Anonym (Curling) skrev 2026-03-22 18:01:18 följande:
Har du varit/ är du en "curlingförälder"?
Ja, benämningen används ju idag både om föräldrar som överbeskyddar sina barn och vill skydda dem från allt dåligt/ ont och är dem behjälpliga med allt,, men också om föräldrar som kanske bara vill sina barns bästa, men som inte förstår att även barn behöver motigheter och få känna på hur verkligheten är, för att kunna utvecklas till ansvarstagande vuxna.
Jag har förstått att föräldrar här på FL är väldigt försiktiga med att ens tillrättavisa sina barn när de gjort fel, dvs att man är rädd för att ens höja rösten eller bli arg på barnen.
Tycker du att det är en självklarhet att t.ex. föräldrarna ska betala sina barns körkort när de kommer upp mot vuxen ålder? Och är en förälder som inte sparar pengar åt sina barn för deras framtida behov en dålig förälder?
Om ditt barn har varit elak emot eller mobbat ett annat barn i skolan, skyddar du då ditt eget barn och nekar konsekvent till att hen har gjort detta, eller försvarar barnets handlande mot en klasskompis?
Har dina barn aldrig behövt hjälpas åt med hushållssysslor eller att passa sina syskon, för att du tycker att allt ansvar ligger på föräldrarna.
Vi har i princip aldrig behövt skrika på vårt barn, han var fullt resonabel från 3 år och uppåt. Totalt från 0-18 har han vält två golvlampor (för att han tog stöd medan han lärde sig gå) och hällt en hel flaska bubbelbad i sitt bad vid ett par tillfällen. I övrigt har han varit exemplarisk, inga hyss eller trasiga saker eller pennstreck på möbler. Inget party som sabbade hela huset medan han var ensam hemma 5 dagar vid 15 medan vi var på en semester som han inte ville med på. Så varför skulle man skrika på sitt barn då? Det verkar ju bara rubbat.
Andras barn har jag däremot fått ryta på några gånger på födelsedagskalas (när ett barn slår knytnäven i ansiktet på sin bordsgranne så han får näsblod) och föreningsaktiviteter (gå bort från jordfräsen unge!!).
Betalar körkort gör den som har råd till det. Har man inte det ligger givetvis fokus på att fixa sommarjobb till barnet så att det själv kan tjäna ihop till lappen, som jag fick göra. Med dagens BRF-samhälle är det viktigare att spara något till barnen, men även där är det ju så att alla inte kan. Att lära barn hur ekonomi och budget fungerar blir då viktigare desto mindre pengar man har. Jag har lagt mycket tid på att lära mitt barn hur man lever sparsamt som student, vad olika värdepapper är och vad som är okej att ta lån för och inte.
Mitt barn mobbar inte, han är den som har ställt sig i vägen för äldre mobbare i skolan som ville ge sig på två år yngre elever. Verbalt vass kan han absolut vara men han har aldrig fått några klagomål på sig. Tvärtom har många vuxna i och utanför skolan påpekat hur trevlig, mogen och ansvarstagande han är.
Vi har haft en progression av hushållssysslor från ca 10 år, med målet att kunna allt som görs i ett hushåll och kunna laga alla maträtter som är "standard" hos oss när han flyttar hemifrån. Han kunde det och mer därtill.
Vår curling består av att han själv får förvalta pengar som släkten och vi sparat ihop åt honom, och bedöma hur han ska investera. Detta fungerar eftersom vi har utbildat honom i hur man hanterar pengar, och han sparar mer varje månad för han vet vad en bostad kostar. Han inser säkerligen att detta är ett test - om han börjar slösa med de pengarna kommer vi inte att hjälpa mer sedan.
Vi valde att ha ett barn och ge det mycket tid och det känns som att det lönade sig.