Grattis, TS, du har blivit med tonåring. ADHD eller ej, du beskrev just 95% av jordens tonåringar. En med ADHD är bara samma fast uppskruvat till 11.
Som förälder, påminn bara om det viktigaste, utan tjafs. Ta mediciner, komma iväg till skola. Resten är inte värt att bråka och tjafsa om. Så, tänderna blir inte borstade på en vecka, än sen? Hon kommer komma på det själv. Mat ställs på bordet som vanligt, missar hon det står hennes portion i kylen. Osv.
Hennes utbrott bäst ignoreras, eller gås ifrån. "Om du inte är trevlig vill jag inte umgås med dig", är parollen. Men se till att umgås massor när allt är bra och lungt.
En sak som var väldigt viktig för mig var att alltid bli inbjuden, men aldrig tvingad, till saker som utflykter och släktbesök. Det gav en känsla av viss kontroll. Lika så att få en dag i veckan att bestämma och laga middagen.
Sätt er också ner en bra dag och prata om rutiner och förväntningar och liknande. Jag kände ofta som tonåring att jag inte klararade det mina föräldrar aldrig berättade att de ville att jag skulle klara, utan bara skällde på mig att jag inte gjorde sakerna de aldrig sagt att jag skulle göra.
Kommunicera. Checka in hur det är. Ha en stund i veckan när det bara är du/den andra föräldern och tonåringen, till att bara prata. Finns det andra barn i huset, se till att komma ut med tonåringen för det. En promenad, ett café där man kan sitta lite avskiljt, eller något.
Och, förresten, lathet existerar inte. Hon ät inte lat. Men hon har förmodligen ingen ork, pga allt som händer i kroppen. Så måga med ADHD och andra diagnoser blir beskylda för lathet när det egentligen handlar om saker som trötthet, "tröghet" (inertia), distraktioner, osv.
Och på tal om distraktioner, se över hennes mobilanvändande och sömn. Hur går det där? Vad kan ni göra för att hon ska sova bättre på natten? Fråga henne.