• Anonym (J)

Vad tycker folk i Sverige om kriget i Iran/ Mellanöstern?

Undrar vad ni tycker. På sociala medier får man ju mest upp sånt som liknar det man redan har gillat så svårt att få en rättvis bild av vad folk faktiskt tycker och tänker. Jag lutar åt att det till stor del är något som behövs. Men såklart fruktansvärt när civila dör.

Vad jag har sett verkar iranier mest vara positiva till det (men inte till att civila dör såklart). En vän till mig som är iranier tycker att det är bra att USA och Israel har agerat och hoppas att regimen faller.

Min mamma (som röstar vänster till skillnad från mig) är helt emot kriget och väldigt kritisk till USA och Israel, min sambo som är pappa till mina yngsta barn också. Vi brukar tycka ganska lika om mycket annars men inte om det här. 

Jag har en dotter från ett tidigare förhållande som har påbrå från Iran. Vi vet inte så mycket om hennes släkt där men det gör ändå att jag har följt och tänkt på det lite extra och även vad regimen har utsatt folket för under många år. 

• Svar på tråden Vad tycker folk i Sverige om kriget i Iran/ Mellanöstern?
  • Tom Araya

Jag är väldigt kluven...

Positivt
    -att Iran blir av med auktoritära och förtryckande ledare och får chans till en nystart.
    -att Irans förmåga till att attackera grannländer (eller att stödja andra länder som för krig eller ägnar sig åt terrorism) förhoppningsvis krymper.
    -Ryssland förlorar en allierad.

Negativt
    -Mänskligt lidande och oskyldiga dödsoffer.
    -Materiella kostnader
    -Priserna på olja och gas stiger= högre levnadskostnader för alla + mer inkomster för Ryssland.
    -Fokus och förbrukning av ammunition riskerar att indirekt drabba Ukraina.
    -Trump lättar på vissa sanktioner för att dämpa effekterna av stigande oljepriser, till Ukrainas nackdel.

• Anonym (D)

Bryr mig inte överhuvudtaget.

• Kirenaj68

Jag bryr mig mer om Iran än om Palestina. Hoppas verkligen att det tappra iranska folket får sin frihet tillbaka efter 47 år av islamisk tyranni. Shahen var ingen ängel han han heller, men folket var fritt.

• Anonym (Ointressant)

Bryr mig inte om det tyvärr tycker det är helt ointressant o känns samma tjat hela tiden. Jag läser mer om Sverige, Kan inte förstå varför vi går på demonstrationer och ha andras landsflaggor och sjal Osv. Nä 

• Anonym (Mannen)

USA har gjort det iranska folket en enorm tjänst som dödade stora delar av den sittande regimens högsta ledare. Men som Trump påpekade för dem, de måste själva ta tag i sitt land (vilket såklart inte är lätt). Det har därför skapats en situation där Iran har fortsatt dåliga ledare och västvärlden inte kan gå in i ett jättekrig för att hjälpa folket ytterligare. 

Det väst får göra nu är att säkra oljetransporter så att världsekonomin inte hotas. Det iranska folket får klara sig bäst de vill. Alla de exil-Iranier som finns över hela världen borde göra en insats för sitt land, istället för att sitta och hoppas på, alt klaga på, Trump. Annars är det tillbaka till status quo.

Tror tyvärr inte att det kommer så mycket gott av kriget. Det mest positiva är att man ytterligare fördröjer Irans förmåga att utveckla kärnvapen. Det är det viktigaste för oss.

• Ofiltreratsamtall3

Jag stödjer det, och det gör majoriteten av Iranska folket med, det är värt ekonomiska svårigheter om regimen faller, och om folket kan stötta fram ett friare system. 

USA och Israel gör vad dom fina Europeiska makterna inte mäktar med eller vill hantera. Hade det inte varit för USA och Israel så hade Iran varit kärnvapen bestyckat och orörligt som Nordkorea.

• Anonym (Wtf)

Hade varit intressant att diskutera om du inte highlight att din mamma var vänster. Det borde vara fullständigt irrelevant om man ska hålla sig till ämnet.

• Anonym (J)
    Anonym (Wtf) skrev 2026-03-23 19:19:53 följande:

Hade varit intressant att diskutera om du inte highlight att din mamma var vänster. Det borde vara fullständigt irrelevant om man ska hålla sig till ämnet.

Varför är det irrelevant? Jag har inte highlightat det utan nämnde det. Om man ska diskutera vad folk tycker om något så tycker jag inte det är fel att diskutera vad personer som röstar vänster respektive höger tycker. Eller vad kvinnor respektive män tycker , vad unga respektive gamla tycker , vad personer med olika ursprung tycker (jag nämnde ju iranier i trådstarten). 

Generellt så är ju ofta de som röstar vänster i Sverige mer negativa till USA och Israel till exempel, det är nog ingen nyhet. Sen finns det såklart undantag. Min sambo röstar höger och är väldigt negativ till Israel. 

• Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2026-03-22 18:44:50 följande:

Jag är väldigt kluven...

Positivt
    -att Iran blir av med auktoritära och förtryckande ledare och får chans till en nystart.
    -att Irans förmåga till att attackera grannländer (eller att stödja andra länder som för krig eller ägnar sig åt terrorism) förhoppningsvis krymper.

Negativt
    -Materiella kostnader
    -Priserna på olja och gas stiger= högre levnadskostnader för alla + mer inkomster för Ryssland.
    -Trump lättar på vissa sanktioner för att dämpa effekterna av stigande oljepriser, till Ukrainas nackdel.

Håller med om det mesta av det. Är också ganska kluven men lutar som sagt åt att det är något som behövs. Men såklart fruktansvärt att oskyldiga dör. Och så har det ju en del andra negativa konsekvenser som drabbar omvärlden också , till exempel att priser på olja stiger. Det där med Ukraina hade jag inte tänkt på innan. 
  • Postman
    Tom Araya skrev 2026-03-22 18:44:50 följande:

Jag är väldigt kluven...

Positivt

Negativt
    -Materiella kostnader

Precis, känner så med. 
Svar på tråden Vad tycker folk i Sverige om kriget i Iran/ Mellanöstern?