Anonym (Också gravid) skrev 2026-03-22 21:29:07 följande:
Jag förstår dig och tycker inte att du är oresonlig i dina tankar. Men det första som slår mig: har ni diskuterat hur ni ska göra framåt under graviditeten med tjänsteresor? Annars är det nog läge nu. Har du berättat att du känner dig ?övergiven? och lämnad ensam i situationen? Våra män är inga tankeläsare. Sen är det abstrakt för dem eftersom de inte går igenom det fysiska. Vet han om olika komplikationer och är påläst om graviditetens olika veckor? Tänker att det har en betydelse för olika val.
Som annat perspektiv, vi är i 40-års åldern, och väntar vårt första barn. Eftersom jag haft komplikationer med en del besök på förlossningen så har min man redan meddelat sitt jobb att han inga tjänsteresor gör om det är längre bort än två timmar, utan han tar det via TEAMS. Åker han 1-2h bort i veckorna så sover han ej borta utan pendlar och är därmed nykter. Alkoholfri öl är lika gott säger han och han kan köra på studs om något händer. Men, vi har pratat igenom detta långt innan vi befann oss i situationen.
Jag uppfattar inte det som ovan att du vill begränsa hela hans liv, men det är ett väntade barn och anpassning krävs även från hans sida. Bara du vet hur han är i övrigt men visst är det skillnad på en man i 25års åldern och som min i 40. Min man säger att han förmodligen agerat likadant förr (som din man), i brist på bättre vetande och erfarenhet. Det är vad han gör efter denna erfarenhet som visar vad han går för.
Såklart att det är lättare för en 40-årig man att anpassa sig, då är det kanske dags att sluta festa vilt med stora mängder alkohol ändå?
Jag ville bara visa på hur illa det kan bli, om pappan börjar uppfatta barnet som något som förstör hans liv. I det värsta fallet som jag beskrev ovan, så var det dock extremt: mamman menade att de inte kunde ha sex mer, för tänk om Carl (påhittat namn men samma typ) skulle höra, pappan fick inte dricka alkohol för tänk om Carl skulle ta efter och bli alkoholist, pappan fick inte kalla polisen för "snuten" för då kunde Carl bli kriminell, pappan fick inte se på TV med ljudet på för det kunde störa Carl som skulle göra sina läxor, och då kanske Carl inte skulle bli läkare som mamman hade bestämt att han skulle bli...
Ovanstående är förstås ett skräckexempel, men jag tror att det är bra att som mamma tänka lite på det. Pappor anknyter nämligen inte lika självklart till sina barn som mammor gör, de kan påverkas i sina känslor för barnen.