väl ställa upp!?...,nej tack! Jag klarar mig själv då!
    Detta med maten var droppen. Men nu ska jag fokusera på mig, mina barn och de människor jag har kring mig utan att jag behöver be om det!

Jag heter inte Rune, inte han heller.
    Men jag är kvinnan och jag brukar säga rakt ut vad jag vill. Men här vill jag ha självklart stöd inte bönat och bett om stöd.

Så tyvärr ingen trolleri även om jag hade hoppats på det själv.
    Nu vill jag inte försvara ditt ex men i alla fall försöka ge en möjlig förklaring

En del människor har extremt svårt för känslosamma situationer, speciellt sorg och död. De gör allt, medvetet eller omedvetet, för att slippa. Ger man dem minsta lucka springer de i full fart bort.
  • Ascendere
    Anonym (Betty) skrev 2026-03-25 09:09:52 följande:

Som sagt. Du borde kolla upp om du antigen har otrygg undvikande anknytning eller om du har autism eftersom att du inte riktigt verkar ha eller fatta normal social kompetens. 

Otrygg undvikande anknytning kan påminna mycket om autism. Då har man svårt för att finnas till emotionellt för en partner. 

Jag har liknande funderingar som du
  • Ascendere
    Anonym (?) skrev 2026-03-25 10:28:21 följande:
    Nu vill jag inte försvara ditt ex men i alla fall försöka ge en möjlig förklaring

En del människor har extremt svårt för känslosamma situationer, speciellt sorg och död. De gör allt, medvetet eller omedvetet, för att slippa. Ger man dem minsta lucka springer de i full fart bort.
    Ja, och en sån vill man ju inte ha som seriös partner
  • Anonym (?)
    Ascendere skrev 2026-03-25 10:48:46 följande:
    Ja, och en sån vill man ju inte ha som seriös partner
    Nej! En bra partner ställer upp i med och motgång, framförallt motgång. Även om det är jobbigt.
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Rune) skrev 2026-03-25 07:51:59 följande:

Jag är nog dumpad.
    Jag skulle åkt dit och ätit middag igår. Jag ringde på vägen och frågade om middagen var klar och hon hade inte lagat någon middag och orkade inte det.
    Jag sa att det inte var något problem och att jag kommer ändå. Jag stannade och åt på vägen dit och blev ca 1 h sen.
    Hon undrade varför jag var sen och jag förklarade att jag var hungrig så åt på vägen.
    Hon fråga om jag var på riktigt och bad mig gå.

Jag har försökt ringa men hon svarar mig inte och inatt skrev hon att jag skulle sluta höra av mig och att vi får prata om detta efter begravningen.

Men snälla du hur dum får man bli? 

Fattade du inte att du skulle fixat mat till henne också? 

Har du nån diagnos? 

Hon säger att hon inte orkat laga mat och du tänker inte ens på att fråga om du ska köpa med mat till ER BÅDA?  
    Hur kan du vara så otroligt egoistisk?  
  • Anonym (Betty)
    Det är jag som förlorade min mamma och min särbo svarade beklagar via sms och ringde 8 h senare och frågade om det var ok att han följde din plan. 
    Jag har bett om hjälp med att köra till återvinningen men han har många egna planer nu i vår, men om det absolut behövs så får han väl ställa upp!?...,nej tack! Jag klarar mig själv då!
    Detta med maten var droppen. Men nu ska jag fokusera på mig, mina barn och de människor jag har kring mig utan att jag behöver be om det!

Men jag är kvinnan och jag brukar säga rakt ut vad jag vill. Men här vill jag ha självklart stöd inte bönat och bett om stöd.

Men usch då vilket beteende. Vad besviken man skulle ha blivit. 

Men vad händer nu då? Är det slut eller funderar du fortfarande på hur du vill göra?

Har du berättat om din besvikelse för honom och kan han förstå dig?

Har han haft sådna här tendenser förut i eran relation? 

Jag kan ändå lite smått relatera. Som jag har skrivit ovan låter han som någon som har otrygg undviakdne anknytning. Jag har själv erfarenhet från en sådan relation. De har svårt för att utgå från sin partner och "tvåsamheten". Utgår från sig själva när de tar beslut. De har väldigt svårt för att vara emotionella stöd. Och de håller ofta sin partner på en armlängds avstånd så att inte relationen ska bli för djup. Och detta skulle kunna vara exempel på det. Hade han funnits för dig hade eran relation kunnat fördjupas. Och det är en undvikande livrädd för. 

Ofta behöver en undvikande nästan lära sig hur man ska bete sig i vissa sammanhang. Som någon med autism. 
  • molly50

Jag är nog dumpad.
    Jag skulle åkt dit och ätit middag igår. Jag ringde på vägen och frågade om middagen var klar och hon hade inte lagat någon middag och orkade inte det.
    Jag sa att det inte var något problem och att jag kommer ändå. Jag stannade och åt på vägen dit och blev ca 1 h sen.
    Hon undrade varför jag var sen och jag förklarade att jag var hungrig så åt på vägen.

Jag har försökt ringa men hon svarar mig inte och inatt skrev hon att jag skulle sluta höra av mig och att vi får prata om detta efter begravningen.

Så istället för att köpa mat och ta med dig åt henne så stannar du och äter själv?
    Hur tänkte du där?
    Jag förstår hennes reaktion och blir inte förvånad om hon väljer att dumpa dig.
  • molly50

Jag beklagar verkligen! Både din mammas död och din sk särbo.
    Jag har själv levt med en man som tyckte att jag skulle släppa taget,gå vidare och sluta sörja och ägna mig åt honom 2 veckor efter min fars död.
    Så jag kan lite förstå vad du går igenom.
    Han är också ett ex idag,av flera olika anledningar.
    Jag vill inte leva med någon som är så totalt empatibefriad.
  • Anonym (omg)

Jag är nog dumpad.

Nu antigen trollar du eller så är du dum som ett spån.
  • Anonym (Hmmmm.....)

Skrev ett längre meddelande som försvann.

Vill börja med att framförallt beklaga din mors bortgång. Din särbos brist på empati och omsorg är under all kritik och helt oförståelig. Däremot ser jag att du är en stark kvinna som inte tar sk*t ens i denna sårbara situation du befinner dig i. Tänker främst på dina ord "du väljer hur du agerar nu, jag väljer hur vi går vidare efter det". Otroligt starkt och rätt gjort.
    Känns ändå bra att höra att du har dina barn och vänner omkring dig. Ta hand om dig Hjärta

• olof 45
    Anonym (Rune) skrev 2026-03-22 06:59:22 följande:
    Jag jobbade bort på veckan det hände och hade lovat hjälpa en vän med renoveringen.
    Jag frågade om det var ok att jag gjorde som jag planerat och hon svarade att hon hade vänner runt sig.
    Jag hade inte kunnat göra något på plats.
    Du frågade om det var ok att du fullkomligt skiter i henne?

Ok... Galnaste jag hört.

Om du ahde sagt till din bekanta att du inte kan hjälpa med renoveringen EFTERSOM DIN PARTNERS MAMMA GÅTT BORT, hur tror du den bekanta hade svarat? "Gud vad fult av dig, hur kan du prioritera DIN PARTNER SOM HAR SORG över mitt behov av renovation??" 

Är detta ett skämt?
  • olof 45
    Queen81 skrev 2026-03-22 12:54:13 följande:

När jon berättade för dig att hennes mamma gått bort borde ditt automatiska svar ha varit "Älskling, jag kommer direkt. Behöver du nåt? Ska jag handla?" Det är vad jag hade svarat och vad jag tror och hoppas att min särbo hade sagt.

FEL. En person i sorg ska inte mötas av frågor. Gör bara. Inte "behöver du nåt, ska jag handla?"

ÅK OCH HANDLA. TA MED DIG ALLT SOM DU KAN TÄNKA DIG KAN BEHÖVAS ELLER ANNARS UPPSKATTAS. 

Varför tror du det är 'tradition' att folk tar med sig färdiglagad mat till folk i sorg? Jo, för att de inte har ork att tänka på sådana saker.

Suck alltså. Trodde alla visste att det inte är vett och ettikett att säga "Hör av dig om du behöver något/vill prata". DU ringer, DU dyker upp. Första försöken kanske det inte ens fungerar alls, men man ger inte upp.
  • Anonym (Fia)

?Tvärtom trådar? är ganska värdelösa eftersom de alltid blir konstigt skrivna. De kommer alltid få perspektivet det är skrivet ifrån få personen att framstå som en idiot. Hela poängen är ju att man inte förstår/håller med den andres synvinkel så oavsett hur mycket man försöker går det inte att beskriva det objektivt och det blir som en karikatyr. Man har betydligt större chans att få ett mer ?giltigt? svar på det hela om man skriver från sin egen synvinkel så folk kan justera tolkningen av texten att det just är ens egna upplevelse. En tvärtom kommer sakna alla nyanser som kunde faktiskt förklara beteendet. 99% av responsen till en tvärtom brukar bli ?men är du en idiot?? ?Hur tänker du egentligen?? för det är ju inte bra och logiskt tänkande och agerande ur skribentens synvinkel och inget den kan försvara eller förklara för då hade det inte skrivits en tråd per definition.

med det sagt så beklagar jag sorgen och det låter inte som din särbo ger dig vad du behöver oavsett om han har en bra anledning eller ej till sitt beteende 

• Anonym (Jösses!)

Seriöst? Hade dumpat dig på plats.

Man frågar inte ens, man åker dit och tröstar / finns där för ens partner! 
    Är polarens renovering viktigare än din särbo? 

• Anonym (r)

"

Queen81 skrev 2026-03-22 12:54:13 följande:

När jon berättade för dig att hennes mamma gått bort borde ditt automatiska svar ha varit "Älskling, jag kommer direkt. Behöver du nåt? Ska jag handla?" Det är vad jag hade svarat och vad jag tror och hoppas att min särbo hade sagt."

olof 45 skrev 2026-03-26 14:29:09 följande:
    FEL. En person i sorg ska inte mötas av frågor. Gör bara. Inte "behöver du nåt, ska jag handla?"

ÅK OCH HANDLA. TA MED DIG ALLT SOM DU KAN TÄNKA DIG KAN BEHÖVAS ELLER ANNARS UPPSKATTAS. 

Varför tror du det är 'tradition' att folk tar med sig färdiglagad mat till folk i sorg? Jo, för att de inte har ork att tänka på sådana saker.

Suck alltså. Trodde alla visste att det inte är vett och ettikett att säga "Hör av dig om du behöver något/vill prata". DU ringer, DU dyker upp. Första försöken kanske det inte ens fungerar alls, men man ger inte upp.

Men lugna dig, det är inte katastrof att fråga när man ändå ska dit. Det kan vara ett uppkommet behov av mjölk pga att folk kommit dit som vill ha det i kaffet eller inget alls. Toapapper. Säger personen nej är det viktiga stödet som är på väg... 

Sen så vet alla inte hur man ska agera, situationen kan vara ny för någon och/eller att denne faktiskt också sörjer personen som gått bort mycket. Suck. Vad som är självklart för en person kan vara jättesvårt för en annan.

• Anonym (Sjäviskt och korkat)
    olof 45 skrev 2026-03-26 14:20:58 följande:

Är detta ett skämt?
    Det är en tvärtomtråd. Det är "Runes" partner/ex som skriver.
Svar på tråden När din särbos förälder avlider och du redan har bestämt annat.